440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kun ei ole koskaan päässyt keittämäänkään, enempi kylmänä käynyt. Imukannestakaan ei voi vuotaa... Kansipahvit on tietysti helpoin arvaus mutta tuntuu sekin epätodennäköiseltä.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No kansista tai niiden tiivisteistä sitä helpoin on lähteä tutkimaan. Jos vuotokohta on lohkossa, sen havaitseminen on todennäköisesti vähän isompi projekti.

    Niillä vedensekasilla öljyillä varsinkin jos on glykolia joukossa, ei kannata ajaa metriäkään. Tai edes pitää niitä koneessa, siinä on laakerivaurio herkässä.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onks kukaan teettäny suomes tolalsii spacereita joilla saa B imusarjan RB lohkoon?

    [​IMG]

    Tai jos löytyy ylimääräsenä, voisin olla kiinnostunu

    Edit: Spacerit löytyi samantien 8)
     
  4. GBS

    GBS 2nd gear

    Mitäs mieltä arvon raati on tämän http://exotic.autotraderclassics.com/im ... /63159.jpg
    putsarikotelon riittävyydestä?
    Itellä on edelin imari ja 750 kaasari sekä 292 purple shaft.
    Magnum pakosarjat.
    Tuossa alkanu pohtimaan vaan kun melko ahtaan näköiset kärsät tuossa?
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riittää varmasti tolla kokoonpanolla. Mulla oli viimeks tollanen 500ci:n päällä olevan 850 kaverina. Kadulla ei huomannut eroa kn putsariin ja flow topiin.
     
  6. GBS

    GBS 2nd gear

    No joo. Mietin vuosien takaisia kilpureita (euroautoja) niin niissä oli jo 2.4l koneissa melko isoa ilmanottoa.
    Asiasta toiseen.
    Löysin vuosien käyttämättömyyden jälkeen vanhan strobon ja vilkasin ennakoita kun ei oikein pelitä eikä kulje.
    Oli "vaan" perus n.32 ja max n.52ast :eek: :eek:
    Ihme että on ehjä vielä. Ja nyt taitaa alkaa edelbrock jumppa kun ei kestä yhtään pidempää täyskaasukiihdyttelyä vaan puutuu. No eipä tuo kyllä mihinkään kulje muutenkaan noilla palikoilla.
    Jotain perusjuttua pitäis kehitellä. Valukansia vois ehkä käyttää. :-?
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mikä kokoonpano sulla tarkemmin on? Miten puutuu? Alkaako röpeltään, loppuuko meno kuin seinään, vai puutuuko tasaisesti niinkuin kaasua vaan keventäisi?

    Jos toi ennakko pitää paikkansa, se ei varmasti toimi kunnolla, sekä jotain hajoaa ajan kuluessa aika isolla todennäköisyydellä. Kannattaa pyörittää ykkönen yläkuolokohtaan ja tsekata oikeesti pitääkö merkit paikkansa jakopäänkopassa/damperissa.

    Moparin 292 nokka, HP valusarjat, 750 kaasari (ja imusarja, jos esim. perofmer rpm) riittää kyllä hyvällä ehjällä alakerralla ja vaikka ehjillä vakio kansillakin aika ripeään liikkumiseen.
     
  8. GBS

    GBS 2nd gear

    Juu joo...
    Porattu 0,3 tasapäämännät. reilu 1mm alle tason.
    Takoakseli.
    Kannessa 4006452 nro.
    Nokka tuo 292
    Valusarjat 2899879 oik ja vas varmaan 2951865 mutta on siel pellin alla.
    Imusarjassa Edel ch4b ja ch-y 2836150
    Kaasari 1407 runkonen 750 edelbrock.
    Ajoitusmerkit aikas kohillaan, mitä nyt tossa pihalla sai tutkittua.
    Ja säädetty siis perus n.12 ja koko n.32ast.
    Puristuksista ei mitää hajuu.

    Ja tosiaan se puutuu tasasesti juuri kuten kuvailit.

    Käyttäisin jarrussa tai jossain säädössä tuon vehkeen mutta ei oikein täälläpäin vissiin mitään ole. Ja aika on rajallinen kun pitää tuolle tuo rakentelupaikka (autotalli) saada tehtyä ennen talvea.
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ruttua sielä on millin tiivisteellä noilla osilla 9 pintaan.

    Imusarja vastaa käytännössä tehtaan alkuperäistä 4 reikäistä. Kyllä tuon kunnossa ja säädöissä olevana pitäis sysää ihan mukavasti.

    Taas kerran ennen kuin tuosta puutumisesta voi tehdä jonkinlaisia arvailuja, täytyis ne perusasiat tsekkaa kuntoon. Se ennakko nyt ensimmäisenä ainakin.

    Onko "vika" tullut vähitellen vai jonkun toimenpiteen seurauksena/jälkeen? Onhan niitä mahdollisuuksia:

    -Kipinä voi hävitä kierroksilla. Onko minkälainen sytytys?
    -Kaasarissa matoja
    -Bensapumppu/linja
    -Kuoleentuneet venajouset
     
  10. GBS

    GBS 2nd gear

    Juu unohin kirjoittaa mutta merkit kohdillaan ja nyt ennakot siis perus n.11-12 ja koko 31-32 ast.
    Mopar performance jakaja.
    Kaasari uusi.
    Moottori on kasattu tänä alkukesänä ja ei ole tietääkseni koko aikana oikein pelannu.
    Pitänee pohtia josko aloittas ihan alusta.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mites ne venajouset?

    Kokonaisennakko vois olla sielä 35-36 välilläkin.
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear


    Kysellään jousista.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei polttoaineen oktaaniluku vaikuta yksistään paljoakaan tuohon asiaan.

    Vastaavis kokoonpanoissa yleensä n. 36ast antanu parhaan tehon. Käytännössähän ennakkoa voi olla niin paljon että moottori vaan ei detonoi, mut harvoin suorituskyky kasvaa ton 35-36 jälkeen. Ite joskus käyttäny 40:kin lähinnä siks että rajallisilla säätömahdollisuuksilla saanut tyhjäkäynnille enemmän ennakkoa.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onko nokan ajoitus tarkistettu? Polttoaineen riittävyys olis helppo tarkistaa laittamalla painemittari polttoainelinjaan ennen kaasaria.
     
  15. GBS

    GBS 2nd gear

    Paineet on tyhjäkäynnillä n. 6.5psi ja kaasuttaessa putoaa hieman n. 5,5psi
    En ole alkanut purkamaan sen kummemmin tuota nokan ajoitusta tarkistaakseni.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä tuo paine riittää.

    Tsekkaa nyt ne venajouset. Jos ovat esim. 452:en 50v vanhat vakiot, ne ei taatusti toimi tuon nokan kanssa.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Paikallaan kaasuttaessa? Ei se silloin bensaa paljon kuluta.
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä oletin ainakin että kuormituksessa putoaa 6.5->5.5 jonka ei pitäis aiheuttaa ongelmaa. Paikallaan jo jos tekee tuon niin sitten kuulostaa huonolta
     
  19. GBS

    GBS 2nd gear

    Venajouset mopar performance.(uudet)
    Täytyy kattoo bensalinja varmaan seuraavaksi.
    Ja bensapumppu vaikkakin sekin on uus.
    Tankki on kokonaisuudessaan uus.
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ota repsikka mukaan, viritä sille painemittarille niin pitkä letku että saat tuulilasille näkyville, ja pyydät sitä repsikkaa analysoimaan sitä mittaria kun kaasuttelet tien päällä menemään. Sitten ollaan taas viisaampia.

    Jos siis tuo aiempi tsekkaus on tehty ihan paikallaan kierrätttäessä.
     

Kerro tästä muillekin!