Millä muuttaa perus hollikan "seoskäyrää"...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 29.8.2015.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Elikkäs kyseessä on 850db. Cruising-nopeudella menee liian laihalle (n.14) mutta wot (n.10) taas liian rikkaalla. Pääsuutinta jos rikastaisi ja powervalven suutinta pienentäisi niin sehän korjaantuisi mutta ei kait noissa peruskaasareissa ole moiseen mahdollisuutta.

    Eli millä asian korjaan?
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Ensiöpuolen suuttimia pykälä isommaks ja toision pienemmäks?
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    No juu... Kun ei ole ennen moisia säädellyt ei tule taas mieleen että ykkösillä mennään cruising vauhdeilla. Noinhan se varmaan korjautuu.

    Pitää hommata suutinsarja jotta pääsee leikkimään.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ihmetytti tuo kommentti että 14:1 olis liian laiha cruisinkiin? Onko motti joku todella erikoinen vai mistä moinen päätelmä? Yleensä kruisinkinopeudessa tähdätään 14.7:1
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ehkä ilmaisin hieman epäselvästi. Noissa nopeuksissa ilma/polttoainesuhde on 14 tai yli. Ja tuo kone tuntuu vastaavan moiseen nykimisellä.

    Cruising-nopeuksille meinaan rikastaa ihan surutta rikkaammalle jotta saan vedon tasaisemmaksi. Moottoreissa varmaan eroja miten laihalla seoksella tulevat toimeen. Kait se on monen tekijän summa mutta minulla on muista yhteyksistä sellainen muistikuva että vähön kireämmissä moottoreissa ei ole ollenkaan harvinaista jotta vaativat hieman rikkaamman seoksen matka-ajoonkin. Nyt on kyseessä 476hv penkitetty pikkulohko.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onko jakajassa alipainesäätäjä ja käytössä? Jos on niin letku irti ja koittamaan nykiikö vielä.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ole alipainejakajaa. Täysin mekaaninen msd jakaja.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se voi olla että keskipakoennakkoa tarvitsisi hieman justeerata, saattaa saada liian hätäseen ennakot, joten jäykempiä jousia vois olla aihetta kokeilla. Mitähän ne ennakot on nyt; tyhjäkäynti, täys ennakko(sama kuin penkissä?), ja missä kierroksissa ne täydet ennakot tulee?

    Kaasarisssa voi powervalve olla arvoltaan liian matala, ja sitä voisit kokeilla hieman korkeammalla arvolla olevaa -> aukeaa siis aikaisemmin kun kaasua painetaan ja rikastaa seosta aiemmin ja voi auttaa nykimiseen sekin?

    Matka-ajossa voi toi em. 14.7:1 olla ihan hyvä, mutta joissain tapauksissa se 14:1 osuu paremmin kohilleen, ja epäilenkin että tuollaisessa raikkaammassa pikkulohkossa näin voisi olla? Meinaan että liian laiha seos matka-ajoon joissain tapauksissa vaan pudottaa vääntöä ja kaasua joutuu siksi pitämään hieman enemmään auki ja se sit lisää sitä kulutusta vaikkei heti niin uskoisikaan... Alipainemittari, seosmittari, säädettävä ajoituslammpu tai pitkä asteikko dampperiin ja mututuntuma mukaan säätöhommiin niin eiköhän se siitä :)
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Juu, kyllä tämä ajettavammaksi tästä tulee. Tänään pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan seosmittarin kanssa ja sekin vain kauppareissu. Jahka ehdin niin testailen enemmän, alipainemittarit yms on jo valmiina odottamassa. Keskiviikkona tulee muiden osien kanssa samassa kuormassa Summitilta pääsuutinvalikoima jolloin pääsee "tositoimiin".

    Sytkäkäyrä pitää mittailla. Muistaakseni tyhjäkäyntiennakko oli 15ast ja maks 36. Pitää vielä tarkastaa kierrosluvut jahka saan jonkun kaveriksi.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Millaisessa motissa tuo 850dp on?
    Jos kyseessä on vanhan liiton holley niin se pikkasen tarvii jo kellaria mitä ruokkia ;)
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vanhanliiton värkkikaluhan tuo. Sinänsä toimii tuon pikkulohkon kanssa kun kestää potkaista polkimen peltiin parista tonnista mistä ko pata alkaa jotensakin toimia muutenkin. Tietty kevyt auto ja manuaali auttaa asiassa.

    Mitä tietoja motista? Siinä ei sinänsä mitään kummoista. 416cid, n. 11 rutut, portatut Edelin rpm kannet, Victor imari, 252ast/0,557 mekaaninen nokka.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onko kenelläkään Suomessa kaupan hollikan säätösarjoja, noin ikäänkuin hyllytavarana? Jenkeistä osaan tilata itsekin ja suutinsarja onkin jo tulossa. Us-partsillla on vain tyhjyyttä hyllyissä kuten tuntuu nykyisin olevan tapana.

    Ainakin kiihdytyspumpun suuttimia tarvitsisin.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ootko Racersplacesta kysynyt? Multa löytyy: 25,28,31,32,37,40 ja 42 jos haluat kokeilla eri kiihdytyspumpun suuttimia. Ja muutama kiihdytyspumpun nokkakin.
     
  14. BBC

    BBC Guest

    oisko reilusti isonlainen kaasari tuommoiseen koneeseen.
    Itse en laittaisi yli 750 mehumaijaa tuon kokoiseen ja tuommoisilla osilla olevaan, mitä nyt tuossa muutama tieto annettu.

    700cfm max

    ja on helppo säätää , ja toimii.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei toi 850 todellakaan mikään ylimitoitettu tuollaiseen koneeseen ole. Riippuen miten noi kannet on tehty, tommosen pitäis hönkiä jo ihan kohtalaisesti.

    Pääsuuttimia vaihtamalla ja oikeanlaisen powervalven laittamalla tota kannattaa lähteä kokeilemaan.

    Kiihdytyspumput tai niiden suuttimet ei enää sen hetken jälkeen vaikuta mitään kun kaasupoljin on jo pohjassa. Jos sen jälkeenkin WOT seos on rikkaalla, suuttimia vaan pienemmäks toisiosta.
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mä hommasin omaan hollikkaan QuickFuelin väkästelemän billet meteringblockin (eli suutinrungon). Siinä nuo mainitsemasi asiat saa kuristimia muuttamalla säädettyä sit justiinsa oikeiksi.
    Noita saa sit sekä ensiö- että toisiopuolelle.
    Toi pelkkä pääsuuttimien muutos ei välttämättä sitä "seoskarttaa" hienosäädä riittävästi
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo, mutta jos wot on liian rikkaalla, ennen billet metering blokkeja kannattais kuitenkin pienentää vaan niitä suuttimia toisiosta.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pääsuuttimilla lähden liikkeelle, se on selvä. Jos ei niillä tule sopivaksi niin mielestäni ei kannata alkaa päivittelemään vanhaa db kaasaria vaan hommaan kokonaan uuden kaasarin kuten QF Q-850-AN. Tuolle kaasarille kun on minulla toinenkin moottori johon sen istuttaa.

    Jos koneesta innostutaan kaivamaan vielä lisää heposia tuonne 550hv nurkille niin kuulemma kannattaisi mennä QF Q-950-AN kokoon...

    Mutta seuraavaan varttimailivetoon koetan kuitenkin saada tuon WOT seoksen paremmin kartalle, jos sieltä saisi muutaman heposen lisää sysäämään autoa eteenpäin.

    Kaasari on aivan passeli kooltaan ja itseasiassa Holleyn omakin valintaopas tarjoaa tuota. Eikä tuon kanssa ole viitteitä etteikö toimisi noin muuten.
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    kaasari on just oikeen kokoinen.
    Jos haluat pitää cruisen 14 ja ohentaa wotin esim. 12.5 niin 3-4 pykälää pienemmät toisiosuuttimet ja se on siinä, jos kerran muuten toimii hyvin.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Suuttimet saapui ja pääsin hieman testailemaan. Pitää jatkaa huomenna kun oli miljuuna muutakin juttua autoon asennettavana.

    Oikeaan suuntaan kuitenkin mentiin. Lähtökohtana oli Pri 81, Sec 83. PV 6,5. Kiihdytyspumpun suuttimet 31, kampi punainen ja kakkosreiässä.

    Vaihdoin Primääriin 82 ja sec 81. Kiihdytyspumpun kammen käänsin ykköseen.

    Nyt seokset tasakaasulla on 13,5 ja kone käy tasaisesti nykimättä. Täydellä kaasulla seos on vieläkin rikkaalla eli kun AFR oli ennen 10 on se nyt 10,5 WOT. Pitänee kokeilla Primääreihin 79 suuttimia.
     

Kerro tästä muillekin!