GM 6.5td kulutus 20l/100km

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Incidious, 14.11.2012.

  1. Incidious

    Incidious 3rd gear

    Ok. Nyt alkaa kohta vit*ttamaan. Hommasin gmc 3500 -94 pickupin työ/projektiautoksi ja monen tankkauskerran jälkeen pääsen aina 20l keskikulutukseen ja yli puolet ajusta minulla on matka ajoa. Muutamia tutkittuja kohteita:

    -pumpun ajoitus säädetty kohdilleen
    -mahdolliset polttoainevuodot tutkittu ja tarkkaan
    -termostaatti uusi
    -matkamittarivirhe katsotti gps:llä

    Ainoat oireet/ominaisuus on että voi joutua joskus muutaman sekunnin sahaamaan käyntiin ennekuin lähtee tulille. Hehkut pelaa ja ovat uudet. Joten onko esim. Moottorinohjaukselle oma llämpöanturinsa kuin kojelaudan mittarille? Vai mitä tuosta alkaisi tutkimaan? Auto kaikin puolin virittämätön ja vakio paitsi PMD on uusi ja siirretty eri paikkaan.
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Katti tukossa?
     
  3. Panze

    Panze 3rd gear

    Ahdin pois pelistä (hukkaportti auki koko ajan)
    Suuttimien kunto?
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    staattori jumissa? jarrut laahaa? ei vaihda suurimmalle vaihteelle? turbiinin lukko ei toimi? polttoainevuoto linjoissa, suodattimen pohjassa, tankissa ym.? joku pöllii polttoainetta? et osaa matematiikkaa?
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    +1 Ääni tälle!
     
  6. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Tuon verran se minullakin vie. Mulle sanottiin aiemmin täällä foorumilla, että se on ihan normaalia. Onkos tuokin paripyörillä?
     
  7. BB502

    BB502 Gearhead

    Mulla Chevy 3500 paripyörä -94 ja kulutus sama. Katti poistettu, uutta laitettu ruiskupumppu, suuttimet, alipainepumppu ja turbon hukkaportin venttiili. Ei jätä lätäkköjä eikä haise naftalle eli ei näyttäisi vuotavan. Kuluttaako tuo paripyörä sitten enemmän??? Aikaisemmin ajelin GMC Suburbanilla 6,5td -94 ja siinä kulutus kohdillaan 12,5 sadalla vaikka reilua ajoa. Onneksi on 160 litran tankki, onko se nyt hyvä asia, en tiedä, mutta ei tarvi ihan joka päivä käydä tankilla...
     
  8. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    No perävälitys vaikuttaa tietty jotain kulutukseen, mutu sanoo että 3500 pick-upit on lähteny tehtaalta 4.10 völityksillä. Mullakin on joskus muinoin ollu K3500 crew cab dually, kulutus oli jotain 15-17 välissä vakioautolla. Nykyinen Suburbani 4.10 välityksillä kaikkine virityksineen menee maantiellä alle 13l/100km eikä tartte edes hipsutella. Painoakin on enemmän mitä vakio täysmittaisessa paripyöräisessä.

    Tohon kulutukseen vaikuttaa moni asia: suuttimet, turbo, jakopää, renkaat, jarrut, mittarivirhe yms. Jokatapauksessa ei pitäisi missään nimessä mennä 20 litraa sataselle jos kaikki on kunnossa.

    Vertailukohtana esim. velipojan suburbani 35" renkailla ja 3.7 peräruuvilla vei ennen syöttöpumpun ja jakopään remonttia n 20l satkulle, niiden rempan jälkeen ja trippimittarin tarkistuksen jälkeen kulutus on pyörinyt 14 lukemissa seka-ajossa, 3t painava kärry perässä menee 17-18l. Tässä kyseisessä autossa mittarivirhe on n. 15%, omassa 7-8%.
     
  9. BB502

    BB502 Gearhead

    Topi vielä.
    No joo, kierrokset samat nopeuksissa kuin paripyörä ja Suburban jos vertaa niihin eli varmaakin sama välitys. Tuosta jakopäästä en tiedä, vamaankin se pitäisi vaihtaa...
     
  10. Incidious

    Incidious 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Nyppäsin katin välistä kokonaan pois ja hukkaportti näyttäisi toimivan kuten pitää mutta pitää laittaa tänään ahtopainemittari varmistuakseen ahdoista. Mitäs ne yleensä tälläisessä pitäisi olla matkaajussa/kiihdytyksessä?
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    vakiossa n. 0.5 tai alle, voi hetkellisesti käydä 0.7 baarissa, matkassa riippuu ajonopeudesta ja rasituksesta, kevyellä kuormalla kasikymppiä ajellessa ehkä 0.2 tai jotain.
     
  12. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    laitoin vieteriohjatun hukkaportin,ja mittarilla katottuna max 0,8.viheltää enemmin ku ennen.
     
  13. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    Näppärä sivu missä voi vertailla kulutuksia. www.fueleconomy.gov

    Omassa 6,5 td:ssä on tuon taulukon sisällä kulutus lukemat, vaikka on suutimet uudet. Alemmas ei pääse kuin pitkällä maantie osuudella, kierrokset max 1800 ja nopeus noin 80-85 km/h. Kulutus tavallisessa ajossa noin 14- 16 l / 100km.
     
  14. Lavakulkine

    Lavakulkine 3rd gear

    Mulla on ollu paripyörävehje vuaden päivät ja kulutus on aina sama kesät talvet eli 16l satkulle... Onhan se painava auto mutta kuuluis kaiketi piänemmälläki aineella mennä. Täytyy varmaan heittää pellin alle vanha 6.2d ku kulutus piänenis ja surituskyky kuitenki suht sama...:)
     
  15. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mä oon kyllä sitä mieltä että vanhan 6,2d moottorin suorituskyky ei kai sentään ole lähes samalla tasolla...
    Siinä 120hp ja 6.5td:ssä sentään tehdaskuosissa 190hp... Pikkuvaivalla lisää.. Polttoaineesta se voima tehdään.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vähän off topic, mutta kannattaa pitää mielessä että huoltoasemilla on TALVILAATU mittareissa jo nyt...se lisää melkoisesti kulutusta ja vedot/tehot tippuu ->> lisää kulutusta etenkin painavassa/vähän tehottomassa laitteessa.
    Jos toisella vie sen 16L/100km kesällä kesälaadilla ja toisella 20L/100km talvilaadulla on kulutus silti käytännössä ihan sama molemmissa autoissa.
    Ilmeisesti huoltamoketjut ajattelevat että nykyään niin monet sellaiset ihmiset ajavat dieselautoilla jotka eivät edes ymmärrä laatujen eroa ja osaa siten tankata oikeaa tilanteen mukaan/ennakoiden säätä.
    Tästä syystä talvilaatu tulee mittareihin vuosi vuodelta aikasemmin.
     
  17. tabs

    tabs Gearhead

    ^meinaatko tosissas että talvilaadussa on 25% vähemmän energiaa??
    Faktoja kiitos?
     
  18. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ai kuuskekkosessa melkein samat potkut ku 6.5td koneessa... No ei sulla sitten koskaan oo ollu kunnossa olevaa 6.5td konetta jos ero on sun mielestä vähäinen :rotfl: . Mulla on ollu kumpaakin, ja vieläpä useampaan kertaan ja ero on merkittävä, ainakin mun mielestä.

    esim. 6.2 Blazer 36" TSL Swampereilla, 4" korotettu, TH700 lootalla ja 3.7 välityksillä vei sellasen 15-16l seka-ajossa, maantiellä saatto mennä litran vähemmällä. Kiihtyvyys rauhallista. Omapaino 2700-2800kg. Tekniikka kunnossa, joskus jopa käytin penkissä mutta se lappu on kadonnut ajat sitten, mutu sanoo että 120 jotain heppaa oli kampiakselin päästä.

    Nykyinen 6.5td Subbe lykkää takapyöriltä 245hp, 33" renkaat ja 4.10 perät.
    Alle 13l maantiekulutus 400kg tavaraa takakontissa. Vakiokoneinenkin 6.5 pöllyttää mennentullen aatamin aikaisen 6.2:sen. Puhaltimen kun lykkää siihen vaparin kylkeen niin tulee jo ihan eri peli.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    varmaan tullu st:lle joku laskuviehe. postasin mielestäni tänne joskus käppyröitä eri laatujen penkitystuloksista, oliskohan ollu n. 5% eroa. yritän löytää käppyrät jostain.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    st varmaan tarkoitti että talvi itse vaikuttaa eniten, polttoainelaadun osuus pieni.
     

Kerro tästä muillekin!