levyjarru laahaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja HT, 18.4.2014.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Se venevaseliini taitaa olla vaan sellaista vaseliinia,joka kestää/voitelee myös veden alla...Autokäytössä tätä ei välttämättä tarvitse (ei ole oikotie onneen missään tapauksessa)....Venetrailereiden pyöränlaakereissa monet käyttää tätä vedenkestävää vaseliinia (traileria,kun peruutellaan järveen/mereen) :wink:
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kentin Ceramic 1200 on hyvää kamaa jarruissa. Varsinkin alumiiniosissa, eipä hapetuessaan jymähdä enään. Mutta jarrumäntiin on mun mielestä syytä laittaa vaan jarrunestettä... Kyllä jotkut aineet nimittäin turauttaa kumit siihen kuntoon että ne on sitten entiset ja ei ihme että laahaa.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Uus mäntä, mikäli muovilla pinnoitettu mäntä. Niissä kun turpoaa toi pinnoite ajan myötä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Uuden männän asennus vanhaan kuppaseen satulaan hoonaustenkin kanssa on monesti aika veemäinen homma.

    Pääsylinterikin saataa tehä jänniä juttuja. Tojotassa satula takerteli vaikka kävin männänlävitte, liukutapit ja letkunkin uusin mutta silti vaan hirtti aika-ajoin.


    Kuparitahnaa hyvä kyllä laittaa kenkien kanssa mutta eipä sitä oikeen levyjarrujen kanssa tartte laittaa kun ruuviliitoksiin, liukutappeihin käynyt ihan hyvin laakerirasva/vaseliinikin.

    Pyöränpultteihinkin kuparitahna on hyvä keksintö, olen kantapään kautta sen oppinut.
     
  5. illabii

    illabii 1st gear

    Ittellä sama homma...Avasin sylinterit,niin ihan paskaa nestettä tuli pihalle.männät ja sylinterit kutakuinkin sököt ja pisteeksi iin päälle ilmausruuvit katkesi,eikä ampumallakaan irti..
    Nyt tilauksessa kokonaan uudet satulat.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laitoin sit eilen vaimon autoon uudet palat. Pala-satula metalli-metalli kohtiin kuparitahnaa. Olis parempi etteivät ainakaan siitä kohtaa kanita perkele, on sitä täällä niin kehuttu. Pultin kierteisiin olin näköjään laittanut jo viime kerralla, ja aukes helposti. Liukutapeissa on jarrurasvaa ja liikkuivat herkästi, joten en edes avannut niitä. Rakenne on tossa sellainen että niihin ei tartte välttämättä koskea.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Venevaseliini = vesivaseliini. Kestää vettä paremmin kuin perinteiset vaseliinit.

    Esim.
    CRC Super Adhesive grease

    Tuokin turvottaa useimpia jarruissa käytettäviä kumiosia, samoin kuin perinteiset laaakeri-, molybdeeni- yms. rasvat ja öljyt kuten WD40, CRC 5-56 ym. Jarruissa kun ei tarvitse öljyjä käyttää, niin ei niiden kumiosiakaan tehdä öljynkestävistä seoksista. Sama koskee muitakin vastaavia kumeja, esim. ovien tiivisteitä.



    Itse olen käytännössä huomannut kuparitahnan jumittavan liukutappeja. Nykyään voitelen ne jarrukumivaseliinilla. Mäntien asennukssa käytän jarrunestettä tai jarrukumirasvaa. Kuparitahnaa laitan palojen ja kenkien liukupinnoille, jarrunippoihin, ilmausruuveihin ja tarvittaessa esim. männän ja palan väliin jos ei välissä ole vaimennuslevyä. Joskus olen laittanut myös pyöränpultteihin. Lähes kaikki autonvalmistajat kieltävät pyöränpulttien ja -muttereiden öljyämisen ettei liukastetta kulkeutuisi jarrujen kitkapinnoille. Kuparitahna pysyy hyvin, se alkaa muuttumaan juoksevaksi vasta n. 300 asteessa.

    Niitä happoisia asennuspeltejä palojen ja palanpitimien väliltä en tietenkään mene poistamaan. Nehän estää ruostumista ja pitimien liukupintojen kulumista. Putsaan ruosteet pitimien peltienurista, laitan pellit paikalleen ja viilaan palojen liukupintoja niin, että palat liikkuvat hyvin peltien välissä. Peltien irroittaminen vaatii malttia ettei niitä mene venyttämään, jolloin niitä ei tahdo saada enään pysymään paikoillaan.
     
  8. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    En ole tätä tuotetta vähään aikaan löytänyt, todennäköisesti juuri kuten eräs jo arvelikin sen olevan "vesivaseliinia".

    Tuubissani on Shell öljy-yhtiön logo ja muistaakseni siinä aikoinaan luki Marine Grease ja tuote oli sitkeää, tumman sinivihreää ja todella hyvin pysyvää vaseliinia.

    AJ.
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Oikea sana on jalompaa.

    Onkos Strangen race sylkkyihin jotain laahauksen poisto vinkkejä?
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mäntä on hyvä putsata jos näyttää vähänkään likaiselta. itse käyttänyt mahd. hienoa paperia mitä vaan kaupasta löytyy ja jarrunesteen kera putsannut. Ja Mäntä lähtee hyvin tubeless venttiilillä kun painaa sitä jarruletkun paikkaan ja antaa ilmaa. Eräässä Golfissa oli jarrut niin jumissa että ei jaksana polkimella painaa ulos, mutta paineilmalla lähti. Tosin vähän pelotti ettei valurauta satula hajonnu, kun pamahti niin prkl.Eli esim. puupala väliin jos on jumissa.
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ei kai toi ihan noin jumissa ole. Perus laahausta kaiketi.

    Mutta, kun haetaan viimeistä sadasosaa, niin kaiken pitää olla ok.

    Multa löytyy 600 smirgelinauhaa. Olisko se sopivan hienoa?

    Tossahan taitaa olla alumiini satulat. Vai olisko terästä?

    Edessä 2 mäntää ja takana 4 mäntää. Siis proo meininkiä takapainoisilla jarruilla.

    Etureinkaissa leveyttä kaikki 4.5" sekä takana 17". :lol:
     
  12. illabii

    illabii 1st gear

    Hjk

    Tänään tuli Amerikan yhdysvalloista uudet satulat! Huomenna asentelemaan, jospa sitä pian pääsis kattomaan konttorin setiä!!
    :webmaster:
     

Kerro tästä muillekin!