LT1 EGR:n poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Snigu, 16.10.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samalla pumppaushäviöt pienenee joka parantaa koneen toimintaa. En oo varma mutta tais kestää puristustakin enemmän egrrän kanssa. Vähän + - nolla tilanne ja juupas eipäs kun kellään ei ole mitään tutkimusta asiasta. Yleensä se rikkein egr on heitetty pois ja todettu että auto kulkee, kuluttaa vähemmän ja käy tyhjääkin nätisti jollon sen egrrän on oltava kelvoton systeemi vaikka samat asiat olisi voinut todeta laittamalla ehjä egr.

    Voisi kysyä että onko se lastuntekijä todella tutkinut egrrän vaikutuksia vai olettanut vaan että toi olettamus pitää paikkaansa?
     
  2. fenix

    fenix 3rd gear

    En huomannut eroa kulutuksessa egr:n poistolla ja tuskin sitä pahemmin onkaan.
    Eiks noi yleensä oteta pois käytöstä niiden hajotessa tai mikäli halutaan pitää imukanavat karstattomina.
    Itse lisäsin vielä säiliön venakopan ja imusarjan väliin samasta syystä.

    Tämmösen argumentin aiheesta olen kuullut:
    "Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin. Typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea - takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä. EGR-järjestelmä pystyy tapauksesta riippuen vähentämään typen oksideja jopa 60%."
    ...Ja näitä Noxeja ei meillä päin mitata, mutta saman asian yhteydessä esitettiin väittämä että toimiva egr voisi pienentää nakutusriskiä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu tai sen vuoksi kun ei uuteenkaan haluta pistää rahaa. En tiiä ruiskukoneista mutta kaasarikoneissa on imusarja ihan puhdas vaikka egr toimiskin.

    Toi on sen alkuperänen tarkotus mutta kaikki vaikuttaa aina kaikkeen. Modernin palotilamuotoilunkin alkuperänen tarkotus oli saada kulutus alas kelvottoman laatusella sotapolttoaineella (ts. lisää ruttua matalalla oktaanilla) mutta sitten huomattiinkin että tällähän saadaan huipputehoakin lisää ja kestävyyttä
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joo ei kannata poistaa jos ajelee autolla,kasvaa bensankulutus.egr ei toimi täydellä kaasulla,nyt kun ajat läpät auki ja löysäät kaasun on koneessa iso alipaine ja egr helpottaa tätä vaihetta,sama kun ajat matkavauhtia se rikastaa seosta vähentämällä hapen pitoisuutta pytyssä, ei tarvii bensaa lisätä,joka auttaa lämpötilan alentamista,eli karkeasti suomeksi.egr tekee saman kuin pienentäisi moottorin kokoa silloin kuin voimaa ei tarvita joten laittakaa vain se toimimaan oikein,lastun tekijä ei ilmeisesti ole tutkinut mootttorin toimintaa vaikka lastuja tekee vai onko höylääjä.täällä sitä ihmetellään miten joku menee kympillä satasella ja toiset ei pääse alle kahdenkympin samalla laitteella.jokainen tyylillään,itsekkin nuorempana poisti "ylimääräiset "laitteet mutta en enää,mitä enemmän tutkit niin huomaa kuinka pihalla on nuorena ollut vaikka autot kulkikin suht nopeesti,no tieto tuskaa lisää mutta tänä päivänä on helppo opiskella verrattuna 80 alkuun.
     
  5. Snigu

    Snigu 1st gear

    Sen verran mitä puhuin sen lastumiehen kanssa sanoi että omakohtaiset kokemukset olivat parempia ilman egr:rrää. En sitten tiedä kun oli kyseinen kaveri perehtynyt suurimmaksi osaksi raskaan kaluston ohjelmisto/lastu virityksiin. Mutta eikö se ole periaate sama ison dieselin kanssa?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei. EGR on ihan turha dieselissä. Dieselissä ei ole pumppaushäviöitä samassa mittakaavassa joten tolla EGRrällä ei saavuteta mitään. Varsinkin turbodieselissä hyvin kyseenalanen laite mun mielestä
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Jep. Ja ainakin vanhemmissa dieseleissä se pakokaasu sotkee konetta aivan eri tavalla kuin bensakoneessa.
     

Kerro tästä muillekin!