Volvon jarrut kalisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja TiedäHäntä, 23.10.2014.

  1. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Vaihdoin faijan vanhaan Volvoon (940) eteen levyt ja palat, ja nyt etupäästä kuuluu ääntä aina kun ajaa hidastetöyssyn yli. Ääntä ei kuulu, jos painaa samalla kevyesti jarrupoljinta. Eli jarruihinhan tuo liittyy. En ajanut autolla ennen noiden osien vaihtoa, mutta kuulemma mitään sivuääniä ei ennen ollut.

    En tajua mitä voisin olla koonnut väärin noissa Volvon tosi simppeleissä jarruissa. Liukutappeja en purkanut, mutta ne tuntuvat liikkuvan näppivoiminkin.

    Levyt on Motonetista ja palat Biltemasta. Motonetin levyt on ainakin pöydällä vierekkäin vertaillen samoilla mitoilla kuin autossa kiinni olleet tehtaan vuonna -90 laittamat. Vaihdoin hetkeksi takaisin aiemmin kiinni olleet kuluneet jarrupalat (noiden Motonetin uusien levyjen kanssa), mutta ääni pysyi.

    Ääni tulee siis hidastetöyssyn tai muun kuhmuran yli ajaessa, jos ei paina samalla kevyesti jarrua. Ääni on mun mielestä lähinnä kalina. Jos taas ajaa suoraa tietä jarruun koskematta ja kääntelee ohjausta suht nopeasti eestaas, silloin kuuluva ääni on enemmänkin narina. Siihenkin tuntuisi auttavan, kun painaa samalla kevyesti jarrua.

    Mitä kummaa tuolle pitäisi tehdä? Jarrut kyllä pysäyttävät niin kuin kuuluukin. Kuparitahnaa jonnekin, tai kovaa ajoa ja ”kyllä se siitä asettuu”… ???
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Perssonin yläpään laakeri.Ei välttis rikki täynnä gagaa.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Itselläni oli samantapainen ongelma Vag-konsernin tuotteessa. Ongelmana oli väljäksi kuluneet liukutapit ja satula pääsi kolisemaan kiinnitysrautaan. Varsinkin mukula kivellä ajaessa kolisi selkeästi ja hiljeni heti kun painoi vähänkin jarrua.

    Tapit vaihtamalla hiljeni. En tiedä Volvon jarrujen rakenteesta joten ongelma voi olla muuallakin.

    https://www.youtube.com/watch?v=relmnDv_2ns

    Narina käännellessä voi tulla juurikin mainitusta perssonin yläpäästä.
     
  4. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Liukutapit/niiden reiät kulunu. Ihan "normaalia" noissa. Liukutappeja saa uusia sopuhintaan, mitkä hyvin rasvaamalla on hetken hiljaset, ja alkavat kohta taas ääntää. Koita ainakin noilla tappien vaihdolla, muuten menee satulat uusiksi ja on hieman eri hintanen juttu.
     
  5. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Noin se muuten varmaan onkin, että nämä kalinat ja narinat on kaksi ihan eri vikaa, ja vain tuo kalina liittyy tähän jarrujuttuun. Kahdeksaakymppiä lähestyvä faijani tuskin on temponut rattia turhan voimallisesti, ja tuo nopeasti kääntelemällä tuleva narina on siis voinu olla autossa jo pidempäänkin.

    Täytyy tässä vaiheessa purkaa nuo tapit. Kiitokset vastauksista.
     
  6. Chall

    Chall 1st gear

    Ja sit myös että niitä liukutappeja ei oikein saa enään 940:seen, juuri keväällä tein remontin omaan. S/V40 liukutapit käy, saa vielä sarjana
     

Kerro tästä muillekin!