Mopar C-body jarrutehostimesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja asperiini, 26.7.2013.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    1973 mallisesta C-body Moparista on ilmeisesti jarrutehostimen kalvo(t) paskana, ei tehosta yhtään ja hukkaa vielä alipaineetkin eli pönttö tuulettuu ulkoilmaan jostain.
    Nämä 1971 - 73 mallin tuplakalvoiset Bendix tehostajat tuntuu sitten jostain syystä olevan vaikeita löytää ja toimitusaikaa tarjotaan pitkälle syksyyn joten tarttis löytää muita vaihtoehtoja.
    1974 eteenpäin-mallia olis saatavilla mutta kuvista päätellen noissa on tuo pääsylinterin kiinnitys erilainen.
    Mutta jos vaihdan pakettina sekä tehostimen että pääsylinterin vuotta tuoreempaan versioon niin ehkä sopis? Olisko kellään kokemuksia?
     
  2. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Minä olin joskus niin huima, että askartelin Aspenin tehostimen 65 Furyyn. Siihen ainakin meni ihan hyvin. Ahdasta tosin meinasi olla. Aspenin tehostimen halkaisija on suurempi kuin Furyn. Sitten piti leikellä niitä vivustoja vähäsen.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Otahan yhteyttä SHIT-O-MATIC nimimerkkkin. Hän taisi askarrella juurikin -74 up tehostimen -67 Furyyn. Eihän noissa pannuhuoneissa niin suuria eroja ole etteikö kannattaisi selvittää.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tilasin rohkeesti RockAutosta 74 mallisen hilut.
    Eiköhän se sinne lusikoida.
     
  5. elmeri

    elmeri 1st gear

    Jatkampa tähän...

    -69 newport, jarrut olleet niinkin hyvin tehostetut, että monta nenä-ratti kosketusta tullut kokemattomille... no se ei ole ongelma, mutta..

    Nyt kun otin auton käyttöön niin jarrut pelas normaalisti päivän verran. Kokkolan näyttelyreissulla alkoi kuitenkin ihmetyttämään suuri poljinvoiman tarve. Pysähtyy kyllä kun astuu poljinta niin että tulipelti rutisee, mutta ei puhettakaan että vois hentoista naista pyytää kuljettajaksi. Poljin on "kova" mutta kun painaa reilummin niin alkaa vaikuttaa, alipainetta on pelissä, kun ottaa tehostajan letkuhaarasta tulpan irti niin suhisee reippaasti.

    Toteammeko syyksi tehostimen vai ketä tästä syytämme?

    Vaihdoin kyllä talven aikana uudet renkaat ja tuikkasin napoihin tuoretta vaseliinia, mutta jos vaseliini olis ehtinyt jarrukenkiin niin eikai tuo himmaisi ennen kuin jalka vastaisi asfalttiin.. :rotfl:
     
  6. elmeri

    elmeri 1st gear

    Huhuu, onko tämä täys mysteeri?
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    No mulla oli siitä tehostimesta toinen kalvo revennyt kokonaan ja toinenkin osin. Ei siis tehostanut pätkääkään, jarrut kyllä piti kun vaan jaksoi polkea. Tehostin on helppo tutkia siten että painaa jarrupedaalia kun kone ei käy ja sit starttaa käyntiin, pedaalin pitäis painua ihan selkeesti lisää jos se tehostin toimii, jos et mitään huomaa niin sitten se on paskana. Pelkkä kalvopöntön vaihto riittää jos semmoisen löydät.
    Mä vaihdoin kerralla koko setin ja nyt on taas jarrut joita voi käyttää ja jotka pitää.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Alipainetehostajaa voi testata myös alipaineletku irti ja kiinni. Jos ei ole eroja poljinvoimissa, niin tehostin todnäk morjens.


    Varmista myös ettei poljinsysteemi jumita. Tässä tapauksessa tuskin esim. korroosion takia, kun on hyvin toiminut päivää ennen,
     
  9. elmeri

    elmeri 1st gear

    Joo, tuohan me kokeiltiin, että letku kiinni ja letku irti on poljin suunnilleen saman tuntoinen, eli kaipa se sitten sökö on tuo tehostin.

    Jarrupääsylinteri on uusittu viime kesänä ja muutenkin kaikki pitäs olla ok. Tehostus vain katosi..

    Onkohan noita kalvopönttöjä miten saatavilla kotimaasta, oisko vinkkiä mistä kannattais kysellä? Ja jos merten takaa pitää googlettaa niin mikä se tuo kalvopönttö on ameriikaks?
     
  10. asperiini

    asperiini Gearhead

  11. elmeri

    elmeri 1st gear

    Kun tuo kuori on ihan ruuvikiristeisellä pannalla kasassa, niin auttaako tuota avata ja tutkia ennenkuin uudet osat on pöydällä. Meinaan kun auto on vielä ajokunnossa mutta ei enään tehostimen irrotuksen jälkeen. ..
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Voi avata. Osien löytäminen, esim. uudet kalvot, on vaikeaa. Korjausfirmat ei myy osia ulkopuolisille kun haluavat pitää korjattujen tehostajien bisneksen itsellään. Perustelevat tehostajan olevan tärkeä turvallisuuakomponentti, jota ei parane amatöörien sorkkia.
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo, kyllä sen auki voi ottaa mutta kuten Tomaso jo sanoi niin juuri mitään sisäosia ei ole saatavilla. Ei siellä toisaalta muuta rikki menevää ole kuin ne kalvot ja niitä taas ei taida pystyä korjaamaan vaan just ne siis pitäis vaihtaa uusiin.
    Oletko kysynyt Suomen varaosakauppialta? Ei kai nuo voi maksaa ihan hävyttömiä täälläkään jos vaan jollain olis hyllyssä.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos reikä / halkeama on keskellä kalvoa, niin sitä voi yrittää paikata polkupyörän sisäkumin paikkasarjalla tai muulla vulkanoituvalla liimalla ja kumilla. Joskus on jopa sikaflexillä eli polyuretaaniliimamassalla saatu hetken kestävä korjaus. Yleensä noi kalvot ovat ratkenneet reunoistaan joissa tyypillisesti on kaikenlaisia uria ja lipareita, niin ovat useinmiten mahdottomia korjata.
     
  15. elmeri

    elmeri 1st gear

    Marjakankaalta kyselin josko vanhoista varastoista ois löytyny korjaussarjaa, eipä ollu. Muistelivat että kalvojen myynti yksityisille loppui siihen kun jenkkilässä oli joku oikeusjuttu.
    Oli ite asennettu korjaussarja tehostimeen, asennus oli epäonnistunut ja siitä seurannut kolari, ei muutakuin kalvosarjan myynyt varaosakauppias oikeuteen :argue:

    US partsille soittelin, heillä ollut jo pitemmän aikaa tilaus vetämässä peruskunnostetuista tehostajista. Niitä ei pystytä toimittamaan kun ei ole aihioita peruskunnostettavaksi!

    Onko kukaan selvitellyt löytyykö Suomesta tai vaikka Ruotsista mitään puljua joka ois perehtynyt "kalvo" asioihin? Onhan noita teollisuudessa ja kaikenmaailman kalvopaisunta astioissa kalvoja. Luulisi äkkiä että ei tuo nyt mitään avaruustiedettä ole.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tilaa vaan rokkiautosta suoraan korjattu tai jos et halua itse hoitaa, niin esim. TUUMACID:n Teppo on toimittanut tarvittaessa varsin ripeästi osia.

    http://www.tuumacid.com/
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ja us partsista sai kans
     
  18. elmeri

    elmeri 1st gear

    Mutta kun ei saa enään kun eilen soitin.

    Taidan kysästä TUUMACIDistä hintaa.
     

Kerro tästä muillekin!