Rasvaa niveliin??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hyde, 13.2.2015.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No ainakin noissa trw:ssä ei yleensä oo rasvaa :) moogista en tiiä
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    Minkälaisia rässejä ja lisäkappaleita (?) on käytössä, ittellä (autossakin) on aina joku nippa mihin ei sitte saa perus liitintä lykättyä millään edes lähelle ?
     
  3. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Vieläkö saapi jostain MoPar nailonvaseliinia, purettavissa nivelissä hyväksi havaittu, niin on sitä sellaisia niveliä jotka voi purkaa ja sitten säätää sopivaksi. ainakin itellä oli muinoon viiskytlukunen mopari jossa oli tuommoiset nivelet.

    ite aina kun joudun johonkin pito vehkeeseen palloa vaihtamaan, niin rasvanipan oon laittanna ja renkaitten vaihon yhteydessä niin rasvaa lisännä
    varoiks on tervalla hölvänny kierteen niin helepottaa seuraavaa vaihtoa.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Miten saat rasvanipan kiinni sellaiseen palloniveleen,jossa ei ole alunperin rasvanippaa???....Sen mitä itse olen niveliä vaihdellut,niin niissä on se pohja useimmiten ohuesta pellistä tehty,eli miten siihen esimerkiksi saa nipan laitettua??? :odroll:
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pidin itseäni fiksunakin kun keksin tehdä tommosen 90 asteen kulman tavan putkinippelistä. Halusivat kaupassa jotain parikymppiä oikeen rasvarässille tarkoitetusta kulmakappaleesta, mutta ton nippelin sai 50 centillä. Kierre on sama (oliko 1/8" putki) kuin noissa rässin omissa letkuissa ja nippeleissä. Tarpeellinen tietyissä kohteissa, eikä yleensä ole tiellä muutenkaan.

    Taustalla "flush mount" tyypin rasvanipalle tarkoitettu kapeakärkinen suutin.

    [​IMG]

    Loytyy tietty vielä ahtaanpaikan sovite, eli ton normisovitteen sivu on ikäänkuin auki. Lienee tuttu.

    [​IMG]

    Noilla on pärjätty, niin rässi ihan tavan käsipumpattava.

    Injektioneula pitää hommata, jos alkais ne nipattomat palloniveletkin kestämään paremmin.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Olen yrittänyt ettiä tuolloaista kärkisuutinta, mutta ei oikein tunnu löytyvän järkevään hintaan.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko kukaan farmarikuski tai vastaava onnistunut saamaan tonne takaristikkoon rasvaa? Nippa on mutta pää ei mahdu tonne mitenkään järkevästi. Tätä ongelmaa ei ole Cadillacissa missä on laajakulmanivel, mutta tohon delttaan on ihan mahdotonta tota rasvaa saada.

    Olen itekkin noita eurooppalaisia niveliä joskus avannut ja rasvannut. Välillä kun oikeen pussihousuttaa, voi väljiä niveliä kääntää 90 astetta, jollon se kulunut osa menee sinne sivuun ja tulee kulumatonta tilalle, ja pääsee katsastuksesta läpi :lol:
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ olen ottanut kardaanin irti jos ei muuten rasvaus kerta kaikkiaan onnistu. Saa nivelen käännettyä "auki".

    Hyvä vanhanliiton pula-ajan vinkki, tuo nivelen kääntö, pidetään mielessä.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä tein ite sellasen pillin et kupariputken pätkään toiseen päähän kierteet ja siihen nippa, sit sen toisen pään painaa tiiviisti ristikon nippaan ja ruuttaa rasvat sisään.
     
  10. K-750

    K-750 1st gear

  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No juu se kardaanin irrotus tulee eteen silloin kun rasvanippa on ristikon keskellä olevaa tyyppiä ja osoittaa umpikujaan.
    Tota kapeakärkeä (tai sitä omatekoista pilliä, hyvä vinkki) vaativat nipat on aina kupin päässä mikä on se helpoin paikka.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vieläkin meinannut et jos maasturin tai vanhemman auton hommaan niin laitan siihen rasvaus-keskuksen, niin tulee säännöllisesti rasvattua kun kahta puolen kone huoneessa on kaikki muut paitti kardaanin nipat
     
  13. umpio

    umpio 3rd gear

    Miksei sitten samantien tällainen :poff:
     
  14. voima

    voima 3rd gear

    Poraamalla siihen peltikuppiin 5 mm reikä,ja 6 mm kierre ja sitten vaan kuudenmillin nippa niin onnistuu rasvaus.Itse tei WJ jeeppin nipat kun ei ollut kuin yläpalloissa,tosin alapalloihin ei saa irroittamatta vetoakseleita,ja pitää olla kulmanipat alapalloissa.
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear


    Eihän se pallonivelen pohjassa oleva pelti ole paksuudeltaan edes sellainen,että siihen kierteen sais tehtyä (vai tuleeko siihen vaan kenties yksi tai kaksi kierrettä,johon se nippa sitten pitäisi saada kierrettyä.?.)...Se peltihän on ehkä millinen paksuudeltaan....Mitenkäs ne porauslastut...jääkös ne sinne niveleen rasvan sekaan sitten,vai saakos ne jäädäkkin?....Nyt kyllä tuntuu,että taidan jättää porailematta nivelien pohjiin reikiä....
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Rasvattavassa nivelessähän on rasvaurat kun taas kestovoidellussa ei näitä uria käsittääkseni ole, joten vaikka sen nipan kiinni saa, meneekö rasva sinne minne kuuluu?
    Tässä vielä artikkeli nivelten eroista, halppis malleissa on muovista tehdyt "alakupit". Pakkanen ja suomen monttutiet tekee selvää jälkeä noista nivelistä suht nopeasti.
    http://cbodydrydock.com/e107_plugins/co ... content.20
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte ehkä ensin avaisin ton suojakumin ja laittaisin noihin kestovoideltuihin (=voitelemattomiin) niveliin jotain kunnon rasvaa reilusti ennen kun asentaa kiinni.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Näin olen tehnyt ja epäilemättä muutkin. Kumi vielä nippusiteellä kiinni, edellinen ammattimiehen (=minimipalkalla raatava koulupudokas pojankloppi) laittama oli osittain irti --> nivel täynnä hiekkaa.
     

Kerro tästä muillekin!