Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo mulla on kans pakopuolella korkeammat pyörisykset. Imuvena on tosiaan selkeästi litteämpi.

    Onko oldsin kannessa varaa ottaa ohjurin puolelta 0,10-0,15" (3-3.8mm)? Oldsin jousien asennuskorkeus näyttäs olevan aika tarkalleen 1.65" (se tosin snadisti kasvaa kun pyöräytetään seetit puhtaaksi eikös juu), ja noi LS jouset on suositeltu asennettavaksi 1,8" korkeuteen.

    Lukoilla sais näköjään pelattua .050". Jos lukkojen ostoon menee niin eikö se ole noi + merkkiset että se asennuskorkeus pitenee?

    Eihän mulla oo muuten mitään syytä siirtyä sähköpumppuun?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletko mitannut jo todellisen asennuskorkeuden beehive-retainereilla ja -lukoilla? Ne kun on vähän sen malliset että monessa tapauksessa asennuskorkeus tulee vielä matalammaksi kuin tavallisilla.

    Toisaalta beehivet voi, tai oikeastaan pitäisikin, asentaa siten että ilmoitettu aukikorkeus saavutetaan sillä nokalla jota käytetään. Jos seetipaine nousee vähän korkeammaksi, ei se haittaa jos aukipaine on suurinpiirtein alueella.

    Jousipesien jyrsiminen 3-4mm kuulostaa aika rohkealta...
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Retainereilla joo, lukot on ihan normit 7 asteiset. Niil +.05" lukoilla päästäisiin siis kahen millin sisään tavoite asennuskorkeudesta.

    Tai siis eiks oldsin lukot oo 7 asteiset?

    MUTTA siis, ymmärränkö oikein, eli jos jousien tavoite asennuskorkeus on 1.8", ja max lift nokalla noilla jousilla .570 Summitin sivujen mukaan. Silloin tavoite on, että täydellä nostolla jouset ovat sen 1.230" pitkät, eiks nii? Jos leikitään, et ostan nokan missä imu on .510 ja pako .522" max nostot, niin eikö silloin jousen asennuskorkeudeksi ole syytä laittaa 1.230+.522=1.752. Oon ymmärtänyt että jousi on ns parhaimmillaan silloin kun se on tossa max nostossa? En tiedä miten tarkka tämmöinen kone edes on, tuskin kovin kun ei tule kierroksia kamalasti näkemään :odroll: Mutta yhtä kaikki, jousen asennuskorkeudeksi jos valitaan (imu ja pakopuolella kö?) 1.752", päästään noilla +.05 lukoilla jo 1.7", sit pitäisi kansista ottaa enään 1.3mm.

    Tossa olis vielä aika reilusti varomatkaa ymmärtääkseni, koska bindissä noi jouset on vasta 1.085". Mut pystyykö ton kans pelaan yhtään, paljon täysnostolla pitää olla bindiin oikeesti vähintään matkaa. Mää elän ihan summitin tiedoilla niin kun noi on ls orkkisjouset, niin voipi olla et se max lift annetaan sen koneenkin mukaan?

    Lunatin sivuilta löysin tämmösen tarinan:

    Coil clearance is the distance between the valve spring coils when the valve is it maximum lift (fully open). A minimum of 0.060" must exist between the coils at maximum lift. Coil bind is when the valve spring is compressed fully-to the point that all of the coils are "stacked up" on top of each other. For high RPM applications, .100" is recommended . Coil bind is a catastrophic condition that will result in valve train failure. Disassemble each spring (if multiple springs are employed at each valve). Check all the springs (both inner, and outer springs) If there is not 0.060" - 0.100" minimum of clearance between the coils, the solutions are: the valve retainer, the valve locks, the valve, or the spring must be changed; the spring pocket must be machined. Keep in mind that these modifications will change the valve spring installed height

    Siis yhteensäkö toi 0.06" bindiin on minimi vai joka jousen välissä, sehän on puoltoista milliä, jos yhteensä pitää olla vähintään toi niin sithän mulla ei ole hädän päivää.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miksi lliian pitkät jouset?

    Luulisin että nokalle on nokan valmistaja antanut suosituksen venttiilinjousista...käytä niitä mitä suositellaan....
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ovat vaan reilusti halvemmat ja mul on niille sopivat ylälautaset ;)
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    En yhtään ihmettele ihmettelyäsi; eri lähteissä jousien korkeus ennen bindiä on äkkiseltään määritelty aikas ristiriitaisesti:

    Tuossa 0.060" minimi ennen coil bindiä tarkoittaa kahden vierekkäisen langan välistä mitattuna:
    http://www.lunatipower.com/Tech/Valvetr ... gTech.aspx

    Ja sit vaikka tuossa sama asia selitetään 0.060" minimin tarkoittavan koko jousen mitalla:
    http://www.kmotion.biz/instht.htm

    Tee niinkuin tuo k-motionin linkki kertoo :wink:

    Offset lukot on ok.

    Beehivet on teknisesti fiksummat keksinnöt kuin tavis; kevyempi venakoneisto kestää enemmän rundeja sekoamatta samoilla jousipaineilla ja profiileilla, puuttuu dampperijousen aiheuttama kitka>lämpö>kestävyys ja mitä vielä. Mutta kuten cutlass cruiser totesi, et noita olisi aiotulla rpm-alueella tarvinnut.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tästä Lunatin jutusta saa todellakin väärän kuvan asiasta, mutta se tarkoittaa että kun sinne kahden vierekkäisen langan väliin tunkee .060" välysmitan niin muut langat saa olla kosketuksessa toisiinsa.

    Ja paskiainen on ymmärtäny ihan oikein tuon beehive-jousten asentamisen, mikäli niiltä haetaan kaikki hyöty.
    Vois tietysti vertailla sen nokan jousisuosituksia ja noitten beehiven specsejä.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nenuksi tulee ny kuitenkin lunatin 268/276 mitä tähänkin topiciin on nyt linkkailtu. Hydyrullaa haaveilin mutten uskalla tilata kiinalaisia nostajia, kun ei nekään ilmaisia ja ei kellään oo noista kokemusta. Lunatin nenuun en löytänyt jousisuosituksis lunatin sivuilta...

    http://m.summitracing.com/parts/nal-12499224

    Tarkotus oli et käytän racers pleisissä tai jossain mis vois mittauttaa noi jousipaineet asennuskorkeudessa ja täysnostolla. Nyt tosiaa asennuskorkeus 1.65-1.66", nokassa nostoa .522", niin eikös noilla +.05 lukoilla saada jo max lift välys ok:ksi, jos vaan seetipaineet on soppelit tolle nokalle...
     
  9. L-valine

    L-valine 1st gear

    Terve, itsellä ei vielä hirveästi tietoa ole mutta osaatteko te sanoa mitä eroa on Edelbrock 3711 ja 7111 imusarjoilla?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noitten jousien arvot on: 90lbs/1.8", 295/1.25", coil bind 1.085" ja rate 375.

    Voit hyvin laittaa ne jopa sillä 1.7" asennuskorkeudella jolloin seetipaine on laskennallisesti hiukka reilu n. 127lbs, aukipaine n. 320lbs ja matkaa coil bindiin .093" ja imupuolella yli.100".
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

  12. DX

    DX Double Gearhead

    hämärän muistikuvituksen mukaan comppi suosittelee 110-130lbs? seetipainetta vastaavaan xe268 nenuun ja letukkaankin samat jossa kumminkin ainakin pikkulohkoissa oldsia oikeen pirusti painavammat ventaalit

    ite laitoin compin xe 268 nokalle 85lbs jouset (aukipainetta en muista) noille orkkis 307 nuppineuloille kun oletus oli että jenkatkin jää oletusarvoa tonnin liki alemmas, niin aattelin et sietää pikkasen köykäsemmät viäteritkin, niin mm. orkkis silumiinipukit ja pellivipat on pidempi-ikäset.

    mut joo, varmaan hyvin voi laittaa
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noni, hyvä juttu, selkisi tämäkin asia, kiitos jousiasiasta selventäneille isosti!

    Itekkin olin vähän laskeskellut ettei noi jouset pitäs ihan mettässä olla, vaikka vähän pitkät ovatkin. Mut hieno saada näitä enemmän tehneiltä varmistus!

    Ja noilla 320lbs aukipaineilla voin hyvin laittaa noi compin köyhän miehen rockerit :poff: ainut "järkevän" hintainen setti näkyisi olevan.

    http://www.summitracing.com/int/parts/c ... oldsmobile
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Noi on tosi hankalat sivut...en tiedä auttasko jos sinne kirjautuis...mut tälläset on suositus...

    http://www.summitracing.com/int/parts/l ... /overview/

    Ja tieto löytyi tästä...

    http://www.lunatipower.com/CamSpec.aspx?p=60803

    No joo ihan hyvät noi
    sun jouset on.... mutta piti kaivaa...nii mun pitäs ittekin vaihtaa jouset....
     
  15. mirage

    mirage 3rd gear

    Nythän on niin, että olds tulee olemaan melkosen rivakka! Pidät vaan huolen, et puristukset, quench, ja hengitys ovat sopivia, niin tästä tulee tehoa! Pikkasen varottelen, et laatikko ja perä pitää sit olla samoissa mitoissa, ts. kestää lisääntyny teho. Tai sit ostat bf ta:t, niillä ei saa rikki mitään, niissä kun ei o mitään pitoa :) Jenkkiheppoja jollain calculaattorilla tolla sun kombinaatiolla olis jopa 400hp...
     
  16. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Mihin koppaan Pasi teet tota myllyä?
     
    mukko tykkää tästä.
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tuohon mun sedani Cutlassiin, kaipa tolla nenulla päästöt on vielä ihan järkevät säätelemäti...
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä pitäis vielä mennä rajoihin....
    Mulla oli muistaakseni hiilivedyt jotain 400 luokkaa...
    Sulla on kyllä vähän enemmän overlappia tossa....
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Päästöjä saa kikkailtua hyvin. Sytkäennakolla saa hctä säädettyä ja seosruuveilla cota. Se kannattaa pistää käymään tonnia lähelle jos tulee ongelmia kun kierroksilla se on helpompi saada käymään puhtaasti.

    Esim. Mulla vakiossa 307(mek jakaja ja mek kualajet) HC 500 kierroksella oli joku 600 isoilla sytkäennakoilla, sytkäennakot pois niin oli joku 50 ja 1000 kierroksesa sytkäennakoilla tippu 200 jos oikein muistan. Eli sytkäennakolla törkeen iso rooli HCssa.

    Noi kaasariautot saa menemään uusien autojen rajoihin komeesti kunhan pelaa sytkäennakon ja seosten kanssa, siis vakionokalla.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

Kerro tästä muillekin!