Nokan valinta 350 TBI vuodelta -90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batman, 12.11.2013.

  1. Batman

    Batman Gearhead

    Moottori johon uus nokka tarvitaan on peräisin 1990 mallisesta 1500-sarjan Suburbanista. Lohko 14093638, kannet 14102193 ja männät 10128212 joissa ilmeisesti noin 13cc kuppia. Budjetti syistä en aio edes porata vaan kaikki em. palikat käytetään sellaisenaan.
    Auto on 1989 neliveto pick-up TH700-laatikolla, alunperin 4,3 V6 ja tarkoitus olisi siis käyttää auton alkuperäistä TBI-systeemiä.
    Joudun jokatapauksessa vaihtamaan nokan nostajineen ja siitä tuli mieleen seuraava kysymys:
    Onko mitään hyötyä jos pakoputkia lukuunottamatta vakioon TBI-koneeseen vaihtaa jonkun virinokan? Onko kellään kokemuksia tai suosituksia?
    Autoa käytetään lähinnä veneen siirtelyyn.
    Toinen ajatus joka on käyny mielessä olis ohuet peltiset kansipahvit, niitä oon käyttäny veneessä ja nostaishan ne tässäkin puristuksia, onko niistäkään mitään oikeeta hyötyä onkin sit toinen juttu??
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Alkuperäinen nokka on niin mieto että kyllä sen korvaaminen paremmalla piristää, mutta ei sinne kannata mitä tahansa laittaa ettei TBI:n aivot mene sekaisin. Joku mieto ruisku-nokka, esim. CompCams XFI252.
    Jos sulle tulee hyvä pakoputkisto niin silläkin saa vähän lisää kuten niillä ohuilla pahveillakin.
    Näistä ei mikään muutos saa ihmeitä aikaan mutta jos yhdestä tulee keskimäärin 10-15 hp niin kolmesta jo 30-40 heppaa.
    Sen 350 tbi-boksinhan varmaan myös vaihdat..
     
  3. Batman

    Batman Gearhead

    TBI "chip" tai lastu tai mikä nyt onkaan vaihdetaan kyllä tarvittaessa, niitähän on ilmeisesti muuteltu ihan täällä suomessakin, vai muistanko väärin? Jenkkilästä ainakin löytyy jos jonkinlaista.
    XFI252 vaikuttais ainakin mainosten perusteella aika sopivalta. Mitään kovin rajua en halua auton käyttötarkoituksenkaan takia. Tarkennettakoon vielä että kyseessä ei siis ole rullakone (252XFI numerolla löyty myös rullanokkia).
    Pakoputkistoksi tulee varmaan ihan oikee tuplapukisto, ilman sitä ainakin häiritsevän näköstä T-haaraa, toisaalta saatan säilyttää valusarjat, vai onko peltiset ehdottoman tarpeelliset?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Boksin vaihdolla ajattelin vaan sitä jos siinä on 4.3:n systeemit mutta boksihan voi toki olla samakin ja sittenhän pelkkä lastun vaihto riittää.

    Mitkä tahansa peltisarjat on tietysti vähän tehokkaammat kuin ne valusarjat mutta tottakai niilläkin pärjää.
    Omassa 305tbi-sämpylässä kun tuli putkiston uusiminen eteen niin laitoin lyhyet peltisarjat ja 2.5" alkuputket ja loppu yhdellä 3" putkella ja hämmästyin oikeasti kuinka kulku parani!
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Miten olis muutos rullanokalle edullisesti.
    LT1:sen nokka, kun moni vaihtaa Camaron/Trans Amin vakion pois, niin noita on silloin tällöin halvalla tarjolla.
    Tuon aikakauden L05 kone (jota olet rakentamassa) on rullavalmiudella, niin asennus on bolt on.
    Hommaan tarvitaan LT1-nokka, rulla nostajat, kahdeksikot ja hämähäkki.
     
  6. Batman

    Batman Gearhead

    Toi olis varmasti ihan hyvä vaihtoehto, mut kone on purettuna duunissa ja pitää saada aika äkkiä kasaan ja pihalle. Joudun turvautumaan uusiin, heti saatavilla oleviin palikoihin.
    Koko projekti on ruvennut vähän arveluttamaan kun pytyissä on jo selkeesti pykälää mutta poraus, männät jne. on budjetille liikaa.
    Toisaalta eihän nokka ja nostajat varmaan pilalle mene vaikka porailis myöhemmin kun työ/rahatilanne on selkeytynyt ja mahdollisesti jopa parantunut..
     
  7. G20

    G20 Gearhead

    Tohon on hyvä setti esim. Comp Cams #08-1000 ja hydr. rulla muutos tarvii oman jakopään esim. #3136. Cam retainer lätkää on kahdella eri pulttijaolla kannattaa mittailla onko #8105-CR vai #8106-CR mitat näkyy vaikka Summitin sivuilla.
     
  8. Batman

    Batman Gearhead

    Tää homma ei sitten menny ihan niin kuin olin ajatellu, mutta jatketaan vielä pikkusen:
    Lohko meni lopulta porattavaksi ja nyt pitäisi valita +0,030 männät. Tarjolla olisi 5cc ja ilmeisesti noin 10-12cc kupeilla olevia mäntiä. Tarkoitus on käyttää tavallisia 0,039" kansipahveja.
    Laskuria kokeilin seuraavilla arvoilla:
    - Poraus 4,030
    - Isku 3,48
    - Palotilat mittasin noin 65cc
    - Kansipahvi 0,039
    Ongelma tulee kohdassa deck clearance. Kone on jo purettuna koneistamossa, enkä tietenkään mitannu mitään kun kuvittelin käyttäväni vanhoja mäntiä.
    Edellisessä -77 mallisessa vastaavassa motissa mitta oli jotain 0,03-0,04"
    jolloin puristus osuis 5cc männillä välille 9,4-9,6 ja 12cc männillä välille 8,8-9.
    Onko kukaan törmänny näissä vakiona alle puolenmillin jäävään deck clearanceen? Esim. 0,01" (0,25mm) arvolla laskuri ilmoittaa puristukseksi 10 joka on jo varmaan muuten vakiolle TBI koneelle liikaa? Vai onko?
    Viimeistään maanantaina pitäis männät hakea ja mielelläni laittaisin tulevaisuutta ajatellen 5cc-mallit..
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    äskettäin kasasin kaverin vaniin 350 tbi:n 4.020 5cc flattopeilla joissa tappikorkeus 1,560. ne jäi n. 0.6mm dekin alle. lohko ja kannet samoilla numeroilla kun noi sun omat. hyvin tuntuis pelaavan. jos tasoihin ei kukaan ole koskenut niin etäisyys männän lakeen pyörii yleensä siinä 0.6-0.7mm paikkeilla noilla 1.560 korkeilla männillä.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä muista minäkään nähneeni alle puolen millin dekkivälystä vakioissa.
    Sitävastoin tarvikemännät jää usein vakioitakin alemmas vaikka lakikorkeus kuinka olisi ilmoitettu samaksi.

    Laita vaan 5cc männät, tuskin siellä todelliset rutut liikaa nousee.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Eipä tullu kysyttyä mitä merkkiä noi hyllystä löytyneet vaihtoehdot oli mutta koska vaihtoehdot oli 5 ja 10cc ja halvoista hypereunukeista oli kyse niin ilmeisesti speed-pro/sealed-power.
    5cc malli oli näköjään just 1,560" ja 10cc malli vähän matalampi 1,540" eli jos ilmoitetut mitat pitää paikkansa 10cc mänällä jäis puristukset alle ysin, näin ollen valinta on aika selkeesti 5cc.

    Kiitoksia nopeista vastauksista.
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Sama homma edessä itsellänikin.

    Kone kiinni tuommosessa 40-luvun miinassa ja laatikko pitäs vissiin "huoltaa", niin samalla tuon koneenkin päivittäisi..

    -Flattopit männiksi ?
    -ruiskurungon hivelyä ?
    -Pumppuna Saabin bosch = eli painetta ja tuottoa on enempi.

    Kannet teki mieli vaihtaa alumiinisiin? Voisko vaikka E-streettejä käyttää? Venttiilikopat taitaa olla eritavalla kiinni, onko muuta? Egr?
    Tarviiko sitä mihinkään edes..

    Nokka? Onko nuo ylläolevat niitä optimi vaihtoehtoja? Auto painaa sen puoltoista tonnia ja aika usein on munavaunukin perässä. Pari tonnia siis maksimissaan.
    Peräväli on tällähetkellä alle kolme, mutta saattaa tulla vähän tiheämpi- katotaan nyt.
     
  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

    omia kokemuksia tosta tbi:n nokan ja kansien vaihdosta ilman ettei mihinkään bokseihin ym ole koskettu:
    paiskasin vaniin mercruiserin 350:sen jossa muuten samat eväät kuin vakio tbi:ssä paitsi nokka .050 200/212 lsa 110. ilmeisesti toi lsa sekoitti koko ruiskun eikä sitä saanu pelaamaan.käyttiksen ollessa kyseessä katsoin helpommaks vaihtaa vakiokärsän ja sillä alkoi toimimaan heti. toinen tapaus: kaverilla paloi kansipaffi 350 tbi:stä ja remontin yhteydessä siihen laitettiin edelin rpm kannet ja airgap imusarja johon tbi kiinni sovitelaipalla. tulos:aivan samat oireet kuin tuossa venenokkacasessa,aivastelee takaspäin ruiskuun,räkii,paukkuu jne. mikään muu ei vaihtunut kuin kannet ja imari. eli tais alipaine laskea tilavien imukanavien ja sarjan myötä ja sekoitti ruiskun toiminnan.
     
  14. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eli kannattaa mitata se alipaine vakio moottorista, ja uuteen kokoonpanoon pitää saada sama. Tai jollain väliventtiilillä hoitaa homma ja muuttaa vaikka letkukokoa että saa alipaineet alueelle. Ja tosiaan tuo TBI vaatii miedon virinokan, kannattaa aina tarkistaa mihin se nokka on tehty.Lsa 114 tai enemmän, niin toimii.

    Eipä tullu muuten itekään mitattua aikoinaan omasta viri-TBI moottorista niitä alipaineita. Olis pitäny, mut eipä tullu silloin tuo asia mieleen. No aina oppii uutta.
     
  15. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Eihän letkun koon muuttaminen vaikuta paineeseen vaan virtaukseen? Virtaustahan esim anturille menevässä letkussa ei ole joten mikään ei muutu.
     
  16. Hassee

    Hassee 1st gear

    Otsikon mukaisella aiheella mennään, elikkäs pitäis kokoputkistoa lukuunottamatta vakioon 350 tbi -90 Sportsideen saada joku nokka. Mulla ei nokan vaihdolla ole muuta merkitystä, kunhan tulee mahdollisimman härskit äänet(lähinnä tyhjäkäyntiäänet, katu-uskottavuutta u know ;) ). Jenkkilään olis tarkotus mennä pariksi viikoksi kohtapuoliin, joskos sieltä jonkun nokan tois tuliaisena. Eli käytännössä pienellä budjetilla, eikä ole tarkoitus päivitellä jousia, eikä tota bensan syöttöpuoltakaan, ellei pikkubudjetilla jotain chippiä tai vastaavaa löydy. Mitä ehdotuksia teillä on, vai onko lähdettävä päivittelemään heti alkuvaiheessa jo sitä syöttö- ja yläkerran puolta, jotta saadaan mitään tuloksia aikaiseksi? Onnistuukohan vaihto moottori paikallaan? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Jos tbin meinaat pitää, joudut unohtamaan "härskit" äänet.
    Itsellä kiinni TPi koneen vakio rullanokka ja siitä ei paljoa raikkaammaksi mennä. Sillä nokalla tyhjäkäynti vakio lorinaa.

    Jos tahot ränttätänttää niin ruikkukin joutuu vaihtamaan esim. Fast, Edel, Msd tai vastaava mikä pystyy handlaamaan asteita nokassa.
     
  18. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ohi aiheen : Muistanko ihan väärin että V6- ja V8-koneiden kiinnityksessä TH700-laatikkoon on eroja? Huomioithan tämän myös. 8)
     
  19. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    muistat
     
  20. atobee

    atobee Gearhead

    Miulla olisi ylinmääräisena Capricen LT1:n rullanokka, 60€.
     

Kerro tästä muillekin!