Lehtijousien pintakäsittely

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lahtipoika, 28.2.2015.

  1. Lahtipoika

    Lahtipoika 1st gear

    Olis Projektina -94 Fleetside jonka olen purkanut osiksi ja runko jne. on puhallettu ja maalattu,
    Nyt ongelmana oliskin takajousipakat kun nekin purin ja putsaan pinta ruosteet pois, Milläs ne kannattaisi käsitellä?
    Maalihan noissa pysyy huonosti ainakin Polyuretaani maali jolla runko on käsitelty, ja joku spray varisee pois aika pian, Onko kokemuksia mikä pysyis?
     
  2. EddieT101

    EddieT101 Gearhead

    No Plastidip varmasti eläisi jousien mukana ja luulen että tuo polyurataanikin pysyy ihan kohtuulliosesti.

    Tuosta spraystä sen verran että kokeilin itse vuosia sitten astron etujousiin ihan piruuttani kilikalia, ihan halvinta mahdollista ja 8 vuoden jälkeen vielä on pysynyt aivan mainiosti eli ei se maali jousissa nyt niin mahdottoman koville joudu.
     
  3. spede

    spede Gearhead

    Itse purin ja puhalsin lehtijouset sitten pohjamaalasin ja takasin kasaan ja pintamaali. Youtubessa joku lehtijousien pinnoitus juttu löytyy ja siinä kerrottiin ettei saa olla paksua maalikerrosta lehtien välissä.
    https://www.youtube.com/watch?v=_zWUW6EiMcE
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Omassa vastaavassa projektissa teetin uudet jouset, maalasin ne aluksi sinkki spraylla ja päälle musta spray-maali...autolla ei tosin ajeta talvella suolavellissä, mutta auto seisoo talven ulkona ja on se maali vielä siellä pysynyt.
    Runko maalattiin muuten POR-15 Chassis Black:lla, mutta jousiin en halunnut laittaa sitä, koska epäilin sen kestävyyttä joustavalla pinnalla.
    Veikkaan että jos sitäkin ruiskuttaisi ohennettuna riittävän ohuelti, niin sekin toimisi...
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Mäkin tein vähän isomman runkorempan viime kesänä.
    Poistin kumipuslat, kiikutin lehtijouset Punkalle taottaviksi jossa lisäsivät uudet muovit lehtien väliin. (€180 kaikki työt yhteensä muistaakseni)
    Sitten käytin lehdet hiekkapuhalluksessa jonka jälkeen maalasin päälle Inertan ja harmaan kiveniskumassan. Lehtien väliin ruiskutin vielä kotelomassan ja puristin uudet uretaanipuslat päihin. Lehdet kiinni ja näytti kivalta silloin kuten kuvassa...

    Nyt kun on talvi tiesuolassa tormuutettu niin runko ei eroa ulkonäöltään muista rungoista (ei tosin ole ruostetta).
    Viime kuussa oli sitten vuosikatsastus ja leima-äijä huomas että yksi lehti oli poikki (se missä on ne lenkit muiden lehtien ympäri).
    No ei muuta kuin Lehtipakka irti ja Punkalle jossa tekivät uuden lehden vanhan tilalle (€150). Olivat vetäneet lehteen jotain mustaa tervaa joten ei muuta kuin pakka takas alle ja auto takas ajoon seuraavana aamuna.

    Kun lehtiä tarkemmin katsoi niin kaikki maali/alustamassa oli pysynyt hyvin kiinni mutta lehtien välistä oli valunut ruosteista vettä joka oli töhrinyt lehdet hirveän näköiseksi eikä ihme kun ei niiden välissä mikään aine kestä hankausta. Jatkossa en jaksa hirveästi miettiä mitä niihin laittaa kunhan näkyvät pinnat jollain pinnoittaa.
    :odroll:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!