oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. whisper

    whisper 1st gear

    Onko jollain ylim.öljypohjaa johon mahtuu GIRDLE,tarve olisi ei tarvis
    hitsailla,tulee 455 Cutlass S -69...0405512822, soittoa..
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    mitä jos modautat oman öljypohjasi jollain niin silloinhan ei tarvisi hitsata?

    ja uusi 455 aihio löytyi, 040 kokoon porattu ja juuri kynteen tarttuva rappu pytyssä. vakaa usko että tällä ajellaan ensi kesänä :D

    kovasti kiitoksia lappeenrannan suuntaan pitkän linjan olds miehelle
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  3. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Täällä kanssa kohtuu hyvillä mallilla. Kuhan ameriikan Joe nyt vaan sais postitettua tilaamani 2 osaisen jakopään kopan jossain välissä, ni pääsis niputtaa koneen loppuun ja uudelleen dynoon.

    Ihan mielenkiintoista nähdä irtoaako ehjillä laakereilla ja isommalla kaasarilla yhtään enempi hevosia. Lisäks oon tota RPM air-gap imaria vähän modaillut ja tulee viellä 3qt Accusump varmistamaaan, että öljyä riittää kovemmassakin menossa.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    meinaat vielä uudestaan penkittää motin?

    mitäs mieltä muuten imusarjasta performer rpm vs. victor?

    nyt kun hankkiuduin perus performerista eroon niin jompikumpi tulee seuraavaksi, vähintäänkin tuo air gappi jotta saa imuilman mahdollisimman viileäksi. puristukset tulee 11:1 seutuville ja nokka compin xe294

    victorilla ehkä se alavääntö katoaa mutta huomaako tuota nyt mistään mitenkään kun stallia on 3000 ja noiden kierrosten alapuolella operoidaan muutenkin varmaan max.1/3 kaasulla, korkeudesta ei tarvitse välittää kun peltiin tulee reikää jokatapauksessa..

    täällä nyt on pari mottia dynottu näillä imusarjoilla, 496cid rpm imarilla ja 468 victorilla ja en kyllä kauheita johtopäätöksiä ainakaan noista numeroista osaa tehdä. molemmat ovat n.550 heppaisia ja kiertävät kai sen kuutisen donaa iloisesti?
     
  5. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Joo, kyllä toi penkkiin viellä menee uudemman kerran. Saa koneen kunnolla säätöihin ja oikeat lukemat tauluun.

    Imusarja riippuu varmaan aika paljon siittä mihin käyttöön toi tulee? Bill Trovato suosittelee street/strip vehkeisiin joko RPM air-gappia tai Torkeria. Victor on sit enempi race vehkeisiin ja vaatii jo varsin rajua nokkaa ja tiheetä välitystä, jotta alkaa mainittavaa hyötyä olemaan.
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Miten olit ajatellut sen takimmaisen laakerin välyksen? Olen siinä käsityksessä, että jos kaikki kaulat ajaa samaan kokoon, ja laittaa paketista uudet laakerit, tulee takimmaiseen tiukempi välys. Tätä asiaa Trovatokin pohti. Ymmärsin(?) että hän ottaa takimmaisesta kaulasta hieman, niin saa kaikille laakereille samaan välykseen.
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    samalla kantilla itsekkin että air gappi se varmaan tulee, ajo kun tulee olemaan 99% kaupunkia ja matkaa harvalla perällä
     
  8. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mitä kärkiväliä Trovato suositteli MSD:n kanssa ko. V-Pover tulpilla?

    P.S. Tänään putkahti postista tulppapaketti via eBay.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei ollu kärkiväleistä mitään puhetta. Edelin alukansissa käytti ngk:n kynttilöitä koodilla BKR7E. Pysyivät puhtaina vielä 10,5:1 puristuksilla.
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Laitoin jo ostoilmoituksen markettiin, mutta kyselläänpäs nyt vielä täälläkin oliskos kellään tarjolla / tiedossa ehjää kampiakselia Oldsin 455:een ?
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    saattaa olla yksi josta hiomalla tulisi kampe, ottanut kauloihin ruostetta enkä ole mitannut niitä. voin ensviikolla tarkistaa sen, sitten on yksi josta olisi enää stroukki aihioksi kun yksi kangenkaula on erittäin kulahtanut
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    imusarja mietintä jatkuu edelleen, victor on varmaan nyt pois laskuista ja painin nyt torkerin ja air gapin kanssa. torkerin plussana nyt se että saattaa mahtua jopa pellin alle eikä pistä niin silmään pelti aukikaan mitä korkeammat sarjat, air gapissa imusarja pysyisi hieman viileämpänä mutta en ole varma onko sille tarvetta kun ajattelin kokeilla e85 polttoaineeksi. 2km päässä tallilta on lähin asema missä sitä myydään ja nuo virikannet oli valmiiksi höylättyjä niin 11.5 puristukset tulee aika nätisti

    tehon kannalta tuskin on elämää muuttavaa merkitystä minun tapauksessa, tämäkin vahva tuntuma sai vahvistusta linkin takana olevasta dyno testistä

    http://www.fourwheeler.com/project-...estment-tnt-rugged-ridge-smittybilt-genright/
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Itellä on ollut Torkkeri katukoneessa, joka on toiminut kohtuullisen hyvin. Jopa 2,41 peräruuvilla.

    Nyt on tulossa +.060 SRP tasapäämännät, Cat h-profiiliveivit, Compin mekaaninen ränttätänttä drag race nokka, G-kansia viilattu ja laskettu sekä isommat (Edelin vakiot) venttiilit ja holikan 750 tuplapumppu päälle.

    Ja tietysti '78 saateautoon. :)
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    kuulostaa hyvältä, aikalailla samantyylinen combo kuin itselläkin. Mihin ajattelit puristukset mallata? Noilla flat topeilla taitaa tulla se 11 jos vähänkään on kantta höylätty, laskeskelin omasta motista että 0-dekillä, -5cc männillä, 1mm tiivisteellä ja 82cc palotiloilla olis 10.8. Tästä on tosi helppo saada vielä ruttuja ylös ja e85 on saatavilla niin ajattelin että miksipä ei
     
  15. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Mikä tuon valley panin funktio on? Onko sellainen ollut alun perin kaikissa? Ei tunnu löytyvän erillisiä imusarjan tiivisteitä taas Suomesta mistään, valley pan-mallia kyllä...
     
  16. Achti

    Achti Gearhead

    Se estää kuuman öljyn roiskumista imusarjaan, mikä täten lämmittää polttoaineseosta.
     
  17. Achti

    Achti Gearhead

    Noniin, pala Oldsmobilen historiaa rantautui tällä viikolla Suomeen. Nyt pitäisi saada kannet ensimmäiseksi virtauspenkkiin, ideoita että minne etelä-suomen alueelta?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pas(i)kiainen ja ChargeDodger tykkäävät tästä.
  18. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Oma 496 strokeri käväs tossa uudemman kerran penkissä. Muutoksia edelliseen kertaan oli oikeastaan vaan isompi kaasari, joka vaihtui 750 hollikasta 1000cfm q-fueliin ja RPM air-gap imusarjasta kairasin keskijakajaa alaspäin suht. reilusti ja samalla kohdistelin kanavia vähän paremmin kansiin.

    Tehoa ja vääntöä tuli lisää oikeastaan koko kierrosalueelle ~10hv/15nm ja huippulukemat kasvoi 556hv@5600/813nm@3200.

    Imusarja tässä taitaa lukemia viellä rajoittaa. American Joella oli tossa realoldspowerilla lähes vastaavanlainen paketti mutta kiina-procomp ykstaso imarilla joka tuotti 622hv/836nm :confused:
     
  19. Achti

    Achti Gearhead

    Meinaaks lähtee imusarja kaupoille?

    Mä pistin Akaan kannelle aamupäivällä viestiä, että onnistuuko virtausmittaus kansille ja koeponnistus. Saa sitten ruveta nokkaa pähkäileen, jahka tietäis noista kansista enemmän.
    Harvinaisia ovat, kansista ei löydä hirveesti muuta kuin foorumi juttelua ja jotain satunnaisia mainintoja. Imusarjasta ei sitäkään...

    Kysäsin sieltä firmasta myös että onnistuuko imusarjan virtausmittaus myös...
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    kovia kavereita, ei taida ihan joka nurkalta tuommosia motteja löytyä

    oman motin hain eilen poraukselta ja tänään vielä viimeisen päälle peseskelyä lisää ja alakerran koekasausta senverran että männät tulee melkein 0-dekkiin ja kangille joutuu tekemään tilaa pyttyjen alapäihin

    rojekti viriviri kansiin tuli ebaystä tilaamani venttiilitkin eilen, ferrea merkkiset ja 1,71/2,07 kokoisilla lautasilla. toisen kannen viimeistely vielä ja nakkaan ne koeistamolle. tiedustelu soitolla sovittiin että ainakin isompien venttiilien asennus onnistuu ja holkitus tarve selvitetään sitten paikan pällä

    pieni takaisku tosin tuli kun nyt on lohko kunnolla pesty niin löysin aika syvän naarmun yhden sylinterin liekkirenkaan kohdalta joten joutuu vielä kansitasosta höyläämään minimaalisen siivun, melkein säästin tuossakin :D

    nippeli tietona vielä että kun tuo oli täysin riisuttu lohko niin kansien ohjuritapit passasivat täysin pikkulohko chevystä, samoin vetolevyn kiinnityspultit olivat arpin pikku chevyyn tarkoitetut alunperin

    pulttien osanumero on arp 200-2902 http://www.summitracing.com/int/parts/arp-200-2902/overview/

    ohjuritapit oli herra tiivisteen. ohjuritappien numeroa en muista enää 7 heinekenin jälkeen. voin lisätä myöhemmin kun boksit on vielä tallessa

    pyörivät laitoin tänään matkahuollossa menemään kohti racers placea ja tasapainotusta, sittenhän olisi enää se kansitasojen höyläys ja kangille tilan tekeminen niin avot alakerta siinä

    mitähän vielä. torker on tulossa imusarjaksi ainakin, muuten perus kauraa. tiiviste sarja, uusi vesipumppu, 460 fordin kampuran takastefa ym.

    niinjoo, liikkuvat paino melkein 60kg pahvilaatikkoineen ilman dampperia

    edit2, erittäin hienoja motteja jätkät tekee!
     
    Muokattu: 21.5.2016

Kerro tästä muillekin!