Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    On kuparisydämmiset vastuksettomat. Olen kyllästynyt noitten hiilijohtojen kanssa pelaamiseen kun ne ei oikeen tunnu toimivan noin vapaana heiluessaan, vaan tarttee sen kourun missä kulkee tyyliin vanhat bemarit.

    Tosta tuntuu olevan paljon eriäviä mielipiteitä joten aattelin nyt itte koittaa että tuleeko tosta ongelmia vai ei. Olen vähän ton suhteen skeptinen että ne tuolla vaikuttaisi, kun toi systeemi ei ole mikään monimutkanen. Ainoo mikä siellä voisi ottaa häiriötä on se HALL- anturi (eihän siellä muuta elektroniikkaa olekkaan?), enkä tiedä että ottaako sekään noin pienestä mitään häiriöitä. Eihän se normaaleista radioaalloistakaan ota häiriötä, eikä noi aallot mitä noista piuhoista tulee ole yhtään sen vahvempia kaiketikkaan. Asiasta en kyllä mitään tiiä, nämä on pelkkiä olettamuksia.

    Tähän mennessä ei ole tullut ongelmia (olisko nyt päälle vuoden olleet noi mulla), ja jos tulee voin noi piuhat käyttää noissa kärkijakaja-autoissa kun tossa tuli liittimet myös kärkijakkajillekkin. Tulpissa mulla on häiriösuojaus. Radiokaan ei ole ulvonut kun kerran, tietysti sen ulvonnan saa kuulumaan AM- taajuuksilla kovaa jos haluaa, mutta niillä taajuuksilla saa vähän kaikista autoista tulemaan moottorin/laturin ääntä, jopa meidän diesel king capista.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Eihän siinä mitään jos ei ongelmia ole. Mutta kyllä siellä HEI-jakajan sisällä on elektroninen moduli joka lukee sitä hall-anturia, ohjaa puolaa ja säätää mm. kosketuskulmaa. Sanoin laturi säätää elektronisesti latausjännitettä ja jos on elektroninen moottorinohjaus toiminnassa, niin happianturitieto säätää monia asioita.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Mutta se moduli on niin ronskia elektroniikkaa ettei se sekoa, luulisin. Jos toi HEI on kerta jostain 70- luvun alusta, ei siellä ole mitään mikropiirejä jotka ei tosta häiriöstä tykkää. Lautirkaan tuskin siittä sekoaa, luulen että mun latausongelmat johtuu jostain ihan muusta kun noista johdoista.

    Väittäsin että HALL- anturi on ainoa mikä voi ottaa häiriötietoja tosta.

    Happianturia ei mulla ole. Itse anturiin toi häiriö ei vaikuta, mutta johdon jännitteeseen se voi vaikuttaa. Ratkaisu on pistää johto kulkemaan kaukaa sytkäjohdoista, jota muutenkin suositellaan lambdan kanssa.

    Mutta ehkä tollaseen tietsikka-autoon, kuten meidän farkku, ostan ihan hiilipiuhat niin on ainakin varmaa toimintaa ja tietokone ei sekoile

    Mutta joo, ei mulla ei ole ollut mitään ongelmia noitten kanssa, kone käy todella nätisti ja tehoja on, ei nyi ei pätki ja toimii kylmänäkin.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Omakohtainen kokemus noista sähkömagneettisista häiriöistä liittyy kaverin ryssäpyörään johon oli jälkiasennettu sisäisellä jännitesäätimellä varustettu uusi laturi. Se oli hajonnut jo kolme kertaa prätkän sisäänajo-ajeluissa ja vaihdettu takuuna kerran (jännitesäädin vaihdettu kahdesti), jännite alkoi aina yhtäkkiä sekoilemaan ja tappoi laturin. Kun tein siihen pyörään sähköt, niin suosittelin vastusjohtoja. Koska siinä oli rättärisitikan puolat niin ei kuulemma saanut käyttää vastusjohtoja. Sitten hommasin itselleni tuota spiro-johtoa ja annoi kaverille sitä myös tuohon projektiin ihan sen takia että halusin "todistaa" että se latausongelma johtuu siitä.
    No, sitten laitettiin siihen rfi suojatut spirojohdot ja latausongelmat loppui.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Mun tarttee kattoa noi muut eka läpi mikä tota latausvikaa voisi aiheuttaa ja sitten alkaa noita tulpanjohtoja kattomaan. En nyt muista mitä kaikkea olen tosta mitannut jo. Aina toi on ollut sellanen että ei tyhjäkäynnillä lataile ja kyykkää kun pistää kaiken kuorman päälle.

    Voiskin koittaa pyörittää tota laturia jollain vinkulla\dremelillä missä kierrokset piisaa ja kattoa lataako sillon oikein ja loppuuko ongelmat. Ei olisi ainakaan sillon häiriöitä ilmassa.

    Oliko moottoripyörässä sellanen magneettomallin laturi missä se tulpanjohto menee ihan puolan vieressä?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Alun perin se on ollut tasavirtalaturilla ja mekaanisella säätimellä, sytytyspuolesta en edes tiedä millainen se on alun perin ollut.
    Siinä tosiaan sekosi silleen se laturi, että se alkoi heittelemään latausjännitettä miten sattui.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Mulla tuli vaihos auton mukana yks 307 5A kansilla, tarkemmin vielä tutkimatta muuten kun sylinterit ja kannet näytti olevan hyvässä kunnossa, alakerta vielä aukasematta.

    Tekeekö näillä nykypäivän mitään vai väännänkö olkkarin pöydän suoraan tuosta lohkosta ja männistä? :)
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Mitä tarkotetaan sillä että tekeekö jotain?

    On tää 307 hyvä käyttömosa, kulkee ihan kohtuullisesti ja ei kuluta paljoa. Jos taas tarttis joku 600hp virikone tehdä, voi olla joku toinen mosa parempi.

    Itte sain 100 euroa alakerrasta ettei se nyt ihan arvoton ole. 5A kannet on ihan kohtuu haluttuja imarin kanssa
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Taas on ajeltu, vähän on kulutusmittaukset olleet nyt huonoja kun olen tankkaillut eri asemilla. Ei ole myöskään pitkiä matka-ajoja tullut paljoa. Kulutus on nyt ollut se 12-14 välillä noilla epämääräsillä mittauksilla ja ajoilla. Ryyppyä vois koittaa vähän laihentaa jos nyt talvella alkaa kulutukset pomppaamaan oikeen korkeelle. Ei ainakaan ole jäänyt enää pitkän matka-ajon jälkeen korkee joutokäynti päälle mitä teki ennen kun sääsin tota laihemalle. Muutenkin auto on toiminut tuota vielä päällä olevaa latausvikaa lukuunottamatta täydellisesti.

    Myös kuulin ilouutisen. Turkuun ja Poriin on tulossa maakaasuasema! Tai mitä biokaasua onkaan. Eli juuri noille väleille mitä sahaan. Poriin tulee 2016 vuonna erään uutisen mukaan ja Turkuun myös ens vuonna. Täähän tarkottaisi sitä että jos palaset nyt loksahtaa kohdalleen, voisi siirtyä tohon maa/biokaasun käyttöön jo ens kesänä jollon amerikanautoilusta tulis halvempaa, etenkin jos joudun vielä ajamaan opiskelujeni puolesta porin ja turun väliä jatkuvasti.

    Onhan toi teknisestikkin paljon järkevämpi ratkasu polttomoottorille mitä bensa tai muut polttonesteet mitkä pitää ensin muuttaa nesteestä sumuksi ja sitten vasta polttaa. Maakaasu kun on jo valmiiksi kaasua niin ei tartte sumuuntumista miettiä sen enempää :D Oktaanikin taitaa olla vaivaset 130 ja biokaasulla ilmeisesti isompi eli kansista ja lohkotasostakin voisi höylätä lastua pois oikeen kunnolla jos sinne suunnalle pitää mennä. Nyt puristukset on mitä? vajaa 8?. Ei varmaan näillä nykyrutuilla tule mitään nakutusongelmia vaikka vetäs sytkäennakkoja oikeen rehvakkaasti lisää sinne 52 asteeseen mitä chevymiehet mainostaa :rotfl:

    Sitten voi vielä ylpeillä ympäristöystävällisyydellä mikä on nykyään huippumuodikasta ja kauhistella ja pöyristellä eko-ihmisten bensa-autojen suuria co2 päästöjä. Biokaasulla kun ne on tasan nolla :poff: (köhhköh jollei oteta huomioon sen mahdollisesti suurien sytkäennakoitten aiheuttaman palamattoman metaanin ja tankkauksen yhteydessä vapautuvan metaanin kasvihuonepäästöä ilmeisesti 25 kertaa hiilidioksidia "vaarallisempaa", mutta eihän niistä nyt tietämättömille puhuta :rotfl: )

    Tää voi tietysti viivyttää tota Cadillacin kunnostusta jos panen siihen suunnitellut kesätyörahat maakaasulaitteistoon, mutta noi voi sitten siirtää Cadillacciin kun cadillacin aika päästä baanalle käyttömopoksi tulee.


    Ilmeisesti tää maakaasutouhu alkaa käydä kannattavaksi kun noita asemia ainakin noin kovasti suunnitellaan. Tai sitten hallituksella on nyt ihan tosissaan liikennepäästöjen vähennys mielessä, tai kotimaisen biokaasun tukeminen tai jotain vastaavaa. Ainakin tää kaiken vaihtoehtosuuden kieltämislinja ja haittaverotuslinja näyttää onneksi väistyvän. Nestekaasuautoilu ja tais petrooliautoilukin joutua haittaverotettavaksi jollon ei oikeen kellään ollut enää varaa ajaa noilla vaihtoehtosilla polttoaineilla.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Kylmä sää taitaa tehä yhden lisän tohon kulutukseen mutta eilen huomasin ettei kone matka ajossa lämpeä kunnolla. Mittari nousee vaan tohon 110 ja 220 väliseen vviivaan mikä tuntuis aika vähältä. Kesällä se nousi tonne vajaaseen 220 asteeseen.

    Täytyykin vaihtaa termari tonne ja kattoa mitä tapahtuu. Kannattiko tonne pistää joku muu tiiviste kun orggis laippatiivari?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Nyt oli 15 tasan kulutus kun pätkäajoa ajoin aika paljon.

    Sääsin ryyppyäkin laihemmalle reilusti kun ei matkassa meinannut pysyä pois päältä. Jää nähtäväksi meneekö enää päälle kun kelit tästä lämpee.

    Aika jäätävää hommaa, tänään aamulla 29 pakkasta ja aamulla repimään Oldsia käymään. Omalla akulla sanoi kerran vou. Hain 75A akun kaapeleilla kiinni jonka kanssa sanoi vou...vou. Sitten hain ison traktoriakun millä sai sen verta virtaa ulos että jaksoi pyörittää jotenkin. Kyllä se kone siittä notkistu kun sitä sai pyöriteltyä hetken aikaa ja aika helposti sitten lähtikin käymään. Käynti oli tosin vähän epämäärästä aluksi ja raaka bensa haisi katoksessa aika perusteellisesti kun toi auto siinä heräili.

    Ei Delvac oikeen liiku näillä pakkasilla, oli ihan rajalla uskalsinko pistää vielä käymään. 10W pumpattavuusraja kun on -30 astetta. Synteettinen 5W olis ollu poikaa.
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Tästä oli joskus puhetta :D
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Niin oli :)

    Tarttis laittaa omaan autoon ton nykysen 60ah akun tilalle toi 75ah akku niin voisi auttaa sekin.

    Onneks näitä kelejä on kerran talvessa ja toivottavasti ens kerralla mulla on jo letkulämppäri kiinni joka auttaa jonkunverran tohon kankeuteen.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Nyt olen mein farmarin sähkökaasarin kimpussa. Mitä ainetta noi seosruuvien tulpat on? Ei ihan helposti sulaneet kun eka arvelin niiden olevan lyijyä, täytyy vielä koittaa kolvilla.

    Entäs mitä tosta hienojenkasesta ruuvista säädetään mikä piti ottaa pois että sai neulat irti? Eka aattelin että liikerataa mutta onko neulojen korkeus?

    Mistä saa lyötyä tulpan pois mikä on TPS säädön edessä?

    Purin kaasarin ja panin löpöön likoomaan että kehtaa läppäakselit viedä holkitukseen. Aika mielenkiintonen laite toi sähkörokkeri kun pääsi siihen lähemmin tutustumaan.


    En tiiä oonko jo kysynyt mutta mikä näissä on sytkätulppien vaihtoväli ohjekijan mukaan?

    Oman auton kulutus näytti nyt 13 litraa sadalla, tosin oli eri pumppu missä yleensä käyn kun houkutteleva tarjous veti mut sinne tankkaamaan: 98 sai 95 hinnalla niin pakkohan tota parempaa oli mennä tankkaamaan.
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Tps:sän tulppaan 2 millin terällä reikä ja siihen puuruuvi josta vetämällä lähtee pois. Tyhjäkäyntiseosruuvien tulppiin ei sitten pora pystynyt enää. Otin läppärungosta alapuolelta vingulla kapeat railot että pääsi takomaan rukarin kanssa pois. Silleenkin toinen toinen tulppa vain mureni paikoilleen ennen kuin irtosi. Ovat jotain rautapohjaista tavaraa joten tuskin sulavat kolvillakaan. Se neuloihin liittyvä ruuvi rajoittaa liikeradan yläpään tietääkseni.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Ok.

    Mites kannattaiskohan noi toisiopuolen neulat vaihtaa johonkin rikkaampiin? Näytti aika paksuilta.
     
  17. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Omat nyt käytössä olevat toisioneulat on rikkaammat ja päähän asti kartioidut koska tein ilmaläpän rajoitin modin tohon. Mutta perus 307 ei kovin ohkaisia neuloja tarvitse, saattaa tehot hukkua liikaan bensaan. Toi toisioneulojen koko on itselläkin vähän haun alla vielä, noissa kun on eri nostoisia hangereitakin.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Nyt on läppäaksila holkituksessa, ja nyt voi keskittyä taas tohon omaan autoon ja sen kummallisuuksiin.

    Kun se tekee tollasta että eka hörähtää komeesti käymään ja sitten sammuu tai käynti ainakin huononee pariksi sekunniksi. Jos sammuu niin lähtee komeesti käymään ja jää käymään.

    Toi on ihan säännöllistä joka kerta. En ite keksi muuta kun bensalinjan tyhjenemisen jollon uimurikammiosta loppuu bensa. Kuuluisko tuolla bensalinjass olla joku takaisku? Mulla nyt siis letkulla toi linja ja holley paineensäätäjä välissä kun painetta pakkas tulemaan liikaa.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Vähän ohuemmat toisioneulat antaa bensaa lisää täyskaasulla, itse ole ohuempia omiin vekottimiin vaihtanut eikä siitä ole haittaakaan juuri esiin tullut. Samoin olen vaihdellut käyttöön niitä hangereita joissa reiät on ylempänä, eli aakkosten mukaan alkupäähän mentäessä.
    Toisiopuolen toimintaan vaikuttaa noiden lisäksi aika oleellisesti front vacuum break:n sopiva avautumisnopeus ja läppien vastajousen säätö kun yleensä voimaa halutaan juuri kiihdyttäessä. Liian nopea avautuminen aiheuttaa booauksen (voimanpuute) ja liian hidas taas tekee vetoon kuopan kiihdytyksessä.

    Räyhänokkaisen isolohko Oldsin kanssa pelailin toissa kesänä noilla. Liian hitaasti aukeava vacuum breikki ja rikkaat neulat ja korkeareikäinen hangeri vaikutti penkin selkänojassa tuntuvasti siten että täyskaasuvedossa ensin kiihtyi rauhallisesti ja sitten tietyssä kohtaa kun toisiot aukesi niin veto lähti täydellä voimalla päälle. Joku jenkkiharrastaja kirjoitti että käyttää tuota sutimisenestona harrastelijakiihdytyskäytössä.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    venäläinen tapa kovia pakkasia vastaan on illalla mosan loppukäytössä lorauttaa tilkka bensaa öljyn joukkoon notkistamaan sitä aamukankeutta vastaan, päivän mittaan se bensa aika tyystin haihtuu sieltä, riippuen toki käytöstä.
     

Kerro tästä muillekin!