305 saastehärveleiden poisto???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kauppi86, 29.7.2015.

  1. kauppi86

    kauppi86 1st gear

    elikkäs eikö nuo käytännössä ole aika turhia ja aika monta on tiellä ku remonttia tekee... onko järkeä lähteä poistamaan noita?ja miten iso homma on kyseessä? entäpä ilmastoinnin kompuran ja laitteiden poisto ku ei ne toimi kuitenkaan...miten porukka on toteuttanut noita kyseisiä poistoja?
     
  2. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Ei kannata poistaa.Ilmastoinninkin voi kunnostaa.
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos päädyt poistamiseen niin muista että tarvit uuden kaasarin ja jakajan että saat toimiin kunnolla.
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Suosittelisin kunnostamaan molemmat. Tuollasen vehkeen käyttöarvo kesäkeleillä muuttuu aika hurjasti kun sisällä on miellyttävä lämpötila.
     
  5. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Itsellä kun oli chevyn farkku vm. 82 305:lla ,siinä vuosi ilmaputket pakosarjoista ,ei toiminut ilmastointi putkien liitokset hapettuneet ja muutenkin liikaa letkuja ja putkia.Kattikin lähti mäkeen.Vakiolla kaasarilla käynti ja kulku parani poistojen jälkeen ja päästöt oli kunnossa leimalla.Ilmastointia en alkanut enää väsämään kuntoon ,saihan siitä kuumalla kelillä lasit alas.Koneen sitten remppasin ja ei mitään ylimääräistä konehuoneeseen ja muut laittet toimi helvetin hienosti .
     
  6. onre

    onre 3rd gear

    Kasarin alun vehkeet nyt saa päästöistä läpi jos tyhjäkäyntiseos on edes sinne päin. HC 1000 tais olla raja ja siinä kohtaa tulee jo melkein pisaroita putkenpäästä.
     
  7. Repii pois vaan ja sitten katiska tonnilla nettiautoon koska "vaatii leimalle kaasarin säädön ja uudet tulpat".
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Eikös niitä saastelaitteita yhdessä vaiheessa revitty pois ihan maahantuonnin yhteydessä kun ei kelvannut suomen katsastukselle liian puhtaat pakokaasut tyhjäkäynnillä :D siis ilmapumpusta kyse :D
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Maahantuoja kai jossain vaiheessa lähetti pakokaasun happipitoisuutta koskevan tiedotteen konttoreista silloin vastanneelle taholle. Että normaalista poikkeava happiarvo on normaali ja täytyisi hyväksyä sellaisenaan.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainakin omassa -89 Caprisessa oli katti poistettu, samoin egr, joiden innoittamana heitin ilmapumpun putkineen helvettiin, ja kone toimi täysin moitteetta. Alumperinhän noita katalysaattoreita poistettiin lyijyttömän bensan puuttuessa markkinoilta, jolloin myös lambdaa piti jotenkin huijailla.

    Hantta
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Ei kannata, saat pahimmassa tapauksessa itsellesi huonosti toimivan auton, jossa on moninkertainen bensankulutus entiseen nähden.
    Ainakin pitää hyvin tarkkaan tietää mitä on tekemässä.
    Kysymyksestä päätellen tietoa ei kovin paljon vielä ole.
    Jos poistaa, pitää varautua ostamaan virranjakaja ja kaasari, jotka toimivat ilman saastelaitteiden ohjausta.
    Yhtään enempää tehoa et koneestasi noilla saa.
    Että toiminta olis tehtaan tekelettä vastaava pitää kaasari ja jakaja säätää tosi hyvin.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Anteeksi kun ei pussihousuja löydy omasta kaapista mutta..... Mitäs jos verrataan saastelaitteilla olevaa niistä poistettuun niin eikös se ole ihan sama jos molemmat toimii? Koska oletan että eihän niitä kukaan ala poistamaan JOS ne toimii?? Itsekin siis "syyllistynyt" tuohon saastelaitteiden poistoon ja syynä yksinkertaisesti se, että onhan se mosa ilman niitä huomattavasti toimintavarmempi reissun päällä?

    Vai mitä on raati mieltä esim. siitä että verrataan orggis tietsikkajakajalla ja sähkösellä rokkiorkesterilla varustettua perus linttajamesia(farkku chevyä) siihen että siinä olisi perus HEI-jakaja ja esim. edelin 600cfm kaasari, niin jos tien päällä tuleekin ongelmia esim. lambdan tai vaikka pvc-venttiilin tms. sähköisen "lisävarusteen" kanssa niin kumpiko on helpompi korjata tienpäällä/kumpaan löytyy paremmin osia?

    Koska eiköhän lähtökohtaisesti kuitenkin pidä vermeiden olla säädöissään on sitten saastelaitteet tai ei? Eli ihan yhtälailla ja samalla kulutuksella ne vermeet saa toimimaan on kumpi systeemi tahansa joten miksi ei helpottaa omaa elämäänsä ja riisua saastelaitteita jos ne alkaa prakaamaan?

    Kiitos ja anteeksi....
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ilmaputket on toiminnassa kun kone on kylmä eli katti ei vielä toimi,katilla ei mitään tekemistä vanhemmissa sensorin toimintaan koska on ennen kattia, 90 luvun puolivälissä noin vasta tuli kattia tarkkailevat sensorit eli ovat katin jälkeen,eivät säädä konetta vaan seuraavat katin kuntoa.
     
  14. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Maahantuojat riisui ainakin katit puis aikana ennen Maailmanpelastuspensoja (kun maassamme vielä ajeltiin Oikealla (=lyijyllisellä) Bensalla, joka olisi katalysaattorin tuhonnut jo takuuaikana. Siitä yksinkertaisesta syystä, että täältä ei saanut lyijytöntä - tuskin oli semmosesta kuultukaan. Tokihan uustuonnin viimein alettua niistä 70/80-vaihteen tuontipeleistäkään ei kattia kai saa poistaa - ihme kun ei maahantuojan kautta tulleisiinkin ole tullut jälleenasennuspakkoa. Ainakaan vielä...
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En niitä lähtisi poistamaan, sillä kun ei mitään etua saavuteta ja todennäkösesti halvemmalla pääsee kun pistää ne kuntoon. Erityisesti en lähtisi poistamaan jos ei ole tietoa mitä mikäkin systeemi tekee ja miten sen poistaminen tulee ottaa huomioon. Tai jos ei ole tietoa virranjakajan säädöstä (alipaine-ennakon ja keskipakosäätimen).

    Noita on jo tarpeeksi kun on kaupasta ostettu joku virranjaotin ja joku kaasari ja molemmat on säätämättä kiinni...

    Jos nyt meinaat ne saastelaitteet irrottaa, mulla olisi 600cfm edel, q-jet laippa ja säätösarja kaupan.

    Joo, mutta 95% tapauksista se riisuttu verio ei toimi. Esim. oma auto vei 25l/100km bensaa. Nyt säädettynä menee se 11-12l/100km. Kyllä ne saa toimimaan jos osaa säätää kunnolla kaasarin ja sytkän eikä vaan pyöritellä tyhjäkäyntiseosruuveja ja vähän vaihtaa perusennakkoa.

    Sellasta osaa tuskin on saastelaitteellisessa tietsikkamallissa mikä voisi hajota ja estäisi kotiin pääsyn. Siis sellasta osaa mitä HEI+Edel riisutussa autossa ei olisi.

    Jos joku lambda hajoo, auto menee ehkä vikatilaan, mutta käy ja kukkuu silti. PVC- venttiili nyt on kaikissa ja sen jumittaminen aiheuttaa vaan sen että ilmanputsariin tulee koneen huohotus. Ei vaikuta kotiinpääsyyn. Ilman TPS-anturia autolla pääsee kotiin. EGR-jumitus auki asentoon voi aiheuttaa sammumista, mutta sen EGR- venttiilin voi vaihtaa sieltä ja ajaa taas 20-vuotta hymyssä suin. Kyllä noi on sellaseksi suunniteltu että autolla pääsee vikatilassa kotiin/korjaamolle ja tielle jäämisen riski on minimoitu.

    Mun mielestäni on helpompaa vaihtaa hajonnut saastelaite sen sijaan että alkaisin repimään kaikkia pois, tulppaamaan alipaineletkuja, hommaamaan jostain virranjakajaa+säätösarjaa ja kaasaria+ säätösarjaa ja sitten hakemaan säätöjä jossa kulutus on hyvä, kaasuunvastaavuus hyvä, auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, ja kulkee vielä täyskaasullakin hyvin. Ulkoistan ton säätämisen mieluummin tietokoneelle.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    ^ Mun sanat ihan tismalleen!!! Ei mullakaan ole pussihousuja, tuo 74-FB Ei menisi museorekisteriin millään... :)
    Mutta kuten yllä mainittiin jos ne muutamat moottoria ohjaavat laitteet, en sano saastelaitteiksi kun ei ne kaikki niitä ole, repii miettimättä pois saa aikaan +25L/100km kulutuksen ja todella huonosti toimivan moottorin.
    Meillä oli -90 Farkku Chevy Y-koodi Olds 307:lla uudesta asti, sillä ajettiin yli 300K vuoteen 2008 mennessä. Ikinä se ei jättänyt tielle minkään laitteen hajoamisen vuoksi, sillä pääsi aina kotiin. Yhtä aikaa oli tutuilla noita farkkuja, joista oli revitty "turhat saastelaitteet" pois ja sitten ostettu kalliita virranjakajia ja kaasareita tilalle. Kuitenkaan ne eivät ikinä toimineet yhtä hyvin ja siististi kuin se meidän vanhus.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mullakaan ei ole yhtään museokelposta autoa. Pidän sitä koko systeemiä jossain määrin epäonnistuneena nostamassa harrastusautojen hintaa, kuten myös käytettyjen varaosien kun ne on kaikkien "jos joskus Simcan hommaan niin on ainakin tää siihen"- tyyppien talleissa ja lopulta perikunnan toimesta romurautana.


    Mun mielestä jotkut asiat on autoon vaan järkevä jättää alkuperäsiksi. Kuten noi "saastelaitteet" jos autolla vaan ajetaan, eiviritetä tai muutakaan. 80-luvulla bensankulutus on ollut amerikassa jo tärkeää (on tosin jo 60-luvullakin, vai miksi koko quadrajettiä laihoine cruise-seoksineen olisi alunperin edes keksitty?). Kyllä sen myönnän että samoihin kulutuksiin voi päästä ilmankin noita "saastelaitteita" jos vaan säätää kaikki täydellisesti. Paljon pienemmällä vaivalla vaan pääsee kun laittaa ne saastelaitteet kuntoon. Ei tartte odottaa että tulispa helteet niin näkisi että nakuttaako toi kuumalla kelillä normiajossa, tai mitään muutakaan. Pistää tehdasarvoihin, mittaa ja testaa komponenttien toiminnan ja ajaa.

    Saastelaitteella siis viittaan kaikkeen mekaanisesta jakajasta ja normikaasarista poikkeavaan.
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Vaikka mulla ei olekaan otsikon mukaan 305:sta vaan Chrysler Super Six eli mopar slant six, lainaan silti topikkia, koska aihe koskee ajokkiani.

    Siis moottorina 1980-luvun alun slant six hydraulisella nokalla. Moottori on ollut ns, saasteversio sähköisesti ohjatulla kaasarilla ja jakajalla ilman alipaine-ennakkoa. Kuitenkin joku PO on laittaessaan kuutosen kasin tilalle myös poistanut nuo saasteversion kaasarin ja jakajan. Ne on korvattu Carter BBD:lla, johon ei tule sähköjä ja jakajalla, jossa alipaine-ennakko. EGR on poissa toiminnasta. Onneksi PCV-systeemi toimii oikein. Ei imuilman esilämmitystä.

    Nuo viritykset on siis tehty ennen kuin auto tuli mulle. Slanttivanin himoissani ostin tuon.

    Kysymys raadille on päästöt ja säädöt. Katsastuksessa todettiin ensin, että ei mene läpi, sillä HC ppm-arvo huiteli yli 2000. CO% oli 0,28. Katsastusmies sanoi, että liian laihalla käy, joten rupesin säätämään. Carterin seosruuveja kiersin auki arvosta 2,5 kierrosta 4 kierrokseen. Tuon jälkeen HC ppm-arvo putosi lukuun 588 ja CO% jäi arvoon 0,19. Katsastusmies sanoi, että CO% saisi HC:n ollessa noin korkea olla jossain 3,5. Sanoi, että tuo johtuu sytytyksestä, muttei sanonut pitäisikö aikastaa vai myöhästää.

    Eli mitä vielä pitäisi säätää vai ajanko vain ja siirryn ällistelemään bensankulutusta. Onhan slanttivanissa ajoaikaa taas syyskuuhun 2016. Siis mitään saastelaitteita ei ole vajan takaa tuohon löydettävissä, joten nyt ollaan tyhmällä alueella. Ja se Carter BBD on purettu, puhdistettu ja koottu kaasutinasiantuntijan toimesta korjaussarjaa käyttäen, ryyppy toimii oikein ja tyhjäkäyntejäkin on nopeeta ja hidasta.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hajonneet tulpanjohdot ja tulpat sun muut sytkäosat tekee korkeeta HCtä. COn mukaan käy liian laihalla, toi 2,5-3,5 on sellanen nyrkkisääntö millä kaikki koneet saa käymään kohtuu nätisti. Ei kuitenkaan päde kaikkiin.

    HCtä nostaa myös isot tyhjäkäyntiennakot. Isoista ennakoista ei ole mitään muuta haittaa kun katsastajan valitukset. Kone käy viileempänä tyhjäkäyntiä, tasasemmin yms.

    Haiseeko sun auton pakokaasut ihan saakelin pahalle? Kaikki autot jotka olen pistänyt käymään laihalla+isot tyhjäkäyntiennakot on haisseet ihan saakelin törkeelle, sellanen tiura verrattuna normaaliin pakokaasun hajuun.

    Jos se sun auto toimii hyvin, aja sillä ja pähkää sitten lisää jos se alkaa viemään ihan simona bensaa.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Sytytysennakko on taatusti iso. Säädetty metoodilla:" pistää hanttiin startatessa ja siitä hiukka myöhäsemmälle". Lämmöt pysyy kurissa, varsinkin tällä ns. rikkaalla säädöllä. Tulpat ja tulpanjohdot uusia, viime talvelta, ei paljon ajettu. Tulpat on Densot ja johdot niitä sinisiä sieltä Motonetin hyllystä. Tosin kaiken harrastamisen jälkeen auto käynnistyy hyvin ja kulkee kuin eläin, niin hyvin kun 2000+ kg voi jollain 100 hepalla...
     

Kerro tästä muillekin!