capriceen madallusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RokkiMikko, 16.9.2002.

  1. Lotja

    Lotja 1st gear

    oikeastaan ne portterin jouset onki iha hyvät niillä perä tippu noin 3 tuumaa. eikä liikoja jousta :poff:
     
  2. gt302

    gt302 3rd gear

    oottako laittaneet astron iskareita capriceen tuleeko kuinka kova alusta ja onko iskarin pituus sama kumpasenkin vakiomitta?
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ostin aikoinaan Astron säädettävät etuiskarit -72 Rancheroon, johon ne myös kävi ja nyt ne samat on sämpylä-Capricessa. Säätö on tiukimmassa asennossa ja makuasia mut mun mielestä just sopiva.
    Jos laitat Astron vakiot iskarit niin tuskin siitä liian kova tulee ainakaan.
     
  4. gt302

    gt302 3rd gear

    ok.

    tilasin us-partsilta astron madalletulle alustalle olevat iskarit jne..
    jospa se siitä jämäköityy.
     
  5. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Itse teetin uudet etujouset capriceen. Olikohan ne 41cm pitkät ja tiputusta tuli noin 6cm vanhaan lässähtäneeseen jousitukseen verrattuna. Lokarista maahan en ole mitannut.Aika matala siitä tuli,tulikohan liiankin matala..... Iskarit irti ja koeajo suorittamatta.

    Kysymys kuuluukin et onko nuo edellä mainitus astron iskarit nämä BELLTECH 8000 mallit?? Sopivuus pick-up,astro ja 2" madallus... 46,40kpl
    Kyselin joskus s.postilla us partsilta madaltavia iskareita , mutta silloin vastaus et ei ole sopivia autoosi.
     
  6. gt302

    gt302 3rd gear

    kylläpäs nuo astron iskarit on mulla capricen alla jotko höpötekstit niissä nitro drop 2 set.ihan vaikuttaa ainakin viikon ajokokemuksella ok toimivilta.
    eipä nuo paljon mitään maksakaan ettei nyt voi kauheita vaatia.konit sitten jos ei rupea pysymään heilahtelut hallinnassa.
     
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    Capricen farmarin keulaa tiputin 1/4 kierrosta kun vaihtelin nuo energyn puslat alatukivarsille.
    En mee vannomaan mut epäilisin, että kaarassa on edessä orkkis iskarit alla ja nyt kun ne rupee olemaan huonona ja tuota tiputusta tuli keulaan niin voinko vielä tilata gabrielin tikut eteen vai pitäskö vaihtaa beltechin 1-3" madaltaviin?
     
  8. gt302

    gt302 3rd gear

    mulla astroon tarkotetut lyhyemmät iskarit capricen keulassa.elikä nuo yllämainitut.
    toimivat kelvollisesti.ja ovat huomattavasti jämäkämmät kuin capricen omat vastaavat.
     
  9. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Olikos se niin että laatikko ja sämpylämalli oli samalla alustalla? 77-96?

    Uspartsissa olis takajouset 2,75 madaltavat 92-96 gm isokorisiin stw. Sopisikohan nuo 80luvun farkkuun....

    Myymälän sähköpostissa ei otettu oikein kantaa vaan sopivuus 92-96mainittu.
     
  10. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Tuli hommattua sämpylään tarkoitetut takajouset -2,75tuumaa. Laitoin ne 80luvun capriseen.
    Huomasin heti et ovat liian lyhyet eli jäävät perä ylös tunkattuna täysin irti.Ei tarvinnut puristimia asennukseen sen kun laittoi vaan. Ainakin 5cm liian lyhyet eli korotuspalojen käyttökään ei oikein auta.
    Kun auton laskee pyörilleen jouset ovat tietty hyvin kupissaan mutta ulosjoustossa vaarana että irtoo ja kimpoo jalankulkijan päähän.
    Ajaako moni näin irtonaisilla jousilla? Leimalle ei mitään asiaa näillä.
    Perä tippui kyllä sopivasti....
     
  11. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Iskarit vielä hommaamatta ja kysynkin sellaista että rajoittaako iskarit ulosjoustoo caprisessa.Lyhyempi iskari ja vähemmän ulosjoustoo?
    Jos ulosjousto olis 50mm vähemmän pysyis jousetkin paikallaan.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eiköhän toi sen estä just ku perän nostaa ilmaan. Onko ajossa takarenkaat useinki irti maasta ja onko siinä kohdalla yleensä ihmisiä?
    Onko niissä jousikupeissa putkenpätkät keskellä? Niitä voi tarvittaessa helposti jatkaa niin jousi ei tuu katsurin syliin
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On ihan hyvä idea rajoittaa sitä ulosjoustoa madallusjousien kanssa.
    Mulla on vähän reilummin madallettu ja ulosjoustoa rajoitettu lähemmäs 10cm lisäiskareilla.
     
  14. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Niin mitenkäs pitkät nuo 77-90 vuosimallin Caprice stw:n takajouset on? Ei oikeen mistään tunnu löytyvän noita pituuksia, tai sitten en vaan osaa. Ja sämpylämallissako oli lyhyemmä?
    Perää pitäisi saada laskettu sellaiset 10-15cm, että mahtaakohan tuohon tarkoitukseen löytyä valmiita jousia vai olisiko parempi teetättää jossain jousipajalla? Kokemuksia teetättämisen hinnoista myös jos jollain kokemusta.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    [quote="pikkuVILLE"
    Perää pitäisi saada laskettu sellaiset 10-15cm, että mahtaakohan tuohon tarkoitukseen löytyä valmiita jousia vai olisiko parempi teetättää jossain jousipajalla?[/quote]

    Ei varmaan kannata teettää, kierrejousia löytyy valmiinakin joka lähtöön.
    Alkuperäisten jousien tilalle käy hyvin vaikka kynäjouset, itsellä on farkkusämpylässä sellaset mutta kun en muista mittaa tai jäykkyyttä :-? .
    Kun pudottaa noin paljon niin taka-akseli siirtyy sen verran että jousen kiinnityspisteet ei oikein satu enää kohdakkain ja jousi menee mutkalle. Mutta kun siirtää akselin päällä olevaa jousipesää niin saa vieterit parempaan asentoon.
     
  16. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Muistatko yhtään mistä vehkeestä nuo jouset sitten oli?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ne oli ihan yleismalliset coilover-jouset, voin yrittää tutkia löytyykö niistä vielä merkintöjä.
     
  18. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Okkei, oliko millainen ajaa noilla? Katselin tuolta Lautamäki Motorsportsin sivuilta, ja siellä ainakin näytti olevan jos jonkinlaisia jousia. Sisähalkaisijoita oli 57mm ja 65mm. Millainenkohan jäykkyys olisi hyvä reilusti madaltaessa? Mahtaako tuo 57 tai 65mm sisämitta olla riittävän iso tuonne alapään jousilautaseen?

    Tuolta noita jousia voi pällistellä. Alusta osion kohdalta.
    http://www.lautamakimotorsport.fi/
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo mun jouset on peräti niinkin lyhyet kuin 220mm,sisähalkaisija 62mm ja jousilangan paksuus 13mm. Jousessa merkintä 62.220.010.
    Noitten kanssa piti akselin puoleinen jousipesä siirtää akseliputken keskelle, madaltaa pohjauskumeja ja laittaa lyhyet lisäiskarit rajoittamaan ulosjoustoa. Myös alkuperäiset iskarit on paikallaan mutta niitten sisäänjoustovarat on aika täpärällä.
    Joustovaraa on muutenkin aika vähän joten terävät töyssyt on epämukavia mutta muuten hyvä ajaa.

    En suosittele tilaamaan heti samanlaisia, ainakaan noin lyhyitä. Ja tuosta jousijäykkyydestä varmaan joku muu osaisi paremmin antaa vinkkejä miten valita, että natsaa auton painon ja käyttötarkoituksen kanssa.
     
  20. pikkuVILLE

    pikkuVILLE 1st gear

    Tulikos yhtään kuvia otettua tuosta jousikupin siirtämisestä?
    Täytyy juu jotkut kunnolla lyhyet iskaritkin hommata. Ulosjoustoahan voi jollain vaijereillakin tms. rajoittaa. Käsittääkseni ihan laillistakin.
    Täytyy varmaankin tuonne lautamäelle soitella ja kysellä jos osaavat tuohon jäykkyyteen jotain sanoa.
    Mites tuo kardaani, onko sille hyvin tilaa ettei rupea auton lattiaan hinkkaamaan kun tarpeeksi tiputtaa?

    Ymmärsinkö oikein, että jos sitä jousikuppia ei siirrä niin siinä käy tuolla tavalla? (jos tuosta joku nyt selvää saa)
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!