milloin sylinteri on väljä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr. El Maco, 24.7.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ohivuotoa voi olla se 100%, ja puristuksia silti vaikka 6bar, ihan normaalia. Ohivuotomittauksessahan verrataan moottorin vuotoa mittarin (muistaakseni) 2mm reikään.

    Mulla oli joskus alukannessa pakovenan seetirengas painunut tai toisin sanoen se oli mennyt ajaessa vasta oikeaan paikkaansa, ja se pytty vuoti sen 100%. Sillä samalla koneella ajoin kuitenkin muutama päivä ennen mittausta varttimailia, ja auton suorituskyky oli ihan kohillaan aikasempiin suorituksiin verrattuna, eli ihan hyvin se pelas...

    Joskus tein tuollaisen Cadin 429:iin ns. fressausremontin, ja siinä oli jostain syystä huomattavan soikeat pytyt. Se hoonattiin pyöreäksi kun sillä vielä pääsi siedettävään välykseen. Arvioisin siis sitä poraustarvetta senkin perusteella että onko ne mukit soikeat, enkä pelkästään sillä että onko olkapäätä pytyssä vai ei?
    Karkeesti sanoen sellasesta 0,1mm yläpäästään kuluneesta pytystä olis vielä olkapää poistamalla vakiokoneeseen toimiva, edellyttäen ettei niitä muita muotovirheitä juuri ole? Koneistamoa konsultoimalla selvinnee että mitä sille kannattaa tehdä.
     
  2. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Availua jatkettu pienen hetken verran viikonloppuna, harmi kyllä, toinen kansi istuu yhä kiinni kun ei saa pakosarjan pulttia auki. Ahdas paikka (takimmainen alapultti), ja sen kokoiseksi ruostunut/pyöristynyt kanta, ettei siihen käy mikään hylsy. Putkipihdit ei mahdu. Kunhan joudan, tunkkaan keulan pukeille ja irroitan putken sarjasta ja nostan kannen pakosarjan kanssa.

    Mutta, vasenta puoliskoa ihmetelty, kolmesta pystystä (1,3 ja 7) mittailtu tarkemmin halkaisijaa ja soikeutta. (kyseisten puristukset/ohivuodothan oli 1. 13,8/27% 3. 11,8/72% ja 7. 8,0/92% ja nämä luvut ei muistista vaan ihan paperilta)

    Tarkemmin mitattuna pyttyjen halkaisija oli välillä 105,2-105,6, soikeus 0,02-0,03mm mitattuna ylemmän renkaan yläkuolokohdasta, alkuperäinen poraus pitäisi olla ja myös mitan mukaan yläreunasta on 104,91. Eli 0,15mm oli suurin kuluma, ja se oli 7 pytyssä. Ykkönen on tiukin. Ero kuitenkin pieni. Eniten huolestuttaa voitelun kannalta, että hoonausjälkiä ei enää ole. Kiillottunut sylinteri vain, pari näkyvää, mutta ei tuntuvaa naarmua.

    No, avasin vielä 7 ja 3:s pyttyjen venttiilit. Seiska vuoti kuuntelun perusteella pakokanavaan ohivuotomittauksessa ja venttiili olikin puhaltanut ohi ja pakoventtilin lautasessa oli useita halkeamia reunassa. 3:n imu oli myös kuunneltuna vuotava ja sieltä löytyi uskomattoman paksussa mustassa karstassa oleva imuventtiili, jonka tiivistyspinta on niin kulunut, että venttili nojaa kanteen lautasen reunaan jääneellä tasaisella osalla.

    Ohjurinkumeja moottorissa ei ole, vain kupit estämässä öljyn valumista varsia pitkin kanavaan. Mutta 3:n imuventtiilistä tuo kuppi oli kadonnut, muutama murunen löytyi jousen sisältä. Ohjurit kaikki väljiä.

    Mun tulkinta aiheeseen on, että savutuksen aiheuttaa tuo puuttuva öljykuppi, joka myös selittäisi sen, että savutus alkoi kerrasta, ei vähitellen. Väljä ohjuri edesauttaa varmasti asiaa, sekä lisänä toinen huonosti polttava sylinteri samaan pakosarjaan.

    Olen melko varma, että savut häviäisi kansiremontilla toistaiseksi ja 7 sylinterikin toimisi kohtuudella uusilla venttiileillä. Mutta, mitä riskejä on noiden mäntien kanssa, kun hoonausjälkeä ei enää ole?

    Tätä kysyn siksi, että nyt ei olisi oikein sopiva hetki alkaa rempata koko konetta ja pelkkä hoonauskin purattaa moottoria aika tavalla. Ei oikein nappaa, etenkin, kun auto on kotitallissa jossa projekti on huono toteuttaa. Vaihtoehtona olisi rempata kannet täysin, nakata uusilla tiiviesteillä kattila kasaan ja ajaa onnellisena auringonlaskuun. Ja jatkaa moottorin alakerran kanssa paremmalla ajalla (tulevana tai seuraavana talvena) ja paremmassa paikassa (joka on siis olemassa nytkin, mutta kotitallissa on mukavampi touhuta pikkuhommat, kuten kannet)

    Eli, voiko tuosta porsia jotain vakavampaa, jos ajoa jatkaa noin max. 10000km:n verran. 2-t koneessahan riski väljän männän helmojen tippumisesta ja täystuhosta on ilmeinen, mutta tämä mun maamoottori ei ehken ole yhtä arka.

    Renkaan eheydestä en osaa varmuudella sanoa, se kyllä näkyy, mutta renkaan päällä näkyy jokunen karstakikkare, joista jokin voi olla myös renkaan katkeamiskohta. Sorvissa voisin toki pyöräyttää akselista pätkän pytyn päälle o-renkaalla, jolla voisin tehdä ohivuotomittauksen pytyille ilman kantta.

    JP:n kommentti koskien ohivuotomittausta kuumana/kylmänä. Niin minähän mittaisin huvikseni myös kylmästä koneesta vasemman puoliskon. Arvot oli hieman huonommat kuin kuumassa, mutta kuumassa ongelmaksi tuli se, että homman venyessä pyörähdyksen ja yhdessä kohtaa oman sekoilun vuoksi (sytytysjärjestyksen seuraaminen meni vähän metsään) tulokset heikkeni. Enkä ihmettele, pyttyyn puhalletaan paineilmaa minuuttitolkulla, mäntä jäähtyy, lohko, jossa kuumat vedet, ei juurikaan jäähdy.

    Cadillacin koneessa ei oikein ole mahdollisuutta mitata kuin syttyjärjestyksessä, koska vivusto on kiinni kannenpulteilla (ei tee mieli löysätä) eikä mitään säätöruuveja ole kun hytikka hoitaa homman.

    Tulipahan taas romaani..
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    herrasmiesmäisellä ajotyylilläsi alakerta kestänee vielä mutkaista tietä näkymättömiin... itse en olisi huolissani hoonin jälistä ollenkaan.
    ohivuodot tod.näk. tippuu sinne 30% hujakkeille kun noi venttiilivuodot saat pois.
    jos mahdollisuus asennuttaa holkit ohjureihin niin saisit välyksetkin sieltä pois imemästä öljyä palotilaan, toki se risa ohjurin kumi lienee nyt se suurin savutuksen syy sulla.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pultin pakosarjasta saat pois kun hitsaat siihen kantaan vaikka M12 mutterin sisältä kiinni. Jos ei sillä lähde niin hio kanta pois ja sitten sarjaa ulos, ja taas pultti poikki sahaten vaikka 10mm päästä kannesta. sarja pois ja sitten kun kansi on käpälässä niin taas hitsaat sen M12 mutterin siihen jämään, eiköhän jo lähde. Tai sitten nostat sen kannen pois sarjan kans, niinkuin ite sanoit.

    Ei se häävissä kunnossa ole tuo alakertakaan. Ilmeisesti kirjoitit pyttyjen halkasian väärin: 105,2-105,6mm? Jos tilanne on toi niin 0,4mm on enimmillään virhettä pytyissä?

    Ei se varmaan siitä enempää hajoa jos teet vaan kannet ja jatkat ajelua, mutta onko sinä mitään järkeä? Kellari kun vaikuttaa noin huonolta, niin ei voi sanoa että tuleeko siitä savuton ja toimiva kone?
    Sitä hoonausjäljestä olisin vähiten huolissaan, varmaan vähiten merkitsevä asia tossa sun tapauksessa? Ainakin harkitsisin sen koko koneen tekemistä kerralla, on kuitenkin kustannustehokkaampaa ja ainakin sit pelaa, pelkät kannet laittamalla ei mun mielestä ole täyttä varmuutta....?

    Ite nielisin tappion ja nostaisin koko kattilan pois ja kunnostaisin kerralla kaikki huonot ja puolikuntoisetkin paikat, sit se eikä tarvi funtsia juttua sen kummemmin.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Toimiihan se voitelu normaalikoneen sylinterissä ilman hoonausjälkiä.
    Ei uusissa nykymoottoreissa ole pienen ajon jälkeen mitään hoonausjälkiä ja kuitenkin niillä ajetaan satojatuhansia. Muualta kone kuluu ennemmin, esim venttiilikoneisto.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mersussa on asentajan mukaan 0,60 soikeutta vauhtipyörän puoleisessa sylinterissä
    Kone käy ja sisältää käynnin merkkiäänen, sitä ei kukaan tiedä kuin kauan se vielä kulkee

    Hiacessa on kuulemma normaalia et mäntä laajenee helmasta ja alkaa naputtamaan. Se kuulemma loppuu tai on loppumatta ja kestää satojatuhansia jopa


    Eli jos on mahdollisuus tehdä koneremppa nyt tekisin sen nyt, mutta taas jos ajontarve on pakottava, niin vois se kestää ajaakkin, mutta alakertaa ei taida saada rempattua ilman kansien irtikäyttämistä ja sit tarvitaan uudestaan pahvit ja tiivisteet sekä pultit jos ne pitää vaihtaa

    Ehkä järkevin ois katella joku korvaava kone joka laittaa kesän rientoihin ja korjata se oma koneensa ajan kanssa
     
  7. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Joo. Pyttyjen mitoissa virhe. Oikea oli 105.02-105.06 ja alakerran laakereiden kuntoa arvioitu öljynpaineita mittomalla. Kylmänä 2.4kg, kuumana 2.0 tyhjäkäynnillä ja 2.4 kierroksilla. Vaimentamaton mittari ja öljynpaine vakaa.
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla on tuossa Camarossa nyt roskismoottori missä on aivan sileät pytyt,lienee unohtunut hoonata kun olisi ollut sen aika.Toimii aivan hyvin,ei vie öljyä,paineet hyvät,ei savuttele ja vetääkin ihan kohtuullisesti.Että elämää on ilman hoonijälkiäkin,ainakin toistaiseksi :eek:
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan kannattaisi kuunnella minne se ilma sieltä pytystä menee kun ohivuotomittausta tekee, eikä koko konetta meinaa rempata. Eihän tosta ohivuotomittauksesta ole mitään hyötyä muutoin. Jos pakoputkesta tai kaasarista käy puhuri mutta kampikammioon ei mene yhtään, on venttiilivika. Jos menee joka paikkaan, ruiski reilusti öljyä pyttyyn tippakannulla ja kattele mitä sitten näyttää kun männänrenkaista on tehty tiiviit. Jos vielä näyttää paljon, on vian pakko olla kannessa. Jos taas tuli pitävä, on vika alakerrassa.

    Sekin kannattaa tarkastaa ettei mittauksessa ole tullut virhettä. Sen männän kun saa yläkääntökohtaan, siten että venttiilit on auki. Varmaa olisi jos saisit venakopat pois. Siittä näkisi että onko joku venttiili pytyssä auki vai ei. Varmistaisin vielä tämän virheen mahdollisuuden ennen kun lähtisin purkamaan konetta. 90% ohivuotoja on todella paljon, 70% oli mulla yhdessä autossa kun oli männänrengas katki, yhdessä sulaneessa turbomotissa oli 95% mutta siinä oli venttiilit rikki ja männät sulaneet.


    Eikä sitä kampiakselia tartte millään räikällä lukita. Jos kone on YKK:ssa, se ei siittä lähde pyörimään. Jos se lähtee, kone ei ole ollut YKK:ssa.

    Tota ohivuotomittausta auttaa ymmärtämään myös se, että sisäistää miten se mittari toimii. Siinä mitataan kuristajan kahden puolen paine-eroa. Eli jos kompurasta tulee 100psi ja pytyssä pysyy 20psi on 80% ohivuotoa. Tai jos kompurasta tulee 6 baaria ja sisällä pysyy 3, on 50% ohivuotoa.

    E: Luin ton alotuspostauksen uudelleen, sieltä olikin jo kansi otettu irti.
     
  10. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Homma etenee. Ja noita vuotojahan oli alkujaan kuunneltukin, mutta siinä huomaa lähinnä suurimman äänilähteen, etenkin, jos kaikki vuotaa vähän joka paikkaan.

    No, kun yhä mietitytti tuo seiskan kova vuota ja kiire kun ei ole, niin värkkäsin laipan, jonka voin pultata pytyn päälle. Laippa tiivistyy lohkoon O-renkaalla ja siinä on tulppakierre.

    Tein lämiskän kanssa lisää ohivuotomittauksia, ja nythän mitataan vain sylinterin ohivuotoa, kun venttiilit ei ole häiritsemässä.

    Vasta vasen puoli mitattu, parhaat arvot. 1. 22€, 3. 31%, 5. 31%, 7. 32%
    Eli suurimmat vuodot meni venttiilien kautta, eikä ihme, kun seiskan pakovenassa on useita halkeamia.

    Nyt kun pytyt on näkösällä, oli ykk:n hakeminen melkoisen vaivatonta, niin testailin oikean paikan ja männän kulkusuunnan vaikutusta mittaukseen. Ja sehän oli pahimmillaan luokkaa 30%. Tuon sai seiskapyttyyn lisää vuotoa, kun ei pysäyttänyt juuri ennen ykk:ta vaan pisti hieman yli, niin että mäntä laski hitusen. Mittauksen paine ei riitä asettamaan renkaita kunnolla paikalleen.

    Renkaat luultavimmin asettuu melko paljon paremmin, kun mäntä viilettää tulppaa kohden 12m/s käyntilämpöisessä koneessa.

    Mutta joo, kansihommalla meinataan selvitä, tuo lätkä antoi luottoa siihen, että renkaat on ehjät (ehjältä ylin näyttääkin) ja samalla läpyskällä voin testata irtokannen venttiilien tiiveyden ennen asennusta.

    Kiitokset raadille, eikö lie cadillac kulje vielä mutkaista tietä näkymättömiin ennen alakerran avaamista..

    Tosin, nokka ja nostajat on vielä kattomatta, mutta niissä tuskin mitään tramaattista. Kannessa ohjurit oli kuluneet, etenkin seiskan pako.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä uittaisin jotain liuotinta renkaille, eli pyttyihin jotain karstaa liuottavaa tavaraa, jotta ne renkaat irtoaisivat paremmin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pistitkö öljyä pyttyyn missään vaiheessa? Meinaan kun sillä öljyllä sais varmuuden siittä että se sun laippas varmasti pitää. Ohivuotoa pitäisi sillon olla 0% kun öljyä pytyssä.

    Ton männänrenkaidenkin ohivuodon olisi saanut mitattua öljyn kanssa kun ensin ottaa kaikki ohivuodot, sitten öljyä pyttyyn reilusti ja kattoo paljonko pienenee. Sitten se koko ohivuoto-öljyn jälkeen ohivuoto=männänrenkaitten ohivuoto. Eihän tällä nyt enää mitään väliä ole, mutta ensikerraksi vaan vinkkinä :D

    Toi 30 kuulostaa kyllä aika isolta ollakseen pelkästään männänrenkaiden ohivuoto. MElko kuluneet ne on (tai jumissa), mutta kunhan kaikki ovat tasasesti kuluneet niin ei varmasti harrasteautossa haittaa mitään. Ei noista ainakaan poikki ole yksikään mikä on positiivista. Mun ymmärtääkseni joku 5-15% on se mitä männänrenkaat saisivat vuotaa vähän porauksen koosta, iästä ja käyttötarkotuksesta riippuen. Jollekkin paljon ajetulle ison porauksen omaavalle työkoneelle varmaan 20% varmaan vielä olisi ihan OK, kilpakoneessa alkaa 10 olemaan liikaa.
     
  13. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Tuo liuotin pitääkin hoitaa, sieltähän se tule öljyjen mukana ulos.

    Aiemmin ohivuotoa mittailessa (kansi paikallaan) yritin ruikkia ölppää sylinterin seinämille, mutta eipä sitä luotettavasti sinne saanut. Pitäisi kai kaataa sen mitä sylinteriin mahtuu ja pyöräyttää ylimääräiset pihalle. Homma olisi helpompi, jos pytyt olisi pystyssä ja tulpanreiät muualla kuin runkopalkin vieressä.

    Väljiähän nuo pytyt hieman on, mutta uskon ja ainakin toivon, että tuolla kesän tai kaksi päristelee.. Ja tietääpä kansien olevan kunnossa sitten kun alakertaa avaa. Niihin tulee uudet venttiilit, ohjurit, jouset, lukot ja tiivisteet, joten ei vuotane heti uudestaan öljyä imupuolelle eikä pakokaasujaan venttiilikoppaan.
     

Kerro tästä muillekin!