GM takajarrujen säädöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 9.6.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Noh, jos on normaalia että pelkästään ajamalla jarrurumpu kuumenee niin, että sormi palaa jos sitä koskee. Pidempään ajaa niin lämpeää mutteritkin niin että melkein polttelee pitää käsissä. Ja tuo koeajo oli ehkä kilometrin verran eikä mukana ollut rajuja jarrutuksia.

    Levyjarru jos olisi noin kuuma niin ei epäilystäkään että se jumittaa. Onko tuo rumpujarrussa normaalia? Ei nimittäin ole rumpujarrujen kanssa tullut värkättyä juurikaan.

    Kypsentäähän se vähitellen rasvat laakerista jos noin kuumana jarrut käy.

    Mutta on kyllä totta, että olen miettinyt että metsästänkö tässä nyt olematonta ongelmaa.
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä en ainakaan tiedä, että onko normaalia. En ole edes ikinä kokeillut kuinka kuumana eri autojen takarummut oikeen on. Nyt tuli testattuu tosta omasta Impalasta, kun tulin himaan.

    Mitä noita renkaita olen tossa ilmassa pyöritellyt niin ei ne mitenkään hinkkaa vastaan. Pieni ääni kuuluu, ei sen enempää.

    Edit: Tuosta rasvojen kypsymisestä, jos sormea polttaa ja se on vaikka esim 60astetta niin eipä siinä rasvat paljoa pala...
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Noh, täytynee jatkaa harjoituksia sitten ja katsoa miten siinä käy. Voihan tuo tietysti olla normaaliakin, mutta kun ei ole rummuista niin kauheasti kokemusta niin kuvittelin ettei ne nyt noin kuumaksi lämpene tuolla ajolla.

    Nyt on kyllä huomannut että lukosta taka-akselilla on vain harmia tässä jarruhommassa. Ei voi vaan kevyesti pyöritellä renkaita vaan aina pyörii vaihteisto mukana ja se jarruttaa jo sitten ihan riittävästi.

    IR-lämpömittarikin on niin sillä vois huvikseen koettaa rummun lämpötilaa mitata ajon jälkeen niin saa jotain osviittaa kuinka kuuma se oikein onkaan.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sullahan on pieni välys että rumpu pyörii ennenkuin vetari liikahtaa, eli ne rummun reiät on vähän isommat kuin pinnapultit. Näin ainakin Cutlassissa. Pystyiskö siinä pienen matkan mitä pystyy pyörittelemään ennenkuin vetari pyörähtää vähän tunnustulemaan et laahaako se oikeesti. Pikkasenhan se pitääkin laahata...
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, pieni välys on ja perässäkin on pieni välys että hieman pystyy liikuttelemaan ees/taas, mutta hieman hankala niin pienellä matkalla on kuunnella/tuntea laahaako se.
     
  6. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Eihän sulla ole hydroboosteria josta tulis ylipainevuoto > jarru laahaa?

    Tai mites pyörän laakerit? Voi lämmitä aika äkkiä jos on häikkää.

    Oon myöskin tutustunut yhteen ford transittiin, jossa käsijarruvaijerit oli pujoteltu tukivarsien yli siten että kun taka-akseli jousti montussa sisään, niin kässärivaijeri kiristyi oikein kunnolla.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Ei oo hydrobuusteria vaan ihan perinteinen alipainetehostin.

    Auto kyllä lähtee pienessä mäessä rullaamaan hiljalleen vaikka kuinka runnois jarrua ja sen päästää irti. Tämä tietysti voisi viitata siihen, että huolehdin ihan turhaan koko asiasta.

    En usko, että pyöränlaakeri on kyseessä kun jarrurumpu lämpenee ekana polttavan kuumaksi ja vasta hieman myöhemmin lämpö leviää napaan asti.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on käyty heittään n. 20km lenkki eikä noussu savu jarruista! Voitaneen siis päätellä, että ei ne ainakaan turhan paljon laahaa. Olen siis tod.näk. tässä viimeiset 2-3vkoa ihan turhaan rassannut noita jarruja. Noh, näin sitä oppii!

    Vielä hieman täytyy kiristää käsijarrua, kun poljin menee aika syvään ja silti tuntuu että käsijarru juuri ja juuri pitää auton paikallaan pykälä päällä.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla oli cadillacissa kiero jarrurumpu joka teki kuumenemista.

    Koko homma alkoi siittä kun jarru räjähti jumiin ja oli pakko ajaa laahaavalla jarrulla kotiin. Rumpu kuumeni oikeen huolella kuten kaikki muu siinä ympärillä ja tuloksena kiero vetari ja rumpu. Kun vielä tunnin päästä sylkäsi takanapaan, sylki kehui pois. Syynä kiinnileikkautumiselle ei ollut muuta kun kauhee määrä paskaa rummun sisällä.

    Vetarin sai sorvissa oikastua, oli vaan laippa vinossa. Kuitenkin jarrurumpu jäi kieroksi, ja kuumeni matka-ajossa. Kun vaihtoi uuden rummun, loppui lämpeeminen.

    Nyt omassa käyttökoslassa jarrut lämpee sellaseksi että niitä pystyy koskemaan mutta ovat lämpymät, rummut siittäkin vanhuuttaan menneet hiukan kieroon kun jarrutuksissa tuntuu pientä nytkytystä välillä.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Kiero noissakin rummuista on toinen. Uudet rummut ja tuntuu nytkytystä kun jarruttaa.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt voidaan tämä homma lopettaa mun osalta. Kävin leimalla tänään ja takajarrut toimi helkkarin hyvin. Otti tasaisesti kumpikin puoli niin jalkajarrulla kuin parkkijarrullakin.

    Tästä voitaneen päätellä, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Olen tod.näk. ihan turhaan rassannut jarruja viimeiset 3vkoa.

    Jalkajarrut otti 2.0kN/2.1kN ja parkkijarru 1.9kN/1.8kN. Yllättäen etujarruissa oli enemmän heittoa. (2.7kN/3.4kN).
     

Kerro tästä muillekin!