Ulkoisen hukkaportin jousen vaihdosta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 528, 3.8.2015.

  1. 528

    528 Gearhead

    Jousia tulee vaihdettua noihin hukkaportteihin ja yleensä ruuvipenkissä tai kuten tuossa taannoin isolla tunkilla auton runkopalkkia vasten painamalla portti läjään :lol: Nyt sitten vasta vuosien päästä huomasin, että mukanahan noissa tulee tuo kierretanko hässäkkä millä sen saisi purettua ja kasattua ilman mietintää, että tulee rojut naamalle. Miten tuo special tool oikein on tarkoitettu käytettäväksi? Kiila tai pari tuosssa on kierretankoon ja pari holkkia ja yksi pultti.

    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tota samaa tuli mietittyä oikien porukalla eikä kukaan keksinyt että miten homma toimii? Se lätkä johon jouset nojaa kun on kuitenkin umpinainen, tai ainakin liki umpinainen, että miten sen kierretangon sinne saa?

    No, kun ei keksitty niin tein sitten työkalun siihen availuun, ja hukkaporttien sijaintikin tuli sit niin ettei kierretanko paikalleen mahdu....


    [​IMG]
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sen pitäisi toimia siten että otetaan toi kasimillinen mutteri ja "turboruuvi" sekä sen kartiopäinen vastine pois, samoin sen alla oleva mutu. Sit ruuvataan toi kierretanko reiästä , pujotetaan sen päälle pyöree holkki ja sen päälle toi irtomutteri kiilan kanssa. Sit vaan se kasimillinen mutu kierretankoon, pohjaan ja pieni esikiristys, sit panta auki ja mutterilla löysää kannen ja jousihässäkän pois. Helppoo ku heinänteko. Tosin ainakin tossa tallikaverin kiiinakopi HKS:ssä joku noista muttereista oli niittimutteri eikä irrotettava ollenkaan. Eli vaikka kiinanpojat ovat osanneet kopioida siitä aikalailla samaannäkösen ja laittaneet samanlaiset työkalut mukaan kun KHS:ssä ni ne ei kuitenkaan ole ymmärtäneet miten sen pitäis toimia, eikä niitä siis voi käyttää.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla kiinakopiossa on se "turboruuvin" vastine niin napakasti reijässään ettei ole mitään toivoa saada sen reijän kautta sitä pois tieltä, olis sen sovitteen toki voinut löyhentää.
    Lisäksi siinä kierretangossa ei ole M6 jenkaa jolla sen sais siihen venttiilin karaan kiinni, tämä jenka mun mielestä siihen purkuun vaaditaan?
    Mutta hyvä että periaate tuli selville.
     
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Mulla kanssa yks ton näkönen portti odottamassa tulevia prokkiksia.. kilkkeet kummastutti, hyvä että tuli puheeks. Jotain siitä uupuu munkin mielestä.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul on kyl noi HKS:n prosyyrit jossain, voisin yrittää duunis skannata.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla olevissa kahdessa kappaleessa on molemmissa työkalut ihan ok valmistetut mutta, portin päältä ei se mutteri irtoa kummastakaan mihin säätöruuvi tulee. Jousi lautasessa molemmissa on irrotettava se keskipala ja sen saisi kyllä reiästä ongittua ylös jos vain holkki irtoaisi. Toisesta porasin säätöruuvin reiän niin isoksi että työkalu mahtuu siitä läpi ja onnistui kasaaminen. kaikki mukana tuleet jouset kun portissa on ni ei aivan kevyt ole kasata ilman työkalua, ja ei sitä ilman saa asennettua pakosarjaankaan kun ei mistään saa yksin niin lujaa punnattua että saisi pannan kiinni. Vähästä siis menny valmistus pieleen.
     

Kerro tästä muillekin!