Pontiac firebird 1991 jarruputki.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zzysleri, 22.4.2014.

  1. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Moi
    Pitääkö ja mikä virka jarruputken kiepeillä on lähellä jarrunestesäiliötä?
    Eli selvennän sen verran, kun jarruputki tulee konehuoneeseen siinä on kiepit.
    Mitä jos ne jättää esimerkiksi vaikka pois haittaako se?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eräällä amerikkalaisella insinöörien keskustelufoorumilla perusteltiin, miksi noi kiepit pitää olla. En tietenkään muista miksi. Itsellä tulee mieleen värinöistä aiheutuvien murtumien välttäminen (joustaa). Joutkut on sitä mieltä, että tehtaalta on tullut liian pitkät putket joita sitten kiepittämällä "lyhennetään". Kai kiepeillä jokin merkitys on kun kerran tehtaallakin ovat niin tehneet. En kylläkään muista nähneeni jarruputkien kieppejä muissa kun jenkkiautoissa.

    Kyllähän noita uudelleenputkitettuja autoja ilman kieppejä on paljonkin liikenteessä ja hyvin näyttää toimivan. Joissain uusissa valmiissa putkissa ei ole edes riittävästi pituutta, jotta voisi tehdä kieppejä.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tulipelti joustaa vähän ja ehkä ne vähentää murtumavaaraa. Samoin ne helpottaa korjaamista/asentamista. Ne on muuten ihan helppo taivutella jarruputkesta itsekkin alkuperäismuotoon.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sama jos on rungollinen auto ja jarruputkien toinen pää on kiinni yhdistelmäventtiilissä / jakoblokissa, joka puolestaan on tukevasti kiinni rungossa.
     
  5. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Kiitti vastauksista.
    Mulla tuli vähän liian nafti putki tohon nytte ja samassa alkoi se jarruneste säiliön tiiviste antautumaan eli kun tarpeeks kiihkeetä ajoo on ni se roiskii
    Sieltä tiivisteen välistä kamaa kivasti pakosarjoille ja vähän joka paikkaan.
    Aikaisemmin ei mitään onkkelmaa...siis ennen tuota jarruremppaa.
    Oiskohan tiiviste menny väärinpäin tai jotain muuta hoopoo.
     
  6. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear


    Joku väitti kerran täällä että ne tasais painetta ne kiekurat.Ei oo kyllä faktaa mullakaan
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noin se ei voi olla, neste ei painu kasaan jota tuo teoria edellyttäisi niin kuin esimerkiksi kaasu tekee. Jarruissa ei myöskään putki jousta.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattais varmaan tiiviste tsekata ennenkuin on konehuoneessa kaikki maalit sulaneet..
     
  9. zzysleri

    zzysleri 1st gear


    Joo tiiviste katottu hyvin oli.
     

Kerro tästä muillekin!