Sitruunahapotetun koneen putsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ls1978, 29.11.2014.

  1. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Ongelma seuraavanlainen. Sitruunahapolla (n 10%) huuhtelin Mustangin jäähdytysjärjestelmän (rautalohko ja kansi) syksyllä ja paljon moskaa ja ruostetta irtosikin. Huuhtelin useaan otteeseen, mutta lämmettyään jäähdytinneste muuttui melkoiseksi ruostepuuroksi. Neutraloin sitten miedolla lipeäliuoksella (Kodin Putkimies) ja huuhtelin syöttämällä vesiletkulla useita kymmeniä litroja vettä koneeseen. Aivan kirkasta vettä tuli ulos. Sitten taas lämmettyään muuttui samantien rusehtavaksi, ei toki niin pahaksi kuin ennen.

    Olenko ymmärtänyt oikein että tuo sitruunahappo voi jotenkin imeytyä valurautaan ja jatkaa ruosteenirroitusta pitkäänkin? Näinköhän tässä on käynyt. Mitähän tuolle kannattaisi seuraavaksi tehdä, vahvemmalla emäksellä kenties neutraloida vai jatkaa vaan vesihuuhteluita?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kysymykseen en osaa suoraan vastata mutta totean että oikea aine jääh.järjestelmän putsaukseen on kristallisooda. Rautakaupasta saa rakeina joka sekotetaan veteen. Peltinaton pesuun.

    Tietääkseni alumiini ei tykkää sittiksestä. Jatka huuhtelua.
     
  3. Eliminator

    Eliminator 3rd gear

    Happoja ei paranisi koneeseen laittaa, imeytyy valurautaan ja jatkaa lohkon hiekentämistä. Ite ehkä testaisin mitä tapahtuu, kun laitat ekaks soodavedet kiertää ja sen jälkee viel vesihuuhtelu,etikkavesihuuhtelu, vesihuuhtelu..
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jaa etikka ei oo happoo vai :poff:

    Jostain kyllä luin, että 40-50% sitruunahapposeos olis vasta pahasta valuraudalle...Ikinä oo neutraloinu sitruunahappoo muuta kun vedellä huuhtelemalla.
     
  5. xp

    xp Gearhead

    Vai oisko niin että pakkasnesteet koneeseen niin ei ruostu?
     
  6. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tulee mieleen hapon neutralointi, eli ruokasoodaa liuottaa veteen ja sillä huuhtelee moottorin. Kyseinen seos neutraloi hapon. Sitten vaan huuhtelee vedellä moottorin tuosta ruokasoodasta. PH arvon voi tarkistaa indikaattoripaperilla, pitäisi olla noin 6 mikä on neutraali (vihreä väri)
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Ai ph 6. Meille on taas syötetty peruskoulussa väärää tietoa. Siellä kerrottiin että ph 7 on neutraali.
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Alakaa olla kokolailla tarkkaa hommaa.. :eek:
    Että oikein ruvetaan mittaamaan lohkosta ph:ta voi TERVE :poff:

    Ripulin parantaa helpommin pieremällä jos alkaa näillä opeilla neutraloimaan lohkoja :rotfl:

    Eikähan ne hapon jämät sieltä katoa kun nakkaa ihan vaan pakkasnesteet sisään ja antaa koneelle sitä mihin se on aikoinaan tehty!
     
  9. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Näin itsekin kuvittelin kun useiden vesihuuhteluiden jälkeen laitoin glykolit koneeseen ja niin vaan parin lämpiämisen jälkeen oli ruskeaa. Sen jälkeen tehty vielä muutama vesihuuhtelu juoksevallakin vedellä ja aina vaan lämmettyään muuttuu rusehtavaksi, vähemmän toki. Meinaan kyllä kokeilla tuon soodaneutraloinin kun vaan aika antaa myöten. Ehkä kuitenkaan en ala indikaattoripaperilla mittailemaan.

    Itselläni tämä oli ainakin viimeinen kerta kun sitruunahapolla näitä hommia teen. Sen verran mennyt taas aikaa tähän "pikkuhommaan". :mad: Pitäispä kuitenkin olla hyvin huuhdeltu kun joskus saan homman valmiiksi :rotfl:
     
  10. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Viimeksi huuhtelin 6 - 7 kertaa vedellä jossa oli muutama tippa Pinelineä. pH:ta ei tullut mittailtua, minulle kelpasi kun huuhteluvesi alkoi jäämään kirkkaaksi. Luultua työläämpi puljaus mutta eipä tuo kesäaikana ajoa haitannut.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead


    Minäkin poistin ruosteet kromatuista peltivanteista hyvällä menestyksellä. Lutrasin emäksisellä pesuaineella vanteita kauan ja lopuksi maalasin sisäpuolet ja vahasin hyvin. Talven yli säilytys kylmässä varastossa ruostutti vanteet ehkäpä pahempaan kuntoon mitä ne oli. Varsinkin hitsien kohdat suorastaan alkoi kukkimaan :mad: Omakin sitruunahapon kulutus väheni.

    Motonetissä on muuten myytävänä (suht arvokasta) ainetta joka ei ole happoa mutta poistaa ruosteen. Aineen molekyylit imee rautaoksidia. Tarvitsee vain huuhtelun käytön jälkeen.
     
  12. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    Paras happo mielestäni ruosteen irroitukseen on fosfori happo sitä lantraa 1/5 lämpöseen veteen nii rupeaa melkonen porina käymään ja ruoste lähtee kyllä tosi hyvin tulee ihan kuulapuhallettu pinta. Jätevesi laitokselta itse sain sitä en oikeen tiiä missä muualla sitä käytetään.
     
  13. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Pitääpä kokeilla tuota fosforihappoo, kun näyttäs olevan tou lypsykoneen hapanpesuaine just fosforihappoa.
     
  14. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    Juu kannattaa toi mun litku oli ilmeisesti 100% ja sitä lantrailemalla n. 1/5 tuli paras tulos ja jos liian kauan anto olla ni raudasta tuli ihan musta.
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kuinkas vanha se sun lohkos oikeen on? Ei sulle oo tullu mieleen, että siellä hyvin suurella todennäköisyydellä on monta senttii sitä ruostepaskaa lohkon pohjalla. Kamat lähtee vaan pikkuhiljaa sieltä liikkeelle sitruunahappo käsittelyn jälkeen... :poff:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mikään voima nosta sitä ruostepaskaa yhtäkkiä pois sieltä minne se painovoiman vaikutuksesta on laskeutunu. Irtolohkoakin saa joskus pestä painepesurilla vesitilasta helvetin kauan että kaikki lähtee pois.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite oon käyttänyt tota sitruunahappoa, riittävän laimeella seoksella, sellasta 5 % max niin ei muodosta kuonaa vaan pelaa niinku pitää ja tulee puhdasta. Viimeks oli 400 lohkossa viikon vesitiloissa eikä uutta hävennyt, nyt jo betonit kovettumassa. En oo neutralisoinut millään, vain huuhdellut todella perusteellisesti.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Sama juttu, max 5% seosta on käytetty ja vedellä huuhdeltu, ei oo ollu ongelmia. vedellä huuhdeltu reilusti.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, tää pitää paikkansa ja ne ruosteet lähtee ilman happojakin. Mutta ne lähtee vasta kun koneelle annetaan kunnolla tennaria, ei hiljaisella cruisailulla tai normi ajossakaan. Mulla oli tämmöinen +15v seissy Mustangi. Onneksi asuin motarin varressa. 4-5 rajua vetoa vaati ja jokaisen välissä jäähdyttimen irroitus ja huuhtelu niin alkoi loppumaan skeidan tulo lohkosta ja lämmöt toimimaan normaalisti.
    Eli ei kun takakonttiin työkalut ja kanistereissa vettä mukaan ja polkemaan moottoritielle. :) Termostaatti tietysti pois.
     
  20. elmeri

    elmeri 1st gear

    Todennäköisesti se sun sitruunahappos on kiteytynyt sinne lohkoon eikä lähde vaikka huuhtelet kylmällä vedellä kuinka.

    Aina kun pistät nesteen tai veden sisään ja käytät konetta niin lohko lämpenee ja kiteytynyt happo alkaa liueta ja puhdistaa lohkoa. Taas kun päästät ruskeat liemet pois ja huuhtelet kylmällä vedellä niin jäljelle jäänyt happo kiteytyy ja pois tulee vain kirkasta vettä. Sitruunahappo ei toimikunnolla n.20 asteessa tai alle. Noin 60-80 astetta niin alkaa tapahtua.

    Ite tein niin että otin termarin pois, syylärin korkki auki ja alavesiletkun klemmari löysälle. Vettä myllyyn ja kone käyntiin. Sormella tarkkailee lämpötilaa korkin reiästä ja antaa veden kiertää. Aina välillä raottaa alavesiletkua ja päästää vettä pois ja ylhäältä uutta kiertoon niin kauan että vesi alkaa kirkastua. Sitten kun vesi on kirkasta niin ei tarvi muuta neutralointia kuin nesteet sisään ja termari paikalleen. NIIN ja alavesiletkun klemmari täytyy kiriä :D :D
     

Kerro tästä muillekin!