onnistuuko 305 moottori poruuttaa 400 moottoriksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jupe88, 9.2.2016.

  1. Jupe88

    Jupe88 1st gear

    Eli onnistuuko sisuskalut vaihtamalla suurentaa 305 kone 400 kokeeksi?
     
  2. budweiser

    budweiser Gearhead

    Ei.
    + 0.75 porausta voi vielä käyttää...+0.80 ylikokokin onnistuu mut seinämät menee ohueksi. 335:n siitä saa aikaan mutta paskat kannet ei paljon houkuttele. Ameriikan ukot on hieronu noista 350 heppaisia mut ei sekään millään nolla budjetilla irtoa.
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ei, toistamiseen.

    Eli niin isoksi ei 305:n pyttyä (3.736") pysty poraamaan, että 400:sen sylinterinhalkaisija (4.125") saavutettaisiin. Heti tulee sylinterinseinämän takaa vesitila vastaan, ja tietty muutakin.

    Öö, joko tuossa yllä Joensuun miähellä oli tullut pilkkuvirhe / näppäilyhärö noihin porausmittoihin, tai sitten minä vain olen väärässä (meinaan, että 0.75 tuumaa on miehekkäät 19 milliä. Että kairais vakiosta 305:n koneen sylinteriputken seinästä yli 9,5mm.... No, voin siis tietty olla väärässäkin).

    Jos sinne 305:een laittaa pitkäiskusen kampuran (400:sen 3.75"), niin sillä stanukokosesta 305:sesta saa muistaakseni noin 329cid kokosen. 0.060" porauksella vasta 340cid. Ei tuommonen stroukkaus kai muuten kannata, paitsi jos on vaan oltava se 305cid lohko. Eli joku ihme kikkakolmospakote, jossa ollaan numeroitten mukaan pakotettuja 305cid lohkoon tms.?

    Toinen ahdistava juttu on nuo ylläkin mainitut 305:n sylinterinkannet. Ne on järkijään suht mietotehoisia, vaikka mitä teet ja vaikka kuka porttais. Periaatteessa ei sitten myöskään suositella isovenaisia tehokkaampia 350:sen kansia, kun ne isot venat tuppaa osumaan pikkuporauksisen 305:n sylinterinseinämiin, ja kumminkin ne 350:sen kansien palotilat taitaa silleen kivasti lörpöttää yli sen pieniporauksisen 305:n pytynreunojen. "Sivusta päin katottuna niinku herkkutatti".

    Heh. Ihanko oikeesti haluatte, että väännän tuosta lisää?
     
  4. budweiser

    budweiser Gearhead

    Jep, sorde, käytin lyhennettyä puhekieltä, toki pilkku pitää viilatessa olla pykälän vasemmalla. 0.075.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tilavuus ei taida olla rajoitteena jos kysymys koski porausta 400:seksi?

    GM:hän teki 60- 70 luvun kisakoneita 5.0 litraisiksi destroukkaamaalla isompiboreisesta 327:sta. Jotkut on nykyisin destroukannu 350:sestä. Pitää vähän sitten kikkailla ja vahvistella, että mylly kestää tuon destrokesta seuraavan kierrosalueen nousun ( n. 7500 )

    305:sella ei ihan kuuhun kannat lähteä pienen boren aiheuttamien virtausrajoitusten takia, vaikka jotkut afr:n tai trickflown kannet olisi varaa laittaakin. Samoilla kamoilla 350:sestä lähtee selkeästi ( 50-100 ) pollea enemmän.

    350:nen ja 305:nen on käytännössä samoilla mitoilla.
     

Kerro tästä muillekin!