Käy kunnolla vain rikkaalla.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 23.8.2015.

  1. ana gto

    ana gto 1st gear

    Tutkippa puolapaketin alla oleva syttyyksikkö ja niiden liittimen kosketus. Uskon että vika on kosketuksessa.
    Mulla on pari käytettyä puola/syttyyksikköä varalla hyllyssä, Hyvinkäällä.
     
  2. jusssi

    jusssi Gearhead

    Jos tuommosen testitulpan saa joskus käsiin, ni vois vaikk piruuttaan koittaa pytty kerrallaan. Sytytysyksikköä olen vaihtanut ja raplannut kans. Tosin tässähän on puola erillään, mutta sama idea. Kerran jo luulin keksineeni vian, kun huomasin pickup coilin liittimien olevan tosi löysät ja kiristin niitä, mutta no goal. :odroll:
     
  3. ana gto

    ana gto 1st gear

    Luulin että SyTyt olis suorasytyllä niin kuin TTA. Tutkippa pickup coilin kunto.
     
  4. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Lähinnä tämän lainatun pätkän perusteella kehottaisin tutkimaan jakajan akselissa olevan tähtipyörän halkeamien/lohkeamien varalta hyvin tarkasti. Myös muut oireet sopivat tähän vikaan ihan hyvin...
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Juu tosiaan on tää antiikkinen est jakajapaska. :x Joskus oli himoissa tehä esim 3.1 v6:n puolapaketilla ja modulilla suorasyktä, mutta kukaan ei osannut/halunnut kertoa, että miten saa toimimaan ajoituksen säädön tuolta ecm:ltä.
    Pickuppia mittailinki joskus, että pyöritin jakajaa porakoneella ja ~mittarilla näytti kyl ihan tolokun lukemia kai. Pitääköhän vaan nyhtää vaikka jakaja irti ja ihmetellä sitä.
     
  6. ana gto

    ana gto 1st gear

    Luulin että SyTy.ssä olis ollut stroukattu buickin V6 mutta olin väärässä. Jotenkin mielenyhtymä tuli PAS.n kautta joka rakensi TTA.t ja ymmärtääkseni he rakensivat myös SyTyt.
    Aika varmasti se vika sieltä jakajasta löytyy.
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuska jatkuu. Jakaja vaihdettu, puola vaihdettu, aina vaan rykii. Kiekkamittari ei enää sätki ku saatana, mutta käynti ei kummentunut; heti kun lambda alkaa mennä kohti ykköstä, alkaa pätkiminen ja prötääminen.
     
  8. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tätäkin taas ihmetelty ilman tulosta. Se näyttäis varmalta, että ontuminen on suoraan verrannollista seokseen ja pahenee seoksen laihentuessa normaaliksi (=1) Ei kuitenkaan ole riippuvainen itse lambdan ohjauksesta, koska sama ongelma myös pakotettuna open looppiin. Tuntuisi, että käynti on tasaisempaa kun sytty on reilusti myöhäisellä...?
     
    Muokattu: 16.7.2016
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Ootko ihan varma että toi arvo millä tulkihet asiaa pitää paikkansa? Ettei vaan menis oikeesti laihalle ja rötää sen takia? Ja se 0.7-0.8 on hyvä seos eikä rikas niinkun luulet?
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Miettinyt kyl sitäkin, mutta tuohon ykköseen tuo oma ohjain sen pyrkii säätämään oman anturin perusteella closed loopissa ja laajakaista-anturilla sitä tarkkailen, ni samaa ne ainakin keskenään näyttää. Ja kyl se vähän "ryyppy päällä" katkua pukkaa, kun rikkaampaa näyttää.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Jeps, aattelin vaan kun tuntuu kohta loppuvan ratkottavat asiat kesken?
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Monipisteruisku? Ja vain yksi lambda? Silloinhan se mittaa keskiarvo seosta eli rötäys hetkellä osa pytyistä laihalla ja loput rikkaalla. Vahva epäilys että joku suutin tukossa.
     
  13. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kaksi eri suutinsetuppia käytetty ja kummallakin sama homma. Koitin myös yksi kerrallan ottaa suuttimet pois pelistä, jotta näkisi, että johtuuko prötä jostain tietystä pytystä, mutta kyl se jokaisella 5/6 mahdollisuudella huonosti kävi.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Entäs nokan ajoitus, Tullut pari kertaa vastaan moottoreita jotka ei vaan toimi joutokäyntikierroksilla lambda 1 arvolla vaan vaativat rikkaampaa, sitten kun nokan toiminta alueella ollaan voi seoksen kyllä osakaasulle vetää hyvinkin laihalle. Nänä tosin olleet 4 syl koneita joissa nokkien mainos asteet pitkästi yli 300
     
  15. T.

    T. 3rd gear

    Itellä on harrastekeksinnön mittarissa alle 200km tältä kesältä hieman vastaavien asioitten takia. Voisiko lämpö tehdä ongelmaa jos alkaa rötäämään kun menee closed loopiin, eli kun kone lämpenee, vai mitenpäin nämä menee? Miten vanhat, ja mitkä bensat? Keväällä minulla oli kaasari täynnä valkeaa limaa (suomibensat talven yli tankissa), nyt poltan tuota vanhaa bensaa muissa vehkeissä tuoreen seassa, saattaa olla yksinään polttokelvotonta? Sytkä ei kans toimi teki mitä vaan. Uusilla tulpilla toimii hetken, ja alkaa temppuilla taas kohta uudestaan. Kun vaihtaa taas uudet tulpat, niin taas toimii aikansa? Kun etsin netistä tietoa omaan autoon, löytyi puhetta siitä miten joillain ongelmat oli hävinneet eri merkkisillä tulpilla. Sitten vielä se, mikä tuli edellisen käyttiksen kanssa esiin kun alkoi päästelemään liikaa, eli r-tulpat ja r-johdot. Saako olla molemmat r, vaiko vain toiset. Kokeilin tuohon harrasteeseen jo 2 sarjaa "normi"tulppia, ja nyt menee paikoilleen r-tulpat. Saa nähdä miten käy.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossahan ei taida olla Maf-anturia?
    Oma kokemus Buickin 3800 SeriesI moottorista vm. 92 on että se on todella tarkka oikeanlaisesta Maf -anturista, esimerkiksi Rockautosta tilattu uusi (jälkituotanto, ei koodia) ei toiminut mutta sitten purku TranSportista löytynyt lähes vastaava (yksi kirjain erilainen koodissa) toimii aika hyvin. Tekee yhä sitä että joissain tietyssä olosuhteessa vetää epätasaisesti.
    Se yleismalli teki niin että kone alkoi rytkimään, mutta kun sen sammutti ja käynnisti
    uudelleen niin kävi normaalisti jonkun aikaa. Samanmerkkisiin uudempiin ObdII malleihin sopii yleismalliset Maf anturit.
     
  17. jusssi

    jusssi Gearhead

    Juu eli olen kääntymässä itse mekaanisen vian kannalle ja tuota nenäkepakkoa ja sen ajoitusta kans miettinyt. Ite sen olen sinne ajoittanut, ja mielestäni pitäisi olla oikein... Paljonkohan vakionokan pitäisi olla pielessä, että noin vaikuttaisi joutokäyntiin... o_O
    Ja tämä alkaa loopista riippumatta röpeltää, kun seos on laimealla. Tulpat ja bensat on hyvät.
    Mapilla mitataan ilmamäärää ja tunerpron mukaan näyttää ihan samaa, kuin mekaaninen vac/ahtomittari. Tää ei tietääkseni muutenkaan ole kovin kranttu noista antureista, nakutustunnistin lienee ainoa, mikä ei toimi ku just tämän oma.
    Pitääköhän vaan ottaa ja repiä kannet ja jakopää auki varmistaa niiltä osin kaikki... :confused:
     
  18. T.

    T. 3rd gear

    Sepitin tämänpäivää omaa autoa, ja ainakin yhden asian huomasin mikä kannattanee tarkistaa. Vaihdoin alkukesästä uuden jakajankannen ihan vaan "paketista paikoilleen". Tänään vilkaisin kannen sisäpuolelle ja huomasin että kun kanteen on koneistettu ne pinnat mihin kipinä loikkaa, oli kahteen neljästä jäänyt kuparisäipät törröttämään. Hioin kaikista hieman teräviä kulmia, ja nuo rämpäleet tietysti pois. Vaikutus käyntiin oli todella suuri. Sytkää joutui kääntämään ihan reilusti ennenkuin oli edes tontilla, ja käynti oli tasaista. Toinen mikä tuli päivällä mieleen oli että ilmeisesti sinulla on kampuralla asentotunnistin. Saako siitä luettua lokia millaista signaalia se antaa kun kone rötää?
     
  19. jusssi

    jusssi Gearhead

    Juu ei ole kammenasentotunnistinta tässä.
     

Kerro tästä muillekin!