SBM imaripohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 6.10.2015.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aikani kuluksi testailin virtuaalidynossa eri kombinaatioita koneeseeni. Tiedä sitten onko nuo virtuaalidynon arvot edes tästä maailmasta, mutta ajatuksia se herätti kuitenkin.

    Elikkäs mahtaako nykyinen imarini (Victor 340) olla se paras vaihtoehto autoon vai kannattaisiko sijoittaa rahaa kokeillakseni rpm air cap imaria?

    Elikkä kyseessä siis 340 koneeseen perustuva pikkulohko. .030 yliporaus, 4" isku. Kansina ilmeisesti miedosti portatut rpm alut. Nokka mp 244/244 .050 /.557 nostolla. Kaasarina Quick Fuel Q-850-AN ja syttyinä 6AL ohjelmoitava. Puristuksista en tiedä varmasti sanoa, mutta koska siellä on tasapäämännät ja 63cc palotilat normipaksuisella tiivisteellä niin kaipa se kympin paikkeilla on tai vähän alle.

    Tuo Victor on valmistajan ilmoituksen mukaan tarkoitettu korkealle kiertävään pannuun, tuonne 8000rpm asti. RPM olisi tarkoitettu 6500rpm asti mikä riittäisi sikäli hyvin koska maks tehot tulee nyt 5600-5700 kohdilla. Ja jahka portataan lisää ei silloinkaan nouse kuitenkaan kovin paljon tuosta.

    Virtuaalidynon mukaan huipputeho olisi käytännössä sama mutta 3000-4500rpm alueella tuo kaksitasoinen olisi selvästi vahvempi.

    Mitä raati on mieltä asiasta?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ääni air capille. Kadulle parempi.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Ei kannata uskoa sitä virtuaalidynoa eikä liikaa tuijotella niitä osavalmistajan ilmottamia kierroslukemia, ne johtaa harhaan.

    Rpm imari on hyvä miedohkoon koneeseen ja silloin kun ne rpm kannet on vakiot. Jos ruvetaan porttaamaan niitä kansia niin kakstaso imarit kannattaa unohtaa koska ne on oikeita virtauksentappajia. Hyvä porttausduuni menee suurelta osin hukkaan jos ilma täytyy vetää kakstaso imarin läpi, ja voin luvata että varmasti ei anna samaa tehoa kun ykstason kanssa.

    Portatuille rpm kansille victor imari on oikein hyvä vaihtoehto, tai jos on isosti portatut kannet niin super victor on vielä parempi ja siinä on vähemmän työtä. Jos sulla on tasapää männät niin ruttua pitäis olla vähintään 11. Nokka on vähän mieto, ainakin jos niitä kansia meinaa portata enemmän.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Nii tai noston perusteella kyseessä on mekaaninen 296 nokka ja se on kyllä paremmin alueella. Mopar ilmottaa .050" asteet virheellisesti, tossa nokassa ne on oikeasti 257.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on Weiand Stealth 383 päällä ja hyvin vetää heti tyhjäkäynniltä asti ja nokka rajoittaa teholliset jenkat alle 6donan. Samanlainen oli myös 302 koneessa ja se kiersi rajoittajalle, 6800jenkaa ihan helpoisti. Vaikka pikkukone oli enemmän ränttätänttä niin sekin veti melko alhaalta ihan hyvin, tosin korkeestallinen limppu autto tossakin.
    Ens kesäks tarkoitus pistää nokkaan 150° lisää ja sitten näkee millanen jarru toi imari on?
     
  6. SBM

    SBM 2nd gear

    Unohtamatta "pientä" mopar M1 yksitasoa.
     
  7. 300

    300 2nd gear

    November Mopar Muscle Magazine oli testattu pikkulohkojen imusarjojen virtauksia ja muutenkin hyvää puhetta noista imusarjoista. Kierrosalueet, pulssien jakautuminen yms.
    Esim kaksitaso Edelbrock LD-340 shallow port match, scatter 279-314cfm, spread 35cfm, average 299cfm. Edelbrock Super Victor 280-294cfm, spread 14cfm, average 287cfm. Mutta silti Super Victor tekee enemmän tehoa, tosin suositellaan large displacement or high-rpm.
    Pitäsisin nykyisen tai jos "pakko" vaihtaa niin Mopar M1, mitä pitää portata että se toimii parhaimmalla tavalla.
    Dyno/rata kertoo sit mikä toimii parhaiten.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eipä minulla mitään pakkoa ole vaihtaa... Jahka pääsen takaisin Suomeen otan kannet ja imarin irti ja ne lähtee Mopsterille taikoja varten. Otetaan niistä mitä irti saadaan.

    Samalla näen oikeasti mitkä männät siellä on ja saan tarkan tiedon puristuksista. Kone on vain 3tkm ajettu mutta rakennettu vuosia sitten. Rakennuttaja ei enää muistanut varmaa tietoa puristuksista, tiesi vain että männät on KB Icon taotut ja kiilloitetut männät ja niiden pitäisi olla tasapäiset... Panumalla saattaisi olla tallessa vielä tiedot tuosta (koneen rakentaja) mutta samallahan tuo selviää kun avaa.

    Nokka menee vaihton jos/kun sille on tarvetta. Mitä siihen sitten tilalle niin riippuu tietty osin puristuksistakin mitä kärsii laittaa.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Jos tossa jutussa annetaan ymmärtää että LD-340 virtaa paremmin kun super victor niin se on kyllä melkosta tuubaa. Tietysti se SV on otettu suoraan laatikosta ja siinähän on aukot sovitusta varten jätetty pieneks. Ja varmaan imetty pelkkää imusarjaa joka myös voi antaa harhaanjohtavia tuloksia. Mä mittaan imusarjan aina kannen kanssa jolloin näkee todellisen vaikutuksen.

    Tässä vähän oikeeta virtausinfoa aiheesta. Jos otetaan portatut Sbm RPM kannet jotka virtaa vähän alle 290cfm, ja laitetaan jatkoksi vakio RPM imari, niin virtaus putoaa n. 35cfm. Vaikka noi kakstasot on huonoja portata niin kyllä niitäkin parannettua saa, ja portattuna tommonen leikkaa virtausta n. 25cfm.

    Victor suoraan paketista leikkaa virtausta suunnilleen saman 25cfm mitä portattu RPM. Victor portattuna leikkaa vain n. 9cfm.

    Porttaushommissa imusarja vaatii aina huomiota ihan samassa suhteessa kun kannet, ja mä teen kannet ja imusarjan aina pakettina jos se vain on mahdollista.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

  11. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla Moparin M1 singleplane herätti 408 myllyä kivasti. Tuntu motti tykkäävän isosta pleniumista. Ei tulis mieleenkään enään vaihtaa 2 tasoseen.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Oon kans miettiny omaan 408:iin jos vaihtais 1-taso M1:en. Nyt on RPM air gap. Mikä sulla F-Body oli ennen, ja koneen speksit muuten?

    Täytyy myös vähän selvittää mitä noille kansille on tehty, ne on Hughes Enginesin "siistimät" RPM:t. Ei oo koskaan ollu irrallaan mulla, mut täytys nakkaa irti kun kerkiää.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites "green bee" kulki tänä vuonna? Ite en päässy bjöörneporiin ottaa sun kanssa perinteiset päivän ekat vedot :mad: .
    Taitaa mullakin imari vaihtua yxtasoseen kun tulee isompi nenu.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Yllättävän mietoa nokkaa Lunati ehdottelee tähän koneeseen. Annoin speksit kansien porttauksen jälkeen, eli jotta virtaukset olisi 290 luokkaa. 249/255 ja .585/.600
    Nostoa kyllä enemmän kuin nykyisessä, asteitakin hitusen. Onko tuo mietous jarrutehostajan vuoksi vai eikö noilla palikoilla kannata vielä mennä kireämpään nokkaan?
     
  15. SBM

    SBM 2nd gear

    siis asteet 249/255@.050", jos näin, niin ei tuo mun mielestä kyllä mikään kesy nokka ole. Minkä sarjan keppiä ne tarjoo? Noi on kaikki suht agrrssiivisia profiililtaan. Yks vaihtoehto tohon tarjontaan vois olla tuo lunatien suppeahko valikoima. Onko nuo virtausarvot arvioitu 2.02" vai 2.05" imuventtiilillä?
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sarjasta en tiedä, nokan numero on 40200733. Ei kat tuo ksy ole, mietin vain että kannattaako vaihtaa kun eroa nykyiseen ei ole kuin hitusen. Pyysin kireämpää verrattuna nykyiseen moparin nokkaan. Tietty voihan tuo olla profiililtaan raikkaampi mutta maksaako vaivaa investoida uuteen nokkaa ja nostajiin vain rajumman profiilin vuoksi? Antaako montaakaan konia vastalahjaksi tonnin investoinnille?

    Virtausarvoista vs venttiilit en tiedä, Mopsterille nuo on lähdössä sylihoitoon...
     
  17. SBM

    SBM 2nd gear

    Ok, eli tuo lunati olisi mekaaninen rullanokka, ja aika raju vieläpä. Jos mielipiteitä saa esittää, niin en laittais ainakaan porttaamattomien rpm kansien kanssa, ja voi olla etten laittas ton 2.02 imuventtiilin kanssakkaan.Oli portatut tai ei, siinä ja siinä. Mut Mopster varmaan kertoo tarviiko 2.05 imuventtiilin toi nokka ja onko tosta 2.05" venttiilistä sun tapauksessa hyötyä. Veikkaan että jos ovat käyttäneet nokkaehdotuksessa noita sun antamia maks. virtauslukemia niin tolla 2.02" venttiilillä sinne 290 cfm:n ei yllä. Mutta ehdottomasti laittaisin ton nokan jos kannet ja muut pelaa sen kanssa edes jollain lailla yhteen.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Se nokkavalinta riippuu aika paljon siitä mitkä männät koneesta löytyy. Jos on tasapää männät niin puristuksia riittää ja sen puolesta siellä vois olla vaikka se nykynen 296 nokka. Jos löytyykin dish männät niin sitte tarvii jonkun nopee ramppisen nokan missä on vähemmän mainosasteita, niinku toi lunati.

    Isommalla venttiilillä pärjää tavallaan pienemmällä nostolla, eli tarve sille riippuu periaatteessa nokasta. Tossa nykysessä nokassa nostoa ei oo ihan riittävästi eli sen kanssa isommat venttiilit olis hyvät.

    Eli jos koneessa on tasapää männät niin en sijottais tonnia rullanokkaan vaan pitäisin sen nykyisen ja laittasin ne isommat venttiilit. Lisäkustannuksia tulee vain sen venttiilisetin verran, seetit kun menee uusiks jokatapauksessa.
     
  19. F-body

    F-body Gearhead

    12.48- 1250 tasasesti kunnes se laatikko alko oireilee ja ajat tippuu. Nyt on motti ja laatikko irti. Laatikko tekohengitetään ja myllystä rutistetaan lisää ruutia. Niin et tervetuloa Poriin ens kesänä.
     
  20. F-body

    F-body Gearhead

    Edellinen imusarja oli Edelin portattu ykstaso Torker2. Kone on muuten aika mieto. 10.3 runttua ite portatut #308 rautakannet ja Compin mekaaninen 294 nokka. Toimi varmaan liian hyvin kun tarvi taas alkaa vaihtamaan osia lisävoiman toivossa. Vetoa noin 6000 asti 6300 stallaa virtaus kansista täysin.
     

Kerro tästä muillekin!