Äänenvaimentajan teko kylkiputken sisään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jan13, 3.8.2015.

  1. jan13

    jan13 2nd gear

    Tulipa tehtyä isolohko chevyyn 3.5" kylkiputket, putket on suoraan pakosarjoilta ja ovat noin 270cm pitkät. Nyt pitäis saada sellainen suht kova räpättävä / lätkyttävä ääni pois. Ongelma on ettei tohon saa mitenkään järkevästi erillisiä vaimentajia muutakuin kierrättämällä putket auton alla ja U-putkilla takasin etulokarin alle.

    Ajattelin tehdä vaimentajat noiden putkien sisään, eli 8.9cm putken sisälle 50-60mm reikäputkea ja ympärille vaimennusvillaa. Kysymys kuuluukin että kun näillä mitoilla mennään niin mikä olis fiksuin paikka putkistossa tuolle "vaimentimelle" ja miten pitkä siitä täytyis tehdä että noin ohuella villakerroksella se vaimentais ääntä? Itsellä oli mielessä 40-60cm pituus.

    Ja nimenomaan äänen kovuutta ei niinkään tarvitse vähentää (tietty vähän) vaan pääpainona saada se katkonaisten pakoputkien lätkätys pois joka kierroksilla kuuluu. Tyhjäkäynti sekä lähellä maximirajaa äänet on ok.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä tein rodin lake style putkiin villa vaimentimet ja villan tila on niin pieni et just mahtuu bilteman moottoripyöriin tarkoitettu villalevy sinne ja vaimentaa tosi tehokkaasti, mutta villat vaan pöllyää vuoden aikana pois eli helposti purettava kannattaa tehdä niin voi vaihtaa uudet villat sisään.

    Eli mä laittasin loppuun sen vaimentinen ja sen pituinen mitä sun villamatto on leveä niin helppo leikata uusia paloja ja reikäputki niin iso kuin mahtuu kerros villaa väliin niin ei ahista turhaan.

    viewtopic.php?f=3&t=265353
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Noissa Rocketin perinteisissä putkissahan on siinä alkupäässä sisällä tavallisen änkkärin oloista rakennetta... Hankaluutena on ritilättömän osan polttava kuumuus- Laiton omassa kinnerissä putken poikki ritilän kohdalta ja siihen laipan ja kylkeen alustan puolelle sisään menoputken. sen jälkeen alkuperäistä reikä- ja lokerikko putkistoa ja villaa ympärille... pakokaasut haitariputkea myöden koneelta. Ja hyvin mölisee...

    http://s1125.photobucket.com/user/jpihk ... 1.mp4.html
     
  4. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Mulla oli yhteen autoon tarkotus tehdä kylkiputkiin koko kylkien mittaset vaimentimet valmiista reikäputkesta ja villasta
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten kestääkö siellä kylkiputkessa sellainen vaimennin jossa on reikäputki, villa ja umpinainen putki ohuella seinämällä, vai tarttuuko tää elementin ulkoputki sit kiinni

    Ajatuksena ois sellainen purettava kylkiputki jossa on itsessään sen verran vaimennusta et kuulostaa hyvältä vaikka ääntä olisikin ja sit tää erillinen vaimennus osa jonka vois asentaa vaikka jouluksi kun aamusta liikkeelle lähdetään, ettei naapureilla ikkunat helise kulkuset kulkuset tahtiin
     
  6. Kolmekakkonen

    Kolmekakkonen 1st gear

    Omassa harrastepelissä on itsetehdyt kylkiputket. Mielestäni kannattaa panostaa vaimennusvillaan hieman. Omaan laitoin moottoripyörä puolelta saatavaa villaa (Akrapovic). Maksaa hieman enemmän mutta se ei pöllyä pois. Säästyy ainaiselta uudelleen pakkaamiselta. 15tkm ajanut eikä ole tarvinnut lisäillä. Enkä usko että ikinä tarviikaan. Akrapovic villa on koostumukseltaan kuin trasseli ja pakkaaminen onnistuu kuoren ja huilun väliin esim pitkällä teräs viivoittimella.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Meinaat että vetäsis sen reikäputken villoineen päästä ulos? Saattaahan se kestää jos ei pitkiä aikoja ole kerrallaan? Mites jos laittais laipan heti helman taakse ja tekis kahdet kylkiputket? Kunnon villoilla kun tekee niin tulis halvemmaksikin jos meinaa useinki vaihdella?

    Edit:ja taas tajus kun mietti. eli tekisit ikäänkuin "patruunan" jonka löisit sinne sisään? jos näin ni luulis leikkaavan suht nopee kiinni. ellei sit tee niin väljää että se kolisee siellä sisällä
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Martelius myy sivuputkien sisään tällättäviä vaimennus"aineita".
    Tulee ihan hyvät ja kohtuuääniset kun pituutta on tapeeksi. Tai susi tulee hyvä pitää tehdä.
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    4d sedan tykkää tästä.
  10. pörre

    pörre Gearhead

    mä laitoin 2.5" putken sisälle 2" reikäputken (50cm) jonka ympärille termotekkiä.. eka koitin laittaa vaimennusvillaa mutta se oli niin höttöä kamaa että epäilin pysyvyyttä ja sattu oleen rulla termotekkiä tallin nurkas. puolen metrin reikäputkea jonka sisempi laippa on ulkoa just sen mitä se 2.5" sisältä ja ulompi laippa tasan 2,5" eli ton sai tuupata putkeen niin syvälle ku meni ku laippa lyö vastaan. näin sain vaimentimet jotka saa tarvittaes pois kun irrottaa kylkiputken 90-asteen ulostulon ja nyppää vaimentimen pois.
     
  11. jan13

    jan13 2nd gear

    Huomenna ois tarvikkeiden haku ja ajattelin nyt ne vaimentimet 50cm pitkinä tehdä. Mietin myös että joku kartio varmaan olis järkevää tehdä ohjaamaan pakokaasut kohti reikäputkea ettei ne törmää seinään. Nuo putket tulee jatkossa saamaan +800hp tekniikan niin viitsii vähän hifistellä.
     
  12. 0132

    0132 Gearhead

    Lainataampa vanhaa. Caminoon olis 3 tuuman kylkiputket työn alla. Vaimentimia alettiin tekemään 60mm reikäputkella, mutta eihän sinne saanut villaa väliin sitten millään. Joten nyt oliskin kysymyksenä että minkä kokoista reikäputkee tuohon kannattais käyttää. 2" vai vielä pienempää. 55mm on varmaan vielä sama ongelma kuin 60. Vaimentimet tosiaan tulee putken loppuun puol metriä pitkänä. Pituutta yhteensä rööreille tulee pako sarja rapiat kaks metriä. Kuinkas hyvin tuo motonetin vaimenninvilla kestää hitsausta?
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hitsauksen kestosta en tiiä mut itelleni tekisin sellaset putket että sen voi avata uudelleen täyttöä varten. Se villa tulee ulos sieltä ajan myötä. Rätkässä katos kolmasosa motonetin villasta yhessä kesässä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ite kans pyöritellyt ajatusta kylkputkista, joko normaaleilla pönttö vaimentimilla, ja mutkilla takas keulaa kohden ja kylkiä pitkin takas taakse, tai valmis patruunan kaltainen putken sisään, että on vaihdettavissa villat.
    Reikä putki ja laipat, minkä väliin villat ja työntää putken sisään?!?
    Mittoja en oo ajatellut vielä tarkemmin, mut maks tuuman pienempi??! Edelliset viestit oli aika hyviä!?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse ajattelin kokeilla kesällä tehdä myös. Ajatuksena just ennen ulostuloa suurennan putkea, sisällä kulkis edelleen saman kokonen reikäputki, koko mitalla ja simmonen kaulus siihen reikäputkeen että se istuu siellä sisällä. Loppupäähän mutka alas ja se reikäputki hitsattu siihen mutkaan, mutka tulee rosteri poppareilla kiinni, joten sen saa ulos. Eli jos haluaa villat vaihtaa, niin popparit poraa pois, ja tulee se reikäputki mutkan kera ulos. Varmaan rengas irti eka, saa nähdä miten se sit asettuu....
     
    Rotten tykkää tästä.
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tein Corvetteen purettavat sivuputket just sen takia että saa villoja vaihdella, jos tarvetta.

    Päädyt ruuveilla kiinni, muuten kiinnitys V-bandeilla. Putkikoko 3,5" ja äänenvaimennin päältä 4,75".
    [​IMG]
    Päädyt putkiin.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tälläiset ritiläputket sisällä, puristuvat päätyjen väliin ja sillä pysyvät kiinni.
    Villaksi tulee se Martelius.

    [​IMG]

    Tossa koesovituksessa. Vaimentimen kuoret ja päädyt alumiinia, painon ja vaimennustehon takia takia.
    Äänenvaimentimet takoitus kiillottaa, ja noi etupätkät putkista tulee keraamisella pinnoitteella mustiksi.
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Näin "ei kisakäytössä" tuskin mitn merkitystä mihinkään suuntaan, mutta onko jengi miten huomioinut sen reikäputken liitoksen, ettei tule "rappua" (ei palotilan)? Sillä meinasin itse tehdä sen suurennuksen ja jatkaa siitä sisältä suoraan samalla koolla, että se pysyy poissa. Vaikka ainakaan mun käytössä ei mitn merkitystä?
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kartoilla, se eka, mihin kaasut tulee, tai sit ite kylkiputki tuuman isompana ja reikä putki saman kokoisena kuin lähtö sarjoista, en tiiä, mut ei pitäisi ahdistaa, ja kaasut osanee mennä oikeeseen suuntaan? Tosin mitään tiedä, mut veikkaan, et ei katukäyttöön vaikuta merkittävästi??
    Mut jos, niin kertokaa ihmeessä??
     

Kerro tästä muillekin!