Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Ei huono, mutta kyllähä valutalkoo väkisin kasvattaa piikkimomenttia ku symmetria paranee jos nyt ei oteta huomioon keskenään vituks mitotettuja nokkaa ja pakoputkistoa yms.?
    oliskohan tönännyt 385, no tuskin siellä mannaa o tarjolla? :lol:



    Aikanaan voorttin enempi hi-pervomoottoreissa oli vaan yhet pakokanavat/kansi auki, kuulemma harvinaista herkkua.

    tolleen mää ehkä tekisin jos mosalla on tarkotus jatkuvasti ajella talvellakin.

    sitten vielä asentais läppäventtiilit imusatsiin. :lol:
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Niin juu, oldsissahan kanavien välikannaskin pitää sit rakentaa pakosatsiin tiiviiksi, muutenhan ton valuhommelin idea menee jokseenkin reisille.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Joo...o.

    Miten meinasit toteuttaa?
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Lueskelin, että putsaus, latikasta vaan palat ja mikillä kiinni? Ilmeisesti on pysynyt vauhdissa mukana :)
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos talvella ajelee, niin siihen alumiini-valuun voi porata uuden pienemmän reiän imusarjan lämmitykselle.
    Poratut noin 15mm reiät on Buickin turbomoottoreissakin heat crossoveri/egr-kanaville.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja ne tukitaan tolleen.
    [​IMG]
    Ei valaamalla jotain töhnäää täyteen.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Toi olis kyllä paras ratkasu, varsinkin kun mulla ei oo oikein niin järeitä lämmitysvehkeitä. Harmi vaan, että tossa 4A kannessa ainakin se kanava ei oo pyöreä, vaan se pitäs porata julmetun isoks et se olis pyöreä, sit tolle tulpalle sais varmaan aika hyvän kierteen.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tieto lisää tuskaa, varsinkin sellainen jolla ei ole käyttömoottorin tehoon tai muihin ominaisuuksiin juuri mitään vaikutusta :poff: .
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Silti on kiva harrastaa, iso toho riittää hyvin valuhommiin kun tekee uunin jossa ne sulattaa. Porata noita ei voi kun valun paksuus ei riitä. Buickin moottorissa ne reiät on muuten kartiot ja se tekee haastetta niiden tulppaamiseen. Koneistamon kansiguru yhdet sellaiset teki ja se auto päätyi sinne Turun suuntaan enenkuin ex-omistaja sai sitä säätöihin. Oli kyllä tolkuton voima siinä, ei ne kanavien ummistaminen ja kansityöt ainakaan mitään haitanneet.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tottakait sitten pitää tehdä jos siitä ei ole mitään haittaa :soosoo: .
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ai että kun olis kaks täysin samaa konetta ja ja erona ainoastaan toi heat crossover ja niistä dynolaput molemmista :D

    Pitää nyt katsoa mitä teen ja onko mahdollisuutta päästä johonkin tekemään toi täyttö :)
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Cc:n kosla kelas 5 km/h enempi loppuja valuhommien jälkeen, ei siihen ihan snadin kairaamisen ja girdlen lisäksi muistaakseni muuta tehty sillä erää.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaikuttiko kairaaminen vai valuhommat on edelleen arvoitus.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ainakin mikä on hienoa niin keskustelu heräsi :)

    Kannattaako/voiko pakoventtiileitä suurentaa kun imu- ja pakoventtiilin väliin jää 4mm. Tossahan on 2" imuventtiili, ja pako 1,507".

    Olisko jollain mahdollisesti 8:n pakoventtiilin settiä oldsin kansiin?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En näje tota pakoventtiilin kokoa ongelmana tohon 400kaakkiin, varsinkin kun maksimijenkat jää 5tonnin paikkeille mutta kyllä siihen isomman saa sopimaan. Venat saa olla toisissaan melkein kiinni.
    [​IMG]
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  16. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulla virtas 0,55" nostolla valettu heat cross over kanava yli 20cfm huonommin, kuin reunimmainen normi kanava. Testin jälkeen pirrasin vielä lisää alumiinivalua/ kanavaa. Nyt ero on varmasti pienempi. 176cfm virtas suora ja 153cfm valettu.
    1,68" venttiilillä.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Noin se tais olla...joka tapauksessa vaikutus oli huomattava...ja sen seurauksena loppui myös e85 kokeilukin.....harmi kun en kokeillut bensalla tossa kohtaa että olisko se vaikuttanut silloin olleeseen nakutus ongelmaan.....
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mistä löytäisin kampuran mitat? Siis runkolaakerikaulat on 2,5", ja veivien 2.125", mutta mitkä on kampuran mitat std koossa?
     
  19. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mitenkäs tuo menee kun ottaa vaihteiston pois ni tarviiko moottoria tukea jollain ku eks ne moottorin kumityynyt oo edenpänä? Millai ootte toteuttanut sen jos tarvii ja yläpuolelta pitäisi tukea kun auto on nosturilla ni pitäisi saada alas myös.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    lankunpätkä lohkon tai kannen ja tulipellin väliin
     

Kerro tästä muillekin!