Moottorin lämmöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarpat, 11.8.2015.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Turbo volvossa oli juuri vastaava ongelma, syyksi paljastui se että jäähdyttimen ja intercoolerin välinen rako oli täynnä moskaa--> ilma ei mennyt kunnolla läpi. Kaupungissa ok, motarilla ei. Ulospäin ei näkynyt mitään poikkeavaa ja kaikki näytti puhtaalta.
    Puhdistuksen jälkeen en tehnyt sille ikinä mitään, ajoin useamman satatonnia.
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Nyt on kummallista. Termostaatti pois, ei vaikuta. Lämppärin letkut pois kokonaan ja pelkästään kierto koneen ja syylärin läpi, ei vaikuta. Tehty verkoston ylimpään kohtaan ilmaruuvi ja ilmattu järjestelmä, ei vaikuta. Vesipumppua tarkasteltu sen mitä ilman irroitusta yhteistä näkee, ilmeisesti kunnossa.

    Voi olla, että jos joku on aikaisemmin vähän "hotrodannu" on vesipumpun välitys pieni, nyt 1:1? Paljonko tuon pitäisi olla ja saako jostain paikallisesta vauhtiputkasta erikseen noita välityspyöriä? Ihan heti en googlaamalla löytänyt.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    vesi ei kierrä tai syyläri tukossa. lämmöt pitäs romahtaa kun termarin poistaa

    veikkaan syyläriä jos on joku vanha
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Uus Griffini (joka pitäis olla ihan asiallisesti mitoitettukin) ja Valvolinen jäähdytysnesteet sisällä. Järjestelmä on huuhdottukin kaks kertaa. Mittarit ei näytä väärin, on tarkistettu varmasti toimivalla digimittarilla + Puikkoanturilla.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joskus kuullut sellasesta että kuulemma oli samanlaista ongelmaa, ja ongelma oli siinä että järjestelmässä oli liian vähän painetta. Alavesiletku meni isoillajenkoilla luttuun kun vesipumppu imi niin kovaa. Kaasuta paikallaan jonkunaikaa moottoritiekierroksilla ja katto mitä letkuille tapahtuu.

    Tämä on tosin jo kaukaa haettua.
     
  6. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Paljonko on paljon?

    Eli mikä on ongelma? Oot vaihtanut paljon jäähdytysjärjestelmän osia, mutta ennen vai jälkeen "ongelman"? Lämmöt nousee motarilla, mutta mikä se ylin lämpö on? Jos nesteet pysyy kuitenkin sisällä, niin voihan se lämpö paineisena olla yli satakin.

    Toisaalta, nyt kun ite oon kans lämpöjä seuraillut, niin ajon jälkeen se lämpö nousee ja kovemmassa vauhdissa putoaa paljonkin (uus syylari)..
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Hyvä kun jaksatte kysyä, Itelle on niin selvää kun on itse tehnyt, ettei osaa ihan koko tarinaa aina kertoa:

    Letkut on uudet ja alavesiletku ei jousta.

    Lähtökohtana oli vanha jäähdytin joka oli hapettunut sisältä ja alkuperäisen 6-koneen. Tätä yritettiin ensin elvyttää sähköflektillä motarilla keittämisen jälkeen. Vanhalla jäähdyttäjällä lämmöt nousivat n 30 min jälkeen korkeiksi (210f) ajosta riippumatta. Olkoon tämä kohta 0. Kun todettin että sisuta on sipuli ja kokokin riittämätön, vaihdettiin alumiiniseen ja lisättiin sähköflekti, huuhdeltiin järjestelmä pesuaineen kera ja laitettiin uudet litkut. Termari vaihdettiin ja jäähdyttäjän korkki myös.

    Tämän jälkeen ajeltiin lämmöt kohtuullisina kevyttä kaupunkiajoa. Motaria ei ajettu, eli ongelmaa ei havaittu. Lämmöt maks 195f, josta sähköfelkti kohtuulisen ajan käytyään pudottaa ne 175f:ään (termostaatin avautumislämpö) Olkoon tämä kohta 1.

    Sitten lisättiin poistettu lämppärin kenno järjestelmään ja keulaan vähän lisää helmaa. Samalla tiivistetiin jäähdyttäjä uuteen keulapalaan siten, että keulan ilmavirta ei pääse ohi jäähdyttäjästä. Uudessa keualssa on suurinpiirtein saman verran vapaata reikää kuin vanhassakin + vanhoista rei-istä otettiin esteitä pois, mm rekisterikilpi ja konepellin avauskahvan tuet ja mekanismi.

    Nyttemmin on purettu kaikki lisätyt romppeet ja palattu kohtaan 1, poislukien keulaspoileri, tiivistykset ja virtausaukkojen vapautus. Nyt on vielä lisäksi termarikin poistettu.Lämmöt nousee 195f:ään eikä tule alas kuin pitkällä jäähdytysajolla flekti koko ajan päällä. Ihan hirveästi en ole viitsinyt riivata ja katsoa kuinka korkeiksi ne saa, mutta n 210f on ollut mittarissa ennen pysäyttämistä ja tuolloin flekti on ollut päällä 195:tä lähtien

    Vaihteiston lauhdutin on erillinen.

    Jäljelle jää nähdäkseni:
    1. Vesipumppu (porsinut / väärä välitys)
    2. huolellisesti valitun jäähdyttäjän alamittaisuus
    3. Kannen tiiviste (ei kupli jäähdyttäjässä, ei hukkaa nestettä) Lohko tai kansi halki

    ja nyt kohdaksi 4: Järjestelmä saa ilmaa jostain..
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pyöriikö flekti oikeinpäin? Aika monta kertaa tullu vastaan jälkiasennus sähköflekti joka pyörii väärinpäin ja kumoaa ajoviiman jolloin lämmöt nousee, hitaassa vauhdissa ja joutokäynnillä taas piisaa jäähdyttämään.
     
  9. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Toi oli aika hyvä. Vesipumppukin muuten voi olla standard tai reverse, mutta sitähän tässä ei viel oltu vaihdettukaan...
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Fläktin katsoin asentaessa aikanaan että toimii oikein ja kävin vielä varmistamassa, että tilanne on edelleen sama, eli kyllä, flekti toimii oikein.

    Hyvä pointti sinäänsä, on tullut muuteltua sähköjä, mm. akku on siirretty takakonttiin ja olis ihan hyvin voinu tulla ns. Tura.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Lukitaan kohta 3, kannen tiiviste. Kuplimista on vaikea huomata tollasessa useampirivisessä alujäähyssä, jossa nestekin liikkuu aika rivakasti, mutta painetta se kyllä kerää. Tämän huomaa nyt kun otin termarin pois. Kun täytin ns yli eli nestepinta on kaikkien virtausaukkojen yläpuolella silleen että korkkia ei saa kiinni valuttamatta yli, alkoi kuplatkin näkyä.

    Öljyt on jännästi edelleen kirkkaat eikä ulosvalutetutkaan olleet kuin mustat. Sinäänsä tämähän on hyvä asia, mutta vaikeutti havainnointia.

    Toisesta pakoputkesta mitattuna savukaasuspektrometrilla (kivoja noi TTK:lla opiskelevat kaverit) ei näy mitään jäämiä ja toisessakin palaneet jäähdytinesteen jäämät meinasivat jäädä mittaustarkkuuteen. Hyvä juttu tämäkin.

    Varmistetaan nyt vielä puristusmittauksella asia, ja sitten uutta pahvia koneeseen ja jos ei tokene niin kannet koepaineeseen. Tässä halkeaman löytämistä auttaa tuo puristusmittaus, kun tietää mistä suunnilleen lähtee etsimään.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pystyykö sillä pakokaasumittarilla nuuskimaan että olisko syylärissä pakokaasuja?

    Ohivuotomittaus mun mielestä parempi ja tarkempi sun tapauksessa.
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Monastikkohan täällä on todettu että se termarin pois otto EI paranna jäähdytystä??? :mad: Kylmempää termaria voi kokeilla.

    Ja kyllä sillä pakokaasumittarilla voi nuuskia syylarista tai ainakin paisarista. Ihan tunnetulla pajalla muinoin nuuskivat paisaria kun epäilys oli kansipaffi.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jees,

    Ei paranna termarin poisto jäähtymistä ei, poistamalla vain poissuljettiin viallinen termari, vaikka olikin keitetty ja uusi. Lisäksi jostain syystä syylärin kuplimisen havaitseminen oli tässä tapauksessa oleellisesti vaikeampaa termarin ollessa paikallaan. Syytä en tiedä, voi olla katsojallakin ollut vain puinen silmä ja vähemmän kokemusta automekaniikasta :).

    Amerikan viisaat nettipalstalla olivat sitä mieltä, että välitys vesipumpulla on suurinpiirtein 1:1,25:een eli vesipumppu pyöriin 25% kovempaa kuin kone. Kiertävissä Kisakoneissa käytetään 1:1 ja joskus jopa 0,8:1, jos halutaan että vesipumppu ei "syö" alakierroksilla tehoja.

    Ohivuotomittaukseen toki olen tuon laittamassakin, käytin väärää termiä.

    Tuolla mittarilla mikä meillä oli käytössä veikkaan että ei onnistu pakokaasujen löytäminen syyläristä, kun se oli yleinen savukaasumittari ilman että sitä voi kalibroida juuri pakokaasulle. Lisäksi "pönttö" oli melkoisen kokoinen. Mutta varmaan paremmin tarkoitukseen valitulla mittarilla onnistuu, kuten on ilmeisesti onnistunutkin?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ton välityksenkin pystyy laskemaan kunhan mittaa siivapyörät. Olisko ollut että pyörivän hihnapyörän halkasija tai säde jaettuna pyöritettävän hihnapyörän halkasijalla tai säteellä? Molemmista siis joko halkasija tai säde, kummalla sitten haluaakin laskea.

    Ja halkasijanhan saa selville kun mittaa mittanauhalla ympärysmitan ja laskee siittä.

    Jos sen saa mittaamaan häkä tai hiilivetypitoisuuksia, homma onnistuu. Niitähän ei mistään muusta voi syyläriin tulla kuin palamisesta.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Updatena: Puristukset kaikissa pytyissä yli 9,2 ja ohivuotomittauksessa huonoin tulos 12%. Nyt pitää vähän miettiä.
     
  17. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ilman termaria tosiaan kyllä sitten jää vedenkierto lohkon etuosaan ja takaosa alkaa keittää. Vähintään siis termarin runko-osa pitää olla vaikkei sen patolevy oiskaan enää paikallaan.
    Tämäei välttämättä toki tuo ratkaisua mutta silti ajattelin vielä mainita.

    Minulla kävi yhden v6 audin kanssa niin että lämppärin kennon kanssa homma ei toiminut , ja kävi kuumana. Ja kun ohitti lämppärin kennon , niin yllärinä toimikin paremmin. Myöhemmin selvis että kennossa oli vikaa.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tulppasin koko lämppärin kennon pois, ei vaikuttanut asiaan. Toki tietysti voi olla että tuota kuplaa tulee helpommin ilman termaria kertomastasi syystä. Veikkaan että vesipumpussa on joku ongelma. Koitetaan ensin muuttaa välitystä ja sitten vaihtoon koko pumppu. On kuitenkin halvimmat ja helpoimmat osat + jotenkin ongelmat viittaisivat nestekiertoon.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sanoisin ettei välitystä vaihtamalla muutu tilanne miksikään, moneen moottoriin saa hihnapyöräsatseja(tai kampuran päähän) joilla kaikki laitteet pyörii sen 20-30% hitaampaa, ja ne ei ainakaan aiheuta mitään maininnan arvoista käyntilämmöissä.
    Oma-aloitteisesti tuli tossa TT SBC:ssä pienennettyä kampuran hihnapyörää -25%, ja vakio vesipumpun pyörää tuli suurennettua se 20%, eikä minkäänlaisia lämpöongelmia ole havaittavissa...
    Nämä noin esimerkin vuoksi, jostain muualta hakisin vikaa?

    Hihnan poistamalla ja hetken käyttämällä syylärin korkki auki näät ne kuplat syyläristä paremmin, jos sinne sellasia tulee?
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Leikkaa 1,5 litran limupullosta pohja pois. Poista korkki, ja tee teipistä tiiviste"rengas" pullonkaulaan niin että kun asetat pullon ylösalaisin niin että kaula on syylarin reijässä. Laita vettä pullon täyteen ja auto käymään.

    Tee koko homma keula hiukan ilmaan nostettuna. Näet pullosta paremmin, millasta kuplaa tulee ja onko me mahdollisesti harmaita. Samalla systeemi taatusti ilmaantuu.

    Lämmöt voi toki nousta liian rikkaan tai liian laihan seoksenkin takia, ja sytytysennakoista..
    En nyt kolunnut koko juttua läpi mutta nää voi olla jo mainittu. Ilmalukko lohkon takaosassa vois saada kans aikaan sen että lämpenee pikkuhiljaa sietämättömän paljon, lämmittäen koko koneen siis lopulta .

    Onko kansia kairattu paljon tai tehty seetitöitä, isonnettu venoja tai jotain?
     

Kerro tästä muillekin!