Ruiskuboxit ja moottorinohjaukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rl, 29.11.2015.

  1. rl

    rl Gearhead

    Nyt kun Megasquirt 3 boxit on melkeimpä tuplanneet hintansa, niin kiinnostaisi teitää että onko olemassa muita yhtä laadukkaita ruiskuboxeja, joita pääsee muuttamaan onlinena?

    Uusinta megaa saa noin 1000-1200€, mut löytyykö siihen hintaa parempia, joissa myös sequentiaaliruiskutus, sytkän ohjaus, sekä teidonkeruu (ilman läppäriä)?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Onko se mielestäsi kallis? MS3Pro on kuitenkin jo älyttömän hyvä.

    Vertailun vuoksi Motec M800 samoilla ominaisuuksilla maksaa jo yli 4000t€.

    Niille jotka eivät tiedä, joutuu Motecin lisäominaisuuksista maksamaan jotta ne koodit avataan toimimaan.

    Osta MS2..
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eikö RL harrasta gm:n gen4 koneita. Eikö niiden omat purkit riitä vai hyytyykö se tuhon tiedon keruuseen?
     
  4. rl

    rl Gearhead

    En sanononut että se on kallis, ainoastaan kalastelen tietoja, jos on muitakin vastaavia tai jopa parempia harrastajilla käytössä.

    Edellisessä moottrissa oli MS3 ja ilomielin sellaisen ostan seuraavaksikin.
     
  5. rl

    rl Gearhead

    Ei oo raaskinut vielä hommata HP-tuneria, jotta pääsisi vakioboxia räpläämään. Megan laajenneltavuus ja muutettavuus oli ainakin todella hyvä, en ole perehtynyt, mutta ehkä vakioboxitkin siihen kykenee.
     
  6. 300

    300 2nd gear

    Mitens paljon noilla MS2 ja MS3 on sit eroa. Katselin tossa eräällä firmalla MS 2 V 3.57 Valmis yksikkö, musta 548,00 € ja MS3 v.3.57+ MS3X valmis moottoriohjain yksikkö, musta 798,00 €.
    Pro on liian kallis minun budjetille.
     
  7. ACC

    ACC Gearhead

  8. linc-77

    linc-77 Gearhead

  9. tyly

    tyly Gearhead

    Mulla on tollasessa uudessa Hemissä Tatech, ja siihen olen aikas kypsä.
    Itte purkki on vissiin ihan hyväkin, ainakin tää uus 38, mut neuvonta ja jälkimarkkinointi on tosi syvältä, ja mitä tahansa haluut boksiin muutettavan, niin aina tulee se parinsadan päivitys, eli rahastus paistaa.

    Nyt on sentään jo uusimmissa versioissa valikko, mistä saa valita kammen hammasmäärän, kutoseen sen laittaminen makso nafti 200 eur.

    Nakutus ja autotunen ei vissiin oo tarkotuskaan toimia tatecissa.

    Täälläpäin kukaan ei suostu/osaa säätään tatechia, ko se on tehty niin omanlaiseks, ja siinä on paljon juttuja mitkä pitää säätäjän tietää.

    Nyt oonki aatellu vaihtaa ton Megaan tai ruottalaiseen Maxecuun.

    Tatecci, niinku maxxecukin pyörivät alle kahden tonnin.
     
  10. El 60

    El 60 Gearhead

    Täälläkin pitäs lähtee ruiskukaupoille jossain vaiheessa.. Kai siihen heti toise 1500 saa laskee lisää kaiken mailman siittimille,suutintukeille, puolille, antureille, tiggerii.. jne jne päätä alkaa kivistää.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mega on todella hyvä ja monipuolinen.

    Erittäin suurella todennäköisyydellä (ruisku) moottorin omat anturit toimivat.

    Koska se on harrastajien kehittämä ja ylläpitämä, apu ja useamman moottorin perussetti löytyy forumilta.
     
  12. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Nii unohtu mainita et täähän on ms3 prossukortilla, en tiedä onko mitään eroa megaan. Säätö kuitenkin Tunerstudiolla
     
  13. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Alkuperäisen kysyjän kysyessä vaihtoehtoja, tässä muutamia:

    -Valikoima laitteita eritasoiseen tarpeeseen löytyy ViPEC / Link ECU:lta. (Hinnat-alkaen Atom-mallilla onnistuu 2-12 -sylinterinen moottori (790e)). http://www.linkecu.com/Products/wirein-ecu tai http://sporttiauto.com/kauppa/index.php ... 77_104_112

    -"Vanha kunnon" Autronic on edelleen lyömätön polttoaineensyötön laskennassa ja säädön nopeudessa.

    - Viimeaikojen suosituin laite Ecumaster EMU on hinta/ominaisuussuhteeltaan melkoisen lyömätön, ja riittää täysin useimmille käyttäjälle. http://sporttiauto.com/kauppa/emu

    -Vaativammalle motorport-käyttäjälle löytyy EMtron KV- ja SL-sarjan ECU:t. https://emtronaustralia.com.au/

    Lisää tietoja (mm. päivän hinnat) edellä mainituista saat valmistajien/maahantuojan nettisivuilta ja minulta puhelimella, sähköpostilla tai paikan päällä töissä (Sporttiautossa).

    ECU:jen vertaaminen joissain tapauksissa on hankalaa, kun olennaiset erot eivät välttämättä ole ulkoisia mitattavia eroja, kuten paino ja pituus, tai vaikkapa prosessorin nopeus. Jotkut eroista huomaat vasta, kun olet molempia verrattavia käyttänyt.

    Olen itse säätänyt 90-luvulta asti lukuisia erilaisia laitteita työkseni. Tässä ajassa laitteet ovat toki muuttuneet, mutta niissä olevat erot ovat myös tulleet selviksi. Niinpä omiin preferensseihin on maailmalta valikoituneet parhaat laitteet kulloiseenkin käyttötarkoitukseen ja budjettiin. Ja, kun perimmiltäni olen laiska, valmista pitää tulla ja äkkiä. Tämä on yksi seikka, joka on vaikuttanut omiin valintoihini: Säätäminen ja käyttöönotto pitää olla mahdollisimman nopeaa. Jos jokin muille entuudestaan tuttu laitemerkki ei ole minun suosikkivalikoimassa, se voi johtua siitä, että se ei ole täyttänyt kulloiseenkin käyttötarpeeseen asettamiani tavoitteita hinta/laatusuhteeltaan. (Jossain kohdin toki voi olla kyse makuasioista, mutta niistähän voi aina kiistellä ;) )

    Koska näitä ohjainlaitteita on tänä päivänä tarjolla monenlaisia, olen tarjonnut käyttökoulutusta myymieni laitteiden käyttöön. Tällainen laitteen hintaan sisältyvä käyttöönoton opastus on saanut kiitosta, joten niitä jatketaan vastaisuudessakin.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Pystyykö tämä muuten ohjaamaan kahdeksaa sylinteriä?

    """- Viimeaikojen suosituin laite Ecumaster EMU on hinta/ominaisuussuhteeltaan melkoisen lyömätön, ja riittää täysin useimmille käyttäjälle. http://sporttiauto.com/kauppa/emu"""

    Toi MS3 v.3.57+ MS3X vaikuttaa paperilla hyvältä ja hintakin on sopiva.
    Saako tämän tottelemaan GM gen4 nokka- ja kampiakselin asentotunnistimia?
     
  15. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    EMU:lla onnistuu vaikka 12-pyttyinen moottori, mutta sekventiaalisesti on ohjattavissa kuusi suutinta ja kuusi sytytyspuolaa (EMU:ssa on sytytyspääteasteet itsessään). (Nuo, ja muut tiedot on listattu tuossa edellisessä linkissä.)

    Muutama viikko sitten SEMA:ssa Las Vegasissa ja Professional Motorsport World Expossa Kölnissä esiteltiin uusi Ecumaster EMU PRO, jonka toimitukset alkavat myöhemmin ensi vuonna. Siinä sitten on mm. kahdeksan peak and hold suutin ohjausta ja kahdeksan puolaohjausta. EMU PRO:ssa on 90 pinniä, joten I/O löytyy nykyistä EMU:a enemmän (jossa 48 pinniä).
    Tuosta löyty lisää tietoja uudesta laitteesta: https://www.facebook.com/ECUMasterUSA/p ... =3&theater
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nostetaan tätä ylemmäs. Näissäkin lienee tapahtunut muutoksia vuosien saatossa.

    Omaan autoon olen hieman suunnitellut ruiskua. Sille on kaksi syytä, haluaisin 1000 - 2000rpm kierroslukualueen käyttöön ja toinen on haave ahtamisesta.

    Nykyisellään tuo alakierroslukualue ei ole käyttökelpoinen koska kaasuttimella (ainakin) taitaa bensa holvautua seinämille tai sitten signaali ei ole riittävän voimakas. Syynä osin kait nokka ja kanavakoko.

    En tiedä toimiiko tuossa joku FiTech GO EFI Power Adder plus paremmin kuin kaasutin vai pitääkö laittaa ruiskusuuttimet imusarjaan kiinni ja joku moottorinohjain käyttöön.

    FiTech olisi vain niin helppo ja edullinen.

    Sytkien ohjaukseen en välttämättä tarvitse moottorin ohjainta. Se on ohjelmoitavissa jo nykyisinkin.
     
  17. Wade-

    Wade- Gearhead

    Ainakin ahtamista silmälläpitäen taitaa nuo tbi-hässäkät loppua kesken aika nopeasti. Muuten ovat ilmeisesti helpohko ratkaisu.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    En tiedä loppuuko, ainakaan minulle. Ainakin tuo em kapine tukee bensalla 1200hv asti ja 25psi ylipainetta tuon läpi tungettuna. Eli sikäli riittävä minun katuvessaan.

    Ja jos ei 950cfm virtaus riitä niin löytyy orjayksikkö jolla saa ilma- ja polttoainemäärän tuplattua.
     
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mä taidan muistella niitä vanhempia jotka eivät oikein tykänneet paineistamisesta, mutta tuohan kuulostaa jo ihan fiksulta.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Megat 2 tai 3 on hyvä purkki niin bensaan ku tuleenkin ja suuttimet sit imusarjaan. Ainakin jos mekaanisella ahtimella meinaat ajaa.
     

Kerro tästä muillekin!