G-bodyn takajarrut ja parkkijarru

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 31.10.2014.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Kyseessä on allekirjoituksen Camino, mutta pätenee muutkin G-bodyt.

    Ongelmana on takajarrujen(rumpujarrut) kasaanlaitto. Otin kyllä purkaessa kuvia, mutta en tarpeeksi ja nyt ei kaikki osat löydä paikkaansa millään.

    Toinen mikä hieman mättää vielä on parkkijarruvaijerit siinä kohtaa missä rummuilta tulevat vaijerit yhdistyy auton alla. Vaikka miten niitä koetan asetella niin ei oikein semmosta järkevää asentoa niille löydy.

    Olisko jollain hyviä kuvia/ohjeita em. asioista? Koetin netistä katsella, mutta heti ei silmiin sattunut.

    Jos on (factory) repair manuaali niin se(kin) kiinnostaisi. Yhden Ebaysta löysinkin mutta yli satasen postikulut pisti hieman yskittämään.
     
  2. menu*

    menu* Gearhead

    Perus GM rumpujarrun äärellähän tässä ollaan, esim:
    http://www.pbase.com/nufsed/drumbrake

    Vaijerijärjestelystä ei ny kuvaa osunut, kyllä tämänmallinen systeemi mustakin ripauksen taikuutta sisältää:)

    -Sulla on vaijerit molemmista pyöristä ja irtonainen "liitospulikka"
    -Kuskinpuoleisen vaijerin kuori kiinnittyy pulikkaan ja vaijeri liitetään polkimelta tulevaan vaijeriin.
    -Oikeanpuoleisen vaijerin kuori taas kiinnityy tukivarren lähellä rungossa olevaan korvakkeeseen, ja itse vaijeri, jossa kierteet+mutteri kiinnitetään pulikkaan (= säätö)

    ..eli kun vaijerit ovat kunnossa, niin poljinta painaessa kuskin puolen jarruvaijeri kiristyy -> vaijerin kuori työntää pulikkaa -> oikeanpuoleinenkin vaijeri kiristyy
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Kiitoksia hyvistä ohjeista. Varsinkin tuo kuvallinen jarrukasausohje valoitti asioita tosi paljon!

    Tuosta vaijerista, Kerran sen noin kasasinkin kuten kerroit mutta mietin että voiko se tulla noin, mutta kai se sitten tulee. Rungossa oli joku paksusta 'rautalangasta' väännetty ohjuri heilumassa ja ilmeisesti se on tarkoitettu ohjaamaan tuota vasemman takarenkaan luota tulevaa vaijeria, mutta se tässä hämäs kun silloinhan se syö tuon vaijerin kuoren puhki ajan kanssa.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on takajarrut kasassa.

    Vaijerit laitoin ao. kuvan tavalla. Säädöissä se ei vielä ole. Se mikä hieman ihmetyttää, on tuo että vaijeri hinkkaa pohjaan. Vanha vaijeri oli kulunut jo varsin ohueksi tuosta kohtaa. Kuuluuko sen mennä noin ja/tai kuuluisko tuossa kohtaa pohjaa olla jotain mikä ohjaa vaijeria ettei se ihan peltiin hinkuta?

    Toki tuosta kohtaa on lattiapelti uusittu, mutta ihan samalla tavalla se hinkutti alkuperäiselläkin lattiapellillä. Nyt tuli mieleen, että olis tietysti voinut tuon uuden lattiapellin laittaa hitusen ylemmäs.

    Taidan myös sen kuskinpuolen takavaijerin ohjurisilmukan poistaa. Nimittäin se oli ainoa vaijeri joka oli täysin jumissa ja epäilen että se ohjurisilmukka on hinkuttanut kuoren puhki ja vesi päässyt vaijeriin ja siksi vaijeri juminut.

    [​IMG]
     
  5. menu*

    menu* Gearhead

    Tuolla järjetelyllä se pitäis toimia. Muistelisin että tosiaan kulkee alunperinkin kevyesti kiinni lattiassa ja vaijerin ympärillä on jonkunlainen muoviputken tapainen kuorenpala tuossa kohti.
     
  6. kaarlekissa

    kaarlekissa 1st gear

    Itellä 80ssä ei ainakaa ollunna mitään kiinnikkeen tapaistakaan lattias...luulis jotta olis ollu semmonen ja siihen ei niillemain ollu koskaa vaihdettu palaa lattiaan muoviputkenpalanen oli kyllä uudessaikin vaijerissa...kumman lyhyt...pidempi pätkä (ehkä) vois toimiakki...rupes vaivaamaan....täytyypä kattoo korijauskirijasta oisko kuvaa niiltämain sopivasti siinäkään ku ei muista
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Tuossa uudessa vaijerissa ei näyttänyt muoviputken palaa olevan joten täytyy semmoinen siihen laittaa.

    Täytyy myös tehdä säätötyökalu takajarruille. Normimeisseli ei mahdu siitä tukivarren välistä käänteleen tähtipyörää rummun sisältä.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Jos ei sun rummut ole niin kulunut, että on reunaa niin voi ne säätää rumpu irtikin. tai sit hioo sen reunan pois.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Eihän niissä ole reunaa joten täytynee säätää sitten noin.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mihin automaattisäätörojut on hävinny? Jos on kateissa niin uus setti ei paljoo maksa. Ei tarvii sitten ihmeemmin säädellä manuaalisesti.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Ei se mihinkään oo kadonnut mutta kun uusin jarrut niin manuaalisesti helpompi säätää kengät sinnepäin ja antaa automaattisäädön hoitaa sit loput.

    Mielestäni automaattisäätö pitäisi vielä paikallaan olla jos mekanismia oikein katsoin?
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on jarrut ja vaijerit säädetty. Sen verran joutui tähtipyöriä pyörittämään että automaattisäädöllä olis saanut hetken aikaa vekslata.
     

Kerro tästä muillekin!