440cid kannenpultit liian tiukalla!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 29.8.2015.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Tuohan on teoriassa vaan, käytännössä tuskin mitään ongelmaa on.
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ei sen pitäis löysälle jäädä vaikka kuormitus käykin myötörajan yläpuolella. Sehän myötää vaan plastisesti sen verran jotta kuormitus tippuu taas myötörajan alapuolelle. Ei tuosta ongelmia tuu ennenkuin pultteja on ylikiristetty niin paljon että ylitetään murtovenymän raja jonka jälkeen pultti katkeaa. Tässä tapauksessa tuota vaaraa ei varmaan ole, etenkin mikäli pultit on käytössä ensimmäistä kertaa ja niitä ei oo jo aikasemmin venytetty liian kovalla momentilla.

    Eikös noiden useissa uusissa autossa käytettävien "venyvien" pulttien idea oo siinä jotta saadaan puristusvoima hyvin tasaiseksi vaikka pultteja kiristellään millä tahansa pinkiponki momenttiavaimilla. Eli vedetään momenttiin x ja sitten vielä x määrä kierroksia päälle jolla varmistetaan että pultit myötää plastisesti. Tämän jälkeen puristusvoiman määrää materiaalin ominaisuudet (jotka on melko tarkkaan tiedossa) eikä se marketin momenttiavain ja öljytikun päästä kaivettu voiteluöljy. Näissä toki ongelmana juuri tuo että kun pultit venytetään tarkoituksen mukaisesti niin murtovenymän raja lähestyy ja pultit on ns. kertakäyttöisiä.
     
  3. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    No, kuitenkin löysäsin ne. Uudethan noi pultit on, mutta eipähän nyt jää venähys vaaraa. Kiitokset kaikille neuvoista!
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Jos myötöraja ylitetään koneen lämmetetessä niin pultit kyllä venähtää pysyvästi ja kansi löystyy, mutta siinä oot ihan oikeassa että ei se pitäis liian löysälle jäädä. Alunperinhan kansi oli ylikireällä ja nyt se palautuu "normaaliin". Pulteista kumminkin tulee tolla konstilla periaatteessa kertakäyttöset, joten kannattaahan ne pelastaa kun se vielä onnistuu.
     
  5. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Tästä kuitenkin voi tehdä sen johtopäätöksen, että vedetään kannet oikeisiin momentteihin, niin ei tartte pelätä särkyykö jotain. Ja kun ne kerran voi löysätä ja kirasta uudestaan. Voihan käydä niin, että tietämättään kirii liian tiukkaan. Se tietohan lisää tuskaa, vai miten se oli.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei noi normimoteissa mitään rakettitiedettä ole, mopsin isolohko on varsin anteeksantava ton suhteen, hyvin vähän muusta kun orkkis peltipaffin puhkiruostumisessta johtuvia ongelmia. Jos on orkkispultit kansien kanssa käyneet niin niit on käytetty, eikä oo niissä rakennelmissa ollut ikinä ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!