Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos tuo nokka vastas compin 268 niinku dx sano viimesivulla? niin ei onkelmia. Mulla oli vähän päin vittua tehdyssä 305:ssa toi nokka ja meni heittämällä päästöistä. Kun eikös isompi motti kestä isomman nokan myös päästöjen suhteen vai heitinkö karseen mutun? :lol:
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mutulla sanosin että taitaa olla enemmän mutua.
    En ole ainakaan itte huomannu että isot koneet olis yhtään helpompia päästöjen suhteen. Samalla periaatteella ne kaikenkokoiset koneet toimii varsinkin päästömittauksen kannalta ja usein muutenkin vähän isomman koneen nokan sietoa liioitellaan tai luullaan sen tarkoittavan vain lisäsasteita.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tuskin se päästöihin vaikuttaa ellei sitten sen kautta että pienempi kone ei jaksa pumpata tyhjäkäynnillä ja sen vuoksi pensa ei höyrysty kunnolla, jää nesteeksi ja valuu vaan johonkin pyttyyn. Isompi kone vaan jaksaa pumpata kunnolla vielä vähän rajummallakin nokalla ilmaa sisälle tyhjäkäynnillä
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    onkohan tossa silti ennemminki kyse kanavakoosta yms. suhteessa mosan tilavuuteen.

    itellä on toi 403 on maksimitehoa ajatellen mahdollisimman pienikanavaisilla kansilla ja maantiellä suorastaan litratolkulla polttoainepihimpi verrattuna vastaaviin muihin mosiin joissa on käytetty suhteellisen isokanavaisia kansia,
    ja kun siellä on sitä haitallista rappuakin niin palamattomat 300ppm normi ajosäädöissä.
    kai se virtausnopeus esittää jonkinmoista roolia duosa,

    että joo
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ilmaa lisää tyhjäkäynnille = parempaa palamista ja täten vähemmän hc:ta?

    Nojoo täyttä mutua taas.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    laihallakin seoksella hc voi kasvaa rajusti koska liian laiha seos ei syty ja pala kunnolla.

    mutta tossa äsken oli puhe siitä, että polttoneste olisi pisaroina, neste nimittäin ei pala, mittauksessa se oireilee samoin kuin liian rikas seos, seosta laihentamalla kaasuuntunut palamiskelpoinen seos meneekin optimaalisen palamisen kannalta jo liian laihalle ja motti myös käy huonosti ja tuottaa edelleen runsaasti häkää ja hiilivetyjä.

    nokan overläppi on toinen, eli runsaalla yhteisaukioloajalla imutahdin alussa seosta karkaa suoraan pakoputkeen
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin. Luulis silti jos otetaan 403 ja 307 esmeks ja lyyään niihin sama nenu niin 403 pelais paremmin ja säädöt onnistuis kivuttomammin? Jos nenu olis joku rajumpi. Toki tääkin taas tietämättömän mutuilua mutta mutuilu on hauskaa.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itellä vähän sellasia kokemuksia että noi seokset ei paljoa tohon HC:hen vaikuta ellei se koko kone ui bensassa tai ole siinä käynnin rajamailla laihuuden vuoksi. Suurempi vaikutus on sytkäennakoilla ja sillä että ne sytkävehkeet ylipäätään on kunnossa.


    Toi kanavien koko on myös kyllä oleellisesti vaikuttamassa tohon höyrystymiseen ja se kaasarin koko (mikä täällä niin usein ylimitotetaan). Ton racenokasta tulevan pumppaustehon pienenemisen noi nähdä pienentyneenä alipaineena imusarjassa joka taas tekee sen ettei bensa tule kaasarista yhtä isolla paineella mitä isommalla alipaineella vakionokalla se tulisi. Tämä myös tekee sumuuntumiseen haittoja.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Tyhjäkäynnin täytösasteilla venttiilikoko on se, jolla on eniten vaikutusta sama nokka/isompi motti/parempi käynti -efektiin, ei kanavakoko, kun ei siellä tyhjäkäynnillä juurikaan kaasujen inertiaa löydy...
    Pasin motin palikoilla venttiilit ym kasvaa virtauspinta-aloiltaan sen neljänneksen, joten tulee aika samanlainen käynti kuin jos tuon Lunatin nokan laittaisi 307:aan sen vakiokansilla ja -venoilla.

    Eli myth busted ja se on c***y strokerheppujen viljelemä kun ei niille mahdu paljoa isommat venttiilit :rotfl:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen sitä mieltä että kanavakoko vaikuttaa! Pienemmässä kanavassa kaasulla on kovempi vauhti myös tyhjäkäynnillä ja täytös parempi.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin en tiiä, ihteä vähän jänskättää että onko mulla jo liian suuri kanavakoko. Se jääköön nähtäväksi.
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Mä oon samaa mieltä kun tää Wizard tässä. Puhuu siis overlapista katukelpoisuuden mittarina (ja arvatenkin myös tyhjäkäyntiominaisuuksien) ja sen efekti riippuu venttiilikoosta suhteessa poraukseen (tietty, kun/jos poraus tulee vastaan isommilla venoilla, niin käytännön efekti on sama kuin pienemmät venat, valve shrouding)

    Overlap: How Much Is Too Much?
    Assuming we are choosing a cam for a streetable engine, how much overlap can we use before it becomes a problem? The answer here is that it depends on the valve sizes in relation to the cylinder displacement. If the heads have small valves in relation to cylinder cubes, then the amount of overlap we can use is significantly more than the same cylinder with much larger valves. For instance, a 500-inch big-block Chevy can tolerate not only more overlap, but a much bigger cam because the cylinder heads are so under-valved for the displacement. A 350 small-block with a set of decent heads has a lot more valve-per-cube, so it does not need so much overlap to get the job done.


    Lainattu tuolta:

    http://www.hotrod.com/how-to/engine/060 ... ft-basics/

    Pienikanavaisissa kansissa tuppaa olemaan pienet venat, joten siksi pienet kanavat ei vaikuta (järjellisissä rajoissa), vaan niiden kavereina yleensä löytyvät pienet venat on se, mikä overlappirömpötykseen vaikuttaa.
    Ja vielä kerran: tyhjäkäynnillä ei normipikkukanavakansissa ole sitä inertiaa niin paljon, että se juurikaan jaksaisi puskea palokaasuja takaisin kattilaan. Eri asia on sit 4000rpm läpät auki minimialipaineilla, missä kaasujen energia on kasvanut eksponentiaalisesti ja ton kaavan mukaisesti: KE=1/2mv^2, missä KE on kaasujen energia, m on kaasun massa ja v on kaasun nopeus.
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Ei ole, paitsi pisaralle pisimmälle -kilpailun voittoon.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Menee aika tieteelliseksi :rotfl: . Mun patissa on suhkot ahtaat kanavat mutta kuitenkin isot venat 2.02"/1.6" ja silti tyhjäkäynti ihan jees 650jenkaa vaikkä ööveriä on yli 60°. Pysyn siinä uskossa että ahtaat kanavat auttaa tossa. Ja ei ne "C" kannet ole liian rajut sun komboon ja siihen 400kaakin rajapyykkiin niihin ei tarvii koskea. Jos nenuvalinta osuu kohdilleen niin vääntöä ja löylyä on tarpeeksi ja katsoukkokin on tyytyväinen päästöihin.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei kone niitä palokaasuja takaisin koneeseen työnnä, vaan vetää palamatonta mukanaan pakokanavaan ja sen vuoksi venttiilien koko on kriittinen, sillä suurempi venttiili yhdistettynä pieneen nostoon antaa isomman virtauspinta-alan kuin pieni venttiili ja samaten imu ja pakoventtiilin etäisyys ja sijoitus vaikuttaa....
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliks sulla imarina ihan "oikea" 2-taso jossa plenumit on erillään toisistaan?
    Sellanen ei häiriinny niin paljon siitä overlapista kuin 1-taso tai esim. air-gap, jossa plenumit on ihan reilusti yhteydessä toisiinsa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun 3" korkea avoin "plenum" ja sitten kaxtasonen.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Menin ostelee imusarjan tiipparia ja totesin et se 403 orkkis peltinen ei sovellu noitten isolohkon kansien kanssa kun ei oo tarpeeks työstövaraa. Ostin sit tommosen felpron tiipparin mikä myydään isolohkoon soveltuvaksi. Onko ne etu- ja takareunan kumit nyt liian pitkät pikkulohkolle? Jos on, voiko lyhentää? Yritin kattoa summitin sivuilta mut ei sieltä fiksumpaakaan tiivistettä löytynyt.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ne kumit voi korvata laadukkaalla puuhamassalla.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noinko meinaat. Eikai sieltä loirot lähde kävelee ;)

    Aiheuttaako toi nyt jotain toimenpiteitä kun mulla ei ole sitä nostajalaaksopeltiä siis.

    Mutta hyvähyvä, pääsen siis kohdistelemaan imusarjan tiivisteeseen ja tiivisteen kansiin :)
     

Kerro tästä muillekin!