Pontiac 400cid 6,6 Venttiilivälykset/säätöjärjestys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja reynolds, 2.10.2015.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minkälaiset venttiilivälykset on näissä Pontiacin 400cid moottoreissa...Eli kyseessä on -70 mallisen Pontiac Gran Prixin 6,6 moottori.?. Moottori ei ole vakiokunnossaan. Ja mikä on venttiilien säätöjärjestys ja tehdäänkö säätö kylmänä vai kuumana?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eiköhän siinä ole hydraulinostajat? Mutterit vaan piukkaan niin nostaja säätää välyksen.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ok...No sittenhän ei kaiketi ole onkelmaa venavälyksien kanssa....Siksi vaan kysyin,kun tuntuu että moottorin käydessä ja kun konepelti on auki,niin venakoppien kohdilta venttiilikoneistosta kuuluu "räksättävä" ääni :odroll: ...Kuinkas tiukalle ne mutterit sitten uskaltaa vetää....ja pitääkö moottoria pyöritellä muttereiden tiukkauksien välissä?
     
  4. PauliR

    PauliR 3rd gear

  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    ??? :odroll: :odroll: :odroll:
     
  6. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Kysyit venttiilien säätöjärjestystä. Linkistä se löytyy heti ensimmäisenä.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on ilman säätömahdollisuutta olevat studit, toisinsanoen studin pää on ohuempi kierreosaltaan, niin vedät vaan ne 15 lb/ft tiukkuuteen ilman koneen pyörittämistä.
    Mutta jos siinä on säädöllä olevat "tasapaksut" studit lukkomuttereilla, niin sitten säädät esim. edellisen ohjeeen mukaan 1/2 kierrosta preloadia.
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tuota...kun ei ole hajuakaan,että mikä on näkymä venakoppien alla,koska en ole koskaan joutunut vielä ottamaan venakoppia pois (auto on ollut vasta 4vuotta minulla)...Eli en pysty nyt sanomaan,että kumpi versio tuossa on :odroll:
     
  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mitähän tämä tarkoittaa??? :odroll:
     
  10. PauliR

    PauliR 3rd gear

    preload = esijännitys
    katso linkin video, n.1,5min kohdalla laitetaan se 1/2 kierrosta preloadia.
    https://www.youtube.com/watch?v=89o5rLpbCgI
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No niin video katsottu...Täytyy vielä tuosta omasta autosta venakopat ottaa auki,ja katsoa että kummat systeemit siellä on...säädettävät vai hydrauliset...
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jos minun autossani on siis ilman säätömahdollisuutta olevat studit...Niin vedänkö ne siis tuosta nykyisestä tilanteesta sitten tuohon 15 lb/ft tiukkuuteen?
    Jos tuossa on säädöllä olevat,niin jätetäänkö ne tuohon 1/2 kierroksen preloadiin,vai mitenkä?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ne on varmasti ilman säätöä olevat, lyhyellä ja ohuemmalla kierreosalla olevat studit niin kaikki vaan kevyesti kiinni, elleivät aiemmin jo ole kiinni.

    Mikäli säädettävät, niin löysäät vaikka ensin ja sitten kun kiristäessä "klik klik"-välys häviää ja työntötangon pyörittely tahmeutuu, niin siitä vielä puoli kierrosta kiinni.

    Onko tuo säätöjärjestys jo hallussa vai pitäiskö olla yksinkertaisempi ohje kuin tuo Wallacen?
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Burt hei, tee nyt niin että käyt jollain paikallisella tai lähimmällä pajalla, joka OSAA korjata ja säätää jenkkejä. Tilaat heiltä ajan autollesi ja koitat olla itse mukana katsomassa miten homma tapahtuu. Vaihtoehtoisesti voit kysyä joltain tutulta joka oikeeesti OSAA säätää jenkkejä, jos hän viitsisi katsoa tuon venttiili homman. Kysymyksistä päätellen olet ulkona kuin tamppooninnaru, joten on parempi että opettelet jonkun osaavan kaverina. Muuten on mahdollista että aiheutat moottorillesi vahinkoa, joka maksaa varmasti enemmän kuin käynti osaavalla korjaamolla. Mä en ole koskaan säätänyt omien autojeni venttiilivälyksiä itse, vaikka periaatteen tiedän ja tiedän mitä koneen sisällä on. Jotkut asiat vaan on parempi teettää sellaisella joka osaa... Ainakin ekan kerran.
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Siis kyllä minä osaan autosta venttiilit säätää,ei kyse ole siitä....Vaan siitä,että minulla ei ole tämän Pontiacin kanssa hajuakaan siitä,että mitkä ovat esim venttiilivälykset (mutta jos tässä on hydrauliset nostajat,niin silloinhan liuskamittaa ei tarvita)...Tuossa vaan aiemmin on tullut niin hienoja nimikkeitä eri työvaiheille,että sen takia olen vähän mennyt ulalle tämän kanssa....Olen elämässäni säätänyt kymmeniä ja kymmeniä työntötankomoottoreiden venttiileitä,eli homma on pääpiirteissään tuttua :-? ...Suurin huolenaihe tässä nyt on se,etten esim säätäis tuosta venttiileitä silleen,että ne sitten jonkin ajan kuluttua palaa....
     

Kerro tästä muillekin!