Saasteaikakauden moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 22.7.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai jos tullaan pois kivikaudelta ja eldoraadoista.

    No juu on siellä perä jos sen peräksi tahtoo mieltää. Mun mielestäni perässä on aina kulmavaihde ja se muuttaa voiman suuntaa mutta jooh...

    Pointti on se, että ei tarvita mitään kulmavaihteita syömään tehoa tai kardaania vaan veto voidaan toteuttaa ilman näitä jollon siittä etuvedosta tulee vähemmän voimaa vievä mitä takavedosta. Vai missä kohtaa näet kulmavaihteen tai mitään mitä ei takavedossa ole: [​IMG]

    Vetonivelet taitaa olla ainoat.

    Tämä on se tehoa vievä malli ketjuineen ja kulmavaihteineen mikä varmaan on syöpömpi mitä takavetonen:
    [​IMG]
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vetonivelet vie tehoa? Niitä Jaguarissa paljon. Ei vielä auennut mulle täysin. Voitteko väntää Jaguarin ylätukivarsista mitkä takan vetareina, tai vääntäkää edes rautalangasta että tyhmä tajuu hävikin? Ja ei ollut vittuilua eikä ot! 58
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaikki nivelet vie tehoa, kuten myös laakeroinnit yms. Se onko jollain yksittäisellä nivelellä suurta vaikutusta mihinkään on eri asia, mutta kun niitä niveliä ja rattaita on enemmän, alkaa vaikutukset näkyä.

    Taitaa silti enemmän vaihteistotyyppi (onko joku supermassiivinen C6 vai joku th200 vai manuaali) vaikuttaa siihen tehoon enemmän kuin mitkään nivelet.

    Löysin ton Saabin dynokäyrän ja siinä häviöt on olleet 11-12kW välillä kun taas voimaa on ollut ruhtinaaliset 54kW pyöriltä. Jenkaa maksimissaan ollut 6000
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    The SS 396 Chevelle included a 350 horsepower (260 kW) Turbo-Jet 396 V8, special suspension, "power dome" hood, black-accented grille, resilient rear-bumper insert, and wide-oval tires on sport wheels. Though a 375 horsepower (280 kW) cowl induction version was available, few were sold in favor of the newly introduced 454 engine in the October/November 1969 timeframe. The LS5 454-cubic-inch V8 produced 360 horsepower (270 kW) in standard form and a cowl induction version was also available. The LS6 produced a claimed 450 gross HP in solid-lifter, high-compression guise. It has been suggested that the LS6 was substantially "under-rated" and actually produced something on the order of 500 horsepower (370 kW) as delivered from the factory. Recent engine dyno tests have proven that the 1970 LS-6 engine makes over 450 hp and 500 lb/ft torque in stock configuration (stock compression ratio, stock camshaft, stock intake and exhaust manifolds). Super Chevy Magazine conducted a chassis dyno test of a supposed production-line stock 1970 Chevelle and recorded 282 peak HP at the wheels. This test that was not done under SAE standards. The engine was said to be correct but is not confirmed.[13] Current 1/4 mile times and MPH of a 1970 Chevelle equipped with 100% factory stock LS-6 engines and modern tires are turning very low 12 second times (13.07) with trap speeds of 112+ mph.

    "You can make our tough one even tougher," the brochure explained, by adding Cowl Induction to either the SS 396 or the SS 454. Step on the gas, and a scoop opened "to shoot an extra breath of cool air into the engine air intake....like second wind to a distance runner." Neither functional hood lock pins nor hood and deck stripes were standard with either SS option, but were part of the optional ZL2 cowl induction hood option. The 454 cu in (7.4 L) LS5 V8 was rated at 360 hp (270 kW).
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Olisko testissä ollut toi ls5? Vai paljonko noilla tehohäviöillä jäis esim 305cid 140hp kun puolet tehoista jää laatikkoon ja perään sekä lukuisiin niveliin. Ja oliko siihen joku laskurikin miten tehot laskettiin painon ja välitysten ja vartin mukaan?
    Edit: useat tahot muuten kertoo että toi ls6 oli alumiinisella imarilla, kun taas tossa testissä oli valurauta, mikä viittais ls5?
     
  6. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Korjataan sen verran että tuo moottori oli tuotannossa lähes 20 vuotta 70-luvun alkupuolelta 80-luvun lopulle, samoin kuin sen suurempi 400cid versio. 351M korvasi 351c:n totannossa. Koneen tehoja oli tiputettu samoilla metodeilla kuin kilpailijoillakin, puristusta alemmas, loivemmat nokat ja niiden ajoitus.
    Jos virittämään lähtee 351M/400 pataa, niin kannattaa lukea tämä artikkeli:
    https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ompa hyvä artikkeli tosiaan.
    Mistähän tuo 20 v tieto on peräisin, 351M oli saatavilla 1975-1982, parina viimeisenä vuotena vain pikupeissa joista minulla yksi. Tieto on sen ajan korjaamokirjoista ja omista havainnoista. Sen jälkeen palattiin Windsor sukuisiin 302 ja 351 koneisiin. Juuri säätelin erään tutun naisihmisen -85 F250 pikkaria, 302 kone+ruisku. 400 on eri juttu, oli pidempään.
    Nelisatkuja ja M koneitakin on romiksilla runsaasti.
     
  8. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Lähinnä toi 351M ja 400 melko samat padat. Iskupituus lähinnä eri.
    Meinasin vaan että sama konstruktio on ollut nipussa parikymmentä vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!