SbO 307 Egr venttiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 5.2.2016.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Jep, eli Egr venttiili.
    Kone on orkkis saasteheebeleillä.
    Mitä olette mieltä tuosta Egr venttiilin poistosta,
    kun siitä on monenlaista mielipidettä.
    Käsittääkseni egr haittaa pa:n palamista, ja heikentää
    tehoa ja lisää kulutusta sekä likaa imusarjaa.
    Mitkä on plussat ja mahdolliset miinukset poistosta?
    Sekä riittääkö alipaineletkun tukkiminen jos poistaa, vai
    egr veke ja lätkä tilalle?
    Joutuuko sytkää säätää kun palaminen paranee,
    ja voiko -85 tulla päästö ongelmia asian vuoksi?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos systeemi on kunnossa, niin ei kai sen tuon ikäisessä pitäisi lisätä kulutusta eikä vähentää tehoja kun tietsikka säätää seokset sen mukaan vähemmälle bensalle kun sylinterissä on vähemmän happea.
    Egr on päällä ainoastaan välikaasulla eikä tyhjäkäynnissä eikä täyskaasulla, eli täyskaasutehoin se ei vaikuta.

    Mutta eipä sen poistamisesta sinänsä kai haittaa tuossa ole kun siinä ei ole mitään tunnistusta sen deletoimisesta. Ja olen ymmärtänyt niin että tuossa systeemissä seos säätyy happianturin mukaan, eli jos sen jättää pois, niin seos ei mene laihalle (kun happea olisi paloprosessissa enemmän suhteessa bensan määrään).
    Tämä oli luuloa, en ole niin perillä tuon moottorinohjauksen sielunelämästä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pistä ehjä tilalle ja putsaa ne pakokaasukanavat.

    Ei noitten kuuluis kulutusta nostaa, pumppaushäviöt pienenee mutta palaminen huononee. Kyllä noitten bensakoneissa kuulus toimia. Jos ottaa pois egrrän voi alkaa nakuttamaan, täytyy säätää.

    Ei tuu päästöongelmia vaikka poistais.
     
  4. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, kiitos vastauksista. Jos tuo nyt ostamani puolen tuuman kulmalenkki nyt käy laipan avaamiseen
    kun hylsy eikä tavallinen lenkki ole sopinut, niin avaan vaan ja putsaan kanavat ja venttiilin.
    Sattui tossa taas vaan artikkeli silmään jossa kehoitettiin poistamaan Egr polttoaineen kulutuksen
    ja tehonhäviön nimissä.
    Koetin jo aiemmin avata laippaa mutten ole löytänyt mistään työkaluliikkeestä puolen tuuman
    piippua jonka arvelisin siihen parhaiten käyvän. Saas nähdä käykö tuo avain.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Rikkinäisenä toi tekee kaikkea ikävää ja dieselissä siittä egrrästä ei ole mitään hyötyä kun sillä ei saa edes pumppaushäviöitä pienennettyä kun diisselissä ei sellasta ole.

    Kaasutuksessa toi egr ei ehjänä ole edes käytössä joten ehjillä systeemeillä ei tehohukkaa oo mahdollista tulla. Tohon egrrään liittyy tosi paljon eri harhakäsityksiä vaikka onkin perin yksinkertanen systeemi.

    Ne suuttimet siellä kaasarin alla on todennäkösesti tukossa. Paras olisi kun ottais kaasarin irti ja ruuvais ne suuttimet imusarjasta irti ja polttais puhaaksi.
     
  6. ktech

    ktech 3rd gear

    Jos CCC-systeemi on vielä käytössä niin EGR:n poisjättäminen aiheuttaa nakutusta osakaasulla varsinkin kesäkelillä. Tarvike jakajalla/kaasarilla sitä ei tarvitse.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt olen meidän farmarista (orggis tietsikoilla) EGR:rää tutkimassa ja venttiili "vuotaa" kun imee sieltä eli on ilmeisesti tollanen "vastapaine" (back pressure) tyyppinen?

    Mites kun ilmeisesti ton kanssa tarttis pakoputkessa olla vastusta jonkun verran. Tuolla ei tota katalysaattoria ole, mutta yks ilmeisesti vakiopönttö on. Mahtaakohan toimia ja olenko tajunnut ton EGR:rän toiminnan ihan oikein?
     

Kerro tästä muillekin!