LeMansin Holley laiskottelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rekkuriepu, 19.8.2014.

  1. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Moro! Piti tehdä uusi tunnus, kun vanha kerkesi unohtua eikä spostikkaan ole enää sama.
    No siis mulla on -70 Pontiac LeMans alkup. 350 koneella ja th350 lootalla. Laitoin siihen Edelbrockin aluimarin ja Holley 600 (1850) vakuumitoisioilla. Hei- jakaja tuli myös laitettua.
    Nyt on niin, ettei toisiopuolen läpät aukea ollenkaan. Ei edes täyskaasulla polkiessa punaviivalle (5000 rpm)eikä motarilla. Eipä sit ole kulku kovin kummoista, eihän tossa voimaa alunperinkään kovasti ole mutta 120 on aika vaikeeta motarilla, kone nykii ja empii. Polkimella lipsuttelemalla voi ruikkia lisäbensaa ja kulku on pienen hetken parempaa. Paikaltaan lähtö nyt on semmoista pikkuripeetä, mutta rauhoittuu siitäkin aika lailla kun kiekat nousee päälle 3000:n. Toisiopuolen läpät ja kurkut on keränneet kevyen nokipeitteen päälleen, kun ei siellä ilma kulje. Klemmaritemppu vakuumitörpön varressa tehty, ei liiku mihinkään.
    Sormilla ko. läpät saa helposti auki, kun ensiöt on selällään.
    Alipainetta mittasin vakuumimittarilla reilut 20 in.Hg joutokäynnillä, aika reippaasti?
    Bensapinnat on oikein molemmissa kulhoissa. Perusennakkoa 12 ast. mutta se mitä limput ja säädettävä alipainekello lisää en tiiä. Niin että mitäs nyt?
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Mulla sama vika galaxiessa- Edelbrockin kaasari ja vakio "pönttö" ilmanputsari. Siinä on sellainen kampi mikä avaa toisiokurkut, näppärästi se ottaa kiinni vakio putsariin, ja toisiot eivät aukea. Kun kiire ei ole, niin ei haittaa :O)
     
  3. mika.p

    mika.p Gearhead

    Kalvo rikki tai sen kalvokotelon ja kaasarin välinen tiiviste puuttuu/rikki, saattaa tuo tiiviste helposti tipahtaa pois kun laittaa sitä toisiopuolen kalvokoteloa paikalleen.
    Laitoin omaani tavallisen O renkaan ja pikku tipan liimaa että pysyi paikallaan.
     
  4. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Hyviä ehdotuksia, mutta tänään avasin tuon kotelon ja kalvo on ehjä ja oli hyvin paikoillaankin. Samoin ko. tiiviste on paikoillaan. Sormin kun kääntelee toisioläppien akselia, kuuluu selvästi suhina kurkkujen tienoilta (kotelo siis tällöin paikoillaan).
    Kalvokotelo irrotettuna työnsin varren sisään ja tukin ilmareiän. Alipaine piti varren paikoillaan, eli siis kalvo ei vuoda.
    Pitäiskö vaihtaa se kalvokotelon jousi löysempään versioon? Myyvät rapakon takana semmoista quickchange koteloa, johon on helpompi vaihtaa jousi. Saakohan niitä täältä mistään ostettua? Tekis mieli kokeilla pientä ruuvia toisioläppien pakottamiseksi auki, kuten jotkut vissiin joskus tekee. Laittais sen sillailla että vasta pohjaanpolkasun kohdalla aukeisivat edes vähän. Näkis onko mitään apua kulkuun?

    Niin ja mulla ei putsarinkotelokaan ole tiellä. Hyvin mahtuis kaikki hilppeet liikkumaan jos vaan suostuisivat niin tekemään.
     
  5. Väne

    Väne Gearhead

    Moottoritielläkin sen pitäis kulkea vain ensiöpuolella, eli siellä on myös jotain ongelmaa.
    Ja ensiöpuolen pitää toimia hyvin että tulee niin paljon alipainetta että toisiopuoli jaksaa aueta.
    Ja jos läppien päällä on nokea niin onhan se joskus auennut, jos nokea on vain alla niin silloin on vikaa ensiöpuolella tai syttypuolella.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuten väne kirjoitti ja mihin oireetkin viittaa niin ongelma ei nyt ole toisioiden aukeamattomuudessa, kuulostaa enneminkin bensapulalle.
    Onko kaasari ollut joskus toimiva vai onko se uusi? Sisään kannattais kurkistaa ellei vikaa sit löydy heikosta bensapumpusta tai sen imupuolen vuodosta tai vastaavasta ongelmasta jo ennen kaasaria. Vaikka bensapinnat on kohdallaan tyhjäkäynnillä niin onko sit enää kun yritetään mennä vähän kovempaa.
     
  7. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Uusi Holley se on, tai siis uutena sen siihen aluimarin kaveriksi laitoin. Ei se ole hyvin vielä toiminutkaan.
    Jaa bensapula? Bensapumpulle en ole ajatustakaan suonut, mikä lienee kunto ja tuotto. Tuloputki kaasarille on joskus ollut vähän lintassa, ja sit tongilla oikaistu... voishan sekin ahdistaa virtausta riittävästi ongelmia aiheuttaakseen. Pitää kysellä uutta pumppua varmaan ja putkea myös. Laitanko sähköisen vai alkuperäismallisen?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Omat kokemukset ihan vakioista mekaanisista on että naurettavan halpa, toimintavarma ja tuotto riittää hyvinkin ripeisiin laitteisiin.
     
  9. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Aika vähän tuli ajeltua viime kesänä, mutta uusi bensapumppu ja littaantuneen bensan tuloputken vaihto letkuun auttoi kulkuun vähän. Muttei se vieläkään oikein viimesen päälle toimi. Onko pääkaupunkiseudulla jotain säätöpaikkaa, jossa pelit sais soimaan kunnolla? Jos siinä Holleyssa on säädettävää, pitääkö itsellä olla valikoima suuttimia ym. kun esim. dynopaikkaan menee? Samalla sais sytkän laitettua tarkasti.
     
  10. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Millä kaasarilla oli ennen pulmaa? Jos vaikka kaksikurkkusella tms. niin bensapula ei välttämättä ole näkynyt niin selkeästi läpi kuin nyt.
    Mikä jakaja tuli ?
     
  11. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Autossa oli kulunut ja muutenkin epämääräinen 4-kurkkuinen Rochesteri ja alkuperäinen rautaimusarja. Nakkasin ne mäkeen, vaikka olis sen kaasarin varmaan voinut kunnostaakin. Oli vaan niin into päällä laittaa uutta osaa.
    Jakajana häärää kiinalaisten tekemä HEI uusilla tulpanjohdoilla. Laitoin lisäksi semmoisen ruuvista säädettävän alipainesäätimen jakajan kylkeen.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei vain olisi syyllinen se Kiinan HEI??? Ei riitä kipuna rasituksessa...
     
  13. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Ai? Onko niissä semmoista ilmennyt? Milläs mä semmosta tutkin, näkyykö tulpista jotenkin? Kun niitä tossa viime talvena tarkastelin, niin kevyt musta noki niissä oli nähtävissä.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, ainakaanX-racerin nimellä olevia ei ole kehuttu päinvastoin oli sitten GM, Mopar tai Ford susia ovat olleet jo paketista nostaessa.

    Minkäslaiset sulla on tulpat ja niiden johdot? Ettei molemmat ole resistori-mallia... = ei hyvä. Ainoastaan toiset saa olla resistorimallia.

    Tulpista on aika vaikea nykyään sanoa mitään, mustahkoja tuppaavat olemaan aina.
     
  15. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Tulppana mulla on AC Delco R 45 S. Kipinää vie Accelin keltaiset piuhat, joissa lukee että hitemp super stock radio suppression core 8mm wire. Jakaja on semmoinen punakantinen HEI, jota SWT ja USparts myy satkun pintaan.
    Pääsiskö noilla tiedoilla etiäpäin asiassa, ja vaikka osaostoksille :-D?
    Mistä parempi jakaja kannattaa hankkia?
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh mulla pimeni tommonen punanen jakaja ennenkun kerkesin sillä 10km ajella :D

    Melko laatua on joo ne halpis HEIt...
     
  17. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Jaah no mites tuollainen Pertronix Flame thrower HEI jakaja? Yhtään parempi? Ja onko noi mun tulpat/ johdot resistoriversioita molemmat, kuka tietää?
     

Kerro tästä muillekin!