2bbl TBI asentaminen G20 '89 350 TBI vaniin. Jyväskylä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sininen, 24.11.2015.

  1. sininen

    sininen 1st gear

    Hei taas!

    Toinen projekti mielessä täällä keski-suomessa.

    Eli toisesta laitteesta saisin Holleyn 2bbl 670cfm TBI-ruiskun. Käsitykseni mukaan se kävisi lähes suoraan em. '89 G20 350 TBI-vaniin. Tähän liittyen tulee mieleen monta kysymystä:

    -Onko täällä kukaan tehnyt vastaavan tempun?

    -Mitenkä se vaikuttaa kulutukseen?

    -Voiko vanilla ylipäätäänsä ajaa E85:lla?

    -Ymmärtääkö vanin "ECU" tuota laitetta?

    -Miten voin "saada yhteyden" vanin ecuun ja esim. säätämään ohjelmia? (kolbaaminen onnistuu kyllä) Eli pystyisinkö säätämään ja ohjelmoimaan "reaaliaikaisesti" (Esim. 95-ohjelma, E85-ohjelma ja välimallin ohjelma ja tietysti "rata-ajo-ohjelma :D :D)

    -Voiko/kannattaako lisätä laajakaistalambdaa?

    -Onko tässä mitään järkeä?

    Jokeri-kysymys:
    -Miten ihmeessä saan vanin vakionopeudensäätimen toimimaan, vai kannattaako asentaa vakion tilalle joku muu laite? :rotfl:
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä mistään mitään tiedä, mutta ton ikäsessä GM:n ECM:ssä ohjelma on prom:illa, eli ei pysty säätämään ajon aikana. Vaihtoehtona on polttaa ohjelma prommille ja vaihtaa se boksiin, tai sit emulaattori, semmosia käsittääkseni on jotkut käyttäneet?
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuolta lisätietoa:

    http://support.moates.net/tbi-trucks-1227747/

    Sitä en kyllä osaa sanoa että saavutetaanko tolla Holleyn läppärungolla mitään alkuperäiseen nähden vakiomoottorissa, ellei tietty orkkis ole paljon ajettu ja kulunut...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo Holley #502-6 670cfm on suoraan sopiva ->> https://www.holley.com/products/fuel_sy ... arts/502-6

    Riippuu vähän mikä versio tuo sinun Holley TBI on...voi olla että joudut vaihtelemaan polttoaine- ja sähköliittimiä, IAC, TPS yms.
    Itellä on ollut tuo 502-6 on ollut parissa pikakrissa, tälläkin hetkellä kiinni.

    Kyllä se toimii siinä kun vakiokin, virtaukseltaan huomattavasti parempi, jopa parempi kun 454 tbi, mutta hyöty kokonaan vakiokoneessa on pienehkö.

    Säädä bensanpaine sinne n. 9 psi ja TPS tasan 0.65V.

    Holikan ohje http://documents.holley.com/199r9813-5rev1.pdf

    Huomaa että ne vakio imusarjan imuaukot on syytä suurentaa 2.00", että saat kaiken hyödyn irti ja kaasuläpät yleensä mahtuvat aukeamaan.
    Se Holikan kartion mallinen paksu "adabteri pahvitiivari" # 508-7 on aika surkea, suurenna mieluummin ne imuaukot imusarjassa (imusarja irrotettava koneesta).

    https://www.holley.com/products/fuel_sy ... arts/508-7

    Tuon tbi-rungon kanssa voit käyttää toki myös GM/Rochester vakiosuutinrunkoa ja suuttimia.

    Jos haluat järjestelmästä täysin säädettävän, niin hanki Dynamic EFI - EBL Flash sinne, se on vakio TBI-boxi, joka on muutettu säädettäväksi ja voi ohjata mitä tahansa ruiskua.
    Vakioboxin luetettavuus ja aftermarket viriboxin ominaisuudet samassa :wink:

    http://www.dynamicefi.com/EBL_Flash.php
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi Dynamic EFI vaikuttaa ihan mielenkiintoselta, onko Sport Truckilla toi käytössä? Ei mun mielestä edes kauheen pahan hintanen, Suomesta ei varmaan kannata alkaa lähettelemään boksia vaan tilaa koko boksin valmiina tuolta. Onko noissa jotkut kartat sisällä että auton saa käyntiin ja pääsee säätelemään? Mikä tää What´s Up Display on, joku ohjelma?
     
  6. sininen

    sininen 1st gear

    Kiitoksia!

    Todella hyviä vinkkejä
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ikävä kyllä ole, mutta mielessä on ollut sen hankkiminen monta kertaa.

    Käsittääkseni ohjelmaan syötetään moottorin tiedot, sylinteri määrän, tilavuuden, suuttimet, b-paineen jne ja se osaa laskea siitä perusasetukset ja siten että koneen saa käyntiin.
    Mukana tulee kaiketi jonkun verran erilaisia bin-tiedostoja (= lastu, PROM:n sisältö), joista voi valita parhaiten sopivan lähtökohdaksi.
    Sehän voi olla vaikka auton/moottorin alkuperäinen PROM, joka joko luetaan tai etsitään vastaava bin-tiedosto netistä.

    Netistähän noita bin-tiedostoja löytää lisää, esim. Moates.net

    Whats Up Display, WUD, kääntäisikö tuon vaikka "hallintaohjelmaksi", sillä näet mitä siellä koneessa/boxissa tapahtuu milloinkin.
    Tällä pääset boxin sisältöön ja toimintoihin käsiksi, voit muokata niitä, näet myös vikakoodit, voit vaihtaa käytettävää ohjelmaa jne.

    Karttoja muokataan varsinaisesti TunerPro ohjelmalla ( WinBin ja Bineditor ilmeisesti myös), aivan kuin oikeatakin lastua, mutta tässä homma tehdään on-line, eikä erilliseen irtolastuun, polteta sitten ja kokeilla vasta sitten toimiiko ?

    Ei tarvitse lastun poltto-ja tyhjennys laitteistoa, eikä kasaa lastuja.

    Lastu (prom) on tavallaan virtuaalisessa muodossa, joita voi olla 8 kpl kerrallaan 0 - 7, kuulemma ohjelmaa (bin) voi vaihtaa myös vaikka ajossa.

    Kertokoon tarkemmin ne jotka EBL:n kanssa ovat käytännössä leikkineet.
     
  8. G20

    G20 Gearhead

  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    TBI:n vakiopaine on 12-13PSI ja sulla oli Hollikan kanssa muistaakseni 15PSI kun säädeltiin.
    Mistä tuon 9PSI:tä sait vai onko se silloin kun vaihtaa vakio TBI:n tilalle muuttamatta lastua tai mitään muutakaan?
    :odroll:
    - Jani -
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vakiona siinä on n. 9-10 psi.

    Me tehtiin se ASDU 15 PSI lastu sillon 15 psi paineelle...muistat siitä varmaan ton paineen.
    Painetta pääsee säätämään kun poraa sen regun säätöruuvin auki.

    Hajotttaa bensan kovemmalla paineella vähän paremmin sumuksi, ei kuitenkaan suurempaa hyötyä.
    Kokeilin sillon sitä heti seuraavana päivänä jopa Motoparkissa stripillä, ei mitään suurempaa eroa.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Mulla on ollut aina 13PSI:tä kun olen useammasta autosta mitannut ja niin on myös Dynamic EFI:n Bob väittänyt.

    Vakio 5,7-lastun BPC on 135
    EBL Utilityllä laskettuna samaan BPC-arvoon päästään 13PSI:n paineella.

    Ajattelin vaan korjata ettei virheellinen arvo jää tänne tai vaihtoehtoisesti minun päähäni elämään.
    :odroll:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!