Öljyä slant kutoseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 3.9.2015.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tuli tässä öljyt vaihettua ja vanhan muistin mukaan pistin 10w-40 semisyn kuten olen muihinkin vesseleihin luiruttanu.

    Super six rupes vetää sitten puol litraa sataselle.

    Kyseessä 1980 aspeni ja kutonen on kuuleman mukaan rakenneltu 10v sitten uusiksi ja männänrenkaat uusittu mutta sylintereitä ei ole hoonailtu.

    Epäilen että koneessa oli mineraaliöljyä entiseltään ja öljynvaihossa semisynteettinen luiruaa tiivisteistä läpi..

    Mitä öljyä suosittelette tähän käyttikseen läpivuoden?
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Käytän slanteissani kesäisin Teboil moniaste 15w40 ja talvisin Teboil moniaste 10w30 öljyä.
    Nämä täyttävät ja hieman ylittävätkin slantin vaatimukset.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Motoxin semisyn ainakin tuntuu olevan heikkoa. Puol litraa satkulle mutta ei putkesta?
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Meillä on -80 aspenin slantissa 5w-40 kesät talvet eikä tarvi lisätä, vaihtoväli 5000km.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    5 litraa öljyä tuhannelle vienyt slantti ei ainakaan mulla toipunut enää STP:lläkään vaati rempan. Rempatussa pysyi sisällä jopa 0w-30. Eiköhän noille riitä mikä tahansa ölppä. Niin huonoja kuin öljyt olivat noiden ollessa uutena, ei kaupasta enää saa.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos kone vie puoli litraa satasella öljyä, alkaa olla aika kulunut tai jättää lätäkköjä alle. Ei auta enää öljytyypin vaihto.
     
  7. Jsp

    Jsp Gearhead

    Paljoha maksais rakentaa slänttäri uusiks. Laittas isommat männät ja roller rockkerit ja vähän agressiivisemman nokan. Kaikki osat vaan uusiks niin että on uusi moottori.

    Ei varmaan 2 tonnia riitä?
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Laita tuo kysymys tuonne 225 Piristelyä-topikkiin. Jatketaan täällä näistä öljyistä.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Omassa SlantSixissä vaihdoin viime syksynä USPartsin GulfTecit koneeseen. Keväällä ajattelin (virhe?) kokeilla Motoxin Semisyncciä. Kesän yli on ollut semisyncit koneessa ja litran on saanut kaataa lisää.

    Meinasin palata laadukkaampiin öljyihin. Mutta mitä laitan? GulfTec 10W-40 vai Valvoline Maxlife 10W-40 vai Teboil Silver 10W-40.

    Kovasti on mutua esim. Valvolinesta liikkeellä. Se on meilläpäin toiminut hyvin Datsunin 1,4 l rivinelkussa ja Toyotan 4A-GEssa.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aikanaan kun Slantilla ajelin ostin kylkiäisen vuoksi KingOil 5W40 syntistä. Vaihdoin öljyt ja ajoin Espoo J-suu välin, puoliväliin MAX MIN oli slantti syönyt, ajoin kotiin ja "öljyt" minimissä. Ihmettelin kun aiemmin ei ollut syönyt... Öljyt taas vaihtoon ja TB:n Gold S sisään ja johan rupesi kestämään...

    Huomattakoon että kirjanpidon mukaan Slanttia oli aiemmin ajettu Rally Formulalla.

    Tuosta episodista lähtien olen käyttänyt TB:n öljyjä eri "mallisia" kohteesta riippuen ja tyytyväinen olen ollut. KingOileja olen haukkunut kaikille.

    Ja Mobilistissahan tuota Gold S öljyä myös suositeltiin, on kuulemma semmoinen perusöljy että vanhemmat tiivisteet tykkää ja kannunkin mukaan vanhempiin autoihin soveliasta.Ja hyvin tuo 850 Vålvåssakin kestää joka kuulemma varsin ronkeli öljyn suhteen...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ite oon huomannu goldilla vähän öljyn syömistä mitä pohjusti tm muinoinen testikin. Toki syöminen niin vähäistä että sinänsä ei aiheuttanut toimia. Mobilin öljyillä taas on helposti tullut kylmätupsauksia mitä ei ole aiemmin tullut.

    Motoxin fullsyn maistuu myös hyvin.



    Liqui molyn hc7 5w40 ollut hyvää vanhemmissakin, tosin jenkkipataan en ole kaatanut.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa, kun tulee kokemukseen perustuvia kommentteja. Tilanne on kuin presidentinvaaleissa: kaksi kandidaattia jäljellä:

    Valvoline Maxlife 10W-40 Ja Teboil Gold S 5W-40

    Kumpi noista on ehdoton ei? Teboilia puoltaa viskositeetti; lähtis kylmälläkin käyntiin (tosin täällä turunseudulla mitään talvee tule). Kumpaakin kehutaan vanhoihin moottoreihin. Teboilin litrahinta on halvempi...
     
  13. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ok meinasin vaihtaa perus öljyt. Kuinka monta litraa kutoseen menee? Noita näyttää olevan 4 litran puteleissa jotain teboilin mineraaliöljyä jotka tarkoitettu vanhoihin koneisiin.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Jos suodattimen vaihdat myös, menee n. 4,5litraa öljyä.
    Suosittelen ostamaan 2 kannua Teboil moniaste 15w40 öljyä (maksaa esim. Puuilossa 11,90 kannu) saat öljyt vaihdettua ja voit testata vieläkö kuluttaa yhtä paljon. Loppu öljyä voi käyttää lisäykseen jos on tarvetta.
    Pakkaskelien alkaessa on syytä vaihtaa ohuempaan 10w30 laatuun.
    Nämä hidaskäyntiset maamoottorit eivät kaipaa täyssynteettisiä oljyjä muulloin kuin kylmäkäynnistyksessä 30 asteen pakkasilla.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Unohtu edellisestä: Olin sitten Aspenilla talvella mökillä ja piti kauppaan lähtä päivän valjettua ja -30 mittarissa, eikä Aspenissa lohkista, No päätin kokeilla; pari polkasua kaasusta ja avaimesta Slantti tulille :rotfl:.

    Pakkasesta johtuen sitten tuulilasi halkesi kun hölmöyksissäni suuntasin lasille kaiken lämmön :(

    Joten Gold S kelissä kuin kelissä lähtee... Ja siinä samaisessa TM testissä johon Karpov viittasi todettiin ettei öljystä käyntiinlähtö ole kiinni Goldilla :D Ja tuota haihtumisesta johtuvaa "kulutusta" en ole omissa värkeissäni havainnut, mielestäni kunnossa olevan koneen kuulukin vähän vaihtovälillä vajuttaa öljyä tikussa; lisäämään en ole joutunut.

    Ja Tokmannin tarjouksestahan tuota saa halvalla...
     
  16. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh tuli ostettua teboilin moniaste 10w-30 ja makso 12,90 per pönikkä(2 ostin).
    Öljyn vaihdon jälkeen ei oo ainakaan vielä valunu yhtään tikussa. Pitää nyt seurailla että huuhteliko tuo 10w-40 semisyn motoxin paska viimesetti tiivisteen rippeet mukanaan.. Kylläpä vituttaa kun pitäs persaukisena vielä ens vuoteen ajella eikä voi mitään koneelle tehdä muutakun rukoilla että jospa ne öljyt nyt pysyis kun kerran mineraaliin vaihoin.

    Pitää päivitellä tähän että auttoko jotain viikon ajelun jälkeen.
     
  17. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mobil Delvac,helvetin hyvä öljy jossa jopa sinkkiä joukossa.
     
  18. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Vanhemmassa kasissa käytän Teboil Silver 10W-40, Goldi on jo ylihyvää vanhoihin koneisiin.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Teboilin Classiceilla on menty täällä vakio kasikoneilla usempi vuosi, ihan hyviä öljyjä autoon jolla ajetaan vaan muutama tonni, ei paljoa vähene kohtuukuntoisessa koneessa. Ympärivuotisessa bensa-autossa Goldit jotka kandee vaihtaa 12tkm välein tai alkaa kulumaan. Muissa autoissa muita mutta ei kuulu topikkiin.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Max life ollut aina ihan jees, 318tbi vaniin kaadoin sitä muunmuassa. Toki vähän kalliimpaa kun tb. Oli myös 9000tbo saabissa kovassa käytössä pari vuotta sitten kun oli viikkojen -30 pakkaset eikä se liian kankeeta ollut.
     

Kerro tästä muillekin!