GM CCC Ohjelmointi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja E.Rummukainen, 26.7.2015.

  1. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Tavoite: Optimoida Polttoaineseos ja Sytytysennakko muutettuun Oldsmobilen 307 moottoriin jossa on käytössä alkuperäinen "Sähköinen Quadrajet" Eli CCC systeemi.

    Netin syövereistä olen saanut käsityksen että on mahdollista ohjelmoida General Motorsin OBD1 järjestelmää.
    En vain oikein hahmota kokonaiskuvaa että mitä kaikkea vaatii?

    Ei sattuisi jollain olemaan kokemusta GM:n Tietsikkakaasarijärjestelmän ohjelmoinnista? :-?
     
  2. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Jonkinlaista tietoa oon onnistunut netistä löytämään.

    Joku täällä OD:lla tiesi kertoa että ECM säätää seoksia vain suljetussa silmukassa, ja yrittää pitää vain lambdajännitteen 715mV? jolloin seos on 14,7:1. Seoksia ei siis voi ECM:ää sorkkimalla säätää.

    ECM:n sisältä löytyy irroitettavissa oleva mikropiiri (ainoa joka irtoaa) joka on 27Cxx-sarjan EPROM. Sen sisuksien lukemiseen tarvitaan willem burner. http://www.ebay.com/itm/SIVAVA-Will...5?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3aae23eb71

    Ainakin osan CCC-systeemien sisuksita pystyy avaamaan TunerPro:lla http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm TunerPro vaatii määrittelytiedoston .BIN-tiedoston lukemiseen, jotain aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy täältä http://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/428675-ccc-l69-bin-mask.html

    Tuolta löytyy mahdollisesti toimiva määrittelytiedosto CCC-Qjetille, .BIN pitäisi saada orkkis ECM:n sisältä (jos on ylipäätään ohjelmoitavissa) willem burnerilla. .BIN avataan määrittelytiedoston avulla TunerProssa jossa voi helposti muokata ennakkokarttoja ja sen jälkeen tallentaa muutokset .BIN-tiedostoon.

    Muutettuja karttoja ei pysty polttamaan alkuperäiseen EPROM:iin, vaan joudut hommaamaan EEPROM:n jossa on samanverran pinnejä ja kilotavuja kuin orkkis EPROM:ssa. Muutetut kartat poltetaan willem burnerilla uuteen EEPROM:iin, piiri ECM:ään kiinni ja valmista tuli.

    Näin siis ainakin pitäisi toimia ruiskukoneiden ECM:ien kanssa, en ole itse koittanut. :rotfl:

    BTW Mulla on pari 307:an EPROM:ia joista olen lukenut sisukset talteen, voin koittaa saanko niiden sisällöstä mitään tolkkua kun vain saan ne tiedostot käsiini (ne on n. 250km päässä toisella koneella). Olisi nimittäin itsellänikin käyttöä 307:an alkuperäiselle sytkäkartalle.

    Jos joku tietää aiheesta lisää, niin kertokaa ihmeessä. :D
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    viilataan pilkkua sen verran että tuon eprom pystyy kirjoittaan uudestaan myös mutta se vaatii ensin tyhjäyksen ultraviolettilampulla. toisaalta senhän voi pitää backuppina ja hommaa tollasen eeprommin niinku mainittit tuossa yllä ja polttelee siihen muutettua dataa, sen kun pystyy napilla tyhjentään niin helpompi uudelleen, ja uudelleen ja uudelleen... ohjelmoida.
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Mikä ECM numero? Jos 1228330, niin mulla on kaikki tarvittava ja tietotaito hommaan ja muussakin tapauksessa voin ohjata oikeaan suuntaan. TunerPro:n XDF -tulkkaustiedosto ei kylläkään ole ihan virheetön, mutta hyvinkin käyttökelpoinen näihin hommiin.
     
  5. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Tämä olisikin todentotta järkeen käypää!

    En tiedä vielä ECM-numeroa, en ole purkanut Autoa johon tuo moottori ja systeemi tulee.
    Auto on vuoden 1985 LeSabre. Tossa on kuitenkin jo sellainen sähköjakaja jossa ei ole mekaanista ennakkoa tahi alipainekelloa/ennakkoa.

    Jatketaan tutkimuksia.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Todnäk sielllä on ECM 1227076. "Pikaisella" etsinnällä ei näytä olevan hakkeroitu sen koodia auki, ainakaan julkisesti.

    Kys. ecm:ssä näyttäisi kuvien perusteella olevan normi 32 pinninen EPROM, jossa mallikohtaiset määrittelyt ja kartat lymyää, mutta ne ovat heksadesimaali-siansaksaa. On kylläkin luettavissa vaikka tolla willem burner/lukijalla, mutta sillä ei tee mitään esmes tunerprolla, koska tulkkitiedosto (*.xdf) puuttuu. Se kertoisi mistä kohtaa taulukot ja arvot löytyvät.

    Pikainen arvio antaa kolme vaihtoehtoa:
    1)Sovita uudelleen johdottamalla sinne joku jo murrettu ECM, esmes 1228330.
    2) Tee/teetä/opettele itse hakkeroimaan tuo ECM ja tee sitten tulkkitiedosto tunerprota varten.
    3) JOS pääset liittymään tuonne, voit varmistaa onko joku kuitenkin murtanut tuon ECMmmän: https://groups.yahoo.com/neo/groups/C3carbhackers/info

    Sit kun sulla on murrettu ecm, läppäri ja vaik moatesin ostrich 2.0 EPROM emulaattori, voit vaikka reaaliajassa ajaessasi muuttaa ecmmmän parametreja. Niin mäkin olen tehnyt jo vuosia, en oo raaskinut edes omaa vanhaa lossiani myydä kun aina vaan huvittaa mennä päästömittaukseen kaasariautolla ja näpytellä läppäriltä päästöt kuntoon :)
     
  7. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Sain eilen nypättyä tiedostoksi 1228330 ECM:n epromin (ADAY 27C128A), mutta en löydä sille mistään tulkkaustiedostoa.

    Tuolta näyttäisi jotain löytyvän http://gearhead-efi.com/gearhead-efi/def/xdf/ mutta suurimmassa osassa tiedostonimet eivät sano minulle mitään. Jos saresks:lta löytyy .xdf ja voisit lähtettää sen mulle tapio.leva(at)eng.tamk.fi niin olisin kiitollinen. :)
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Jotain häikkää on spostiosoitteessa, lähetys ei onnistu. (Ät) tietty korvattu @:lla..
     
  9. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Osoite oli oikein. Koulu on vaihtanut hiljattain sähköpostisoftaa, saattaa olla syynä toimimattomuuteen. Soneran s-posti pitäisi toimia ongelmitta engineer(at)pp.inet.fi
     

Kerro tästä muillekin!