Mitä rasvoja jarrujen kanssa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja El C, 27.1.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Mitä rasvoja pitäisi käyttää rumpujarrujen kunnostuksen kanssa?
    Kunnostin juuri sylinterit, laitoin uudet kengät ja putket / letkut jne.
    Nyt pitäis kasata ja mielellään tekisin kerralla oikein.

    Rasvojen tietty pitää olla sellaisia etteivät valu ja tahraa kitkapintoja mutta millaista?
    Jotain liukurasvaa taustalevyn ja kenkien väliin, mitä?
    Säätörullan kierteisiin jotain, kuparipastaa?
    Sylintereihin / kumihattuihin?

    Hyllystä löytyy mm. Teboilin Solid 2, valkovaseliini, Bilteman yleisrasva ja Mos2.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jarruihin on oma jarrurasvansa ja sitten kuparitahna. Muuta en laittaisi.
     
  3. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Toi kuparipaska on aivan liian mainostettu aine; se muhjuuntuu ihme kakkaraksi ajan kanssa, melko nopeastikin, jokainen on tietty vapaa tekemään niin kuin haluaa...
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Siksipä tässä juuri kyselenkin, ettei tulisi paskaa käytettyä.
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    pbr rubber grease. menee säätörullissa, levyjarrujen liukutapeissa, männän välissä...
    Tämä rasva ei kuivu sellaiseksi muovin tapaiseksi köntsäksi mikä jumittaa kaikki paikat niin kuin jotkut jarrurasvat.
    itse en ole muuta käyttänyt enää vuosiin, ja saa ainakin meidän paikalliselta fixus kauppiaalta.
    Jarrukilven ja kenkien väliin ei kannata laittaa mitään paskaa keräämään.
     
  6. Kine

    Kine 3rd gear

    Juu tuo PBR on kelpo kamaa. Vieläpä jännän väristäkin. Riittää aktiivisessakin käytössä varmaan vuosia pikkanen tuubi. Ja ihan joka paikkaan ei tarvi rasvaa laittaa; puhtaat kuivat pinnat on paljon paree käytössä-> pääsee se pöly pois sieltä eikä keräänny aiheuttamaan harmia.

    Harrasteautossa ei oo iso urakka vaikka parin vuoden välein ottaa paikat auki, putsailla ja kasailla taas. Pysyy ilmaruuvitkin avattavissa. Lie käyttämättömyys talvikaudella suurempi riesa kuin liika käyttö tms.

    Minulla on harrastepelin etusatulat liukupaloilla ilman mitään kumisuojia täysin sään ja tiepölyn armoilla. Olen ne rasvannut, mutta hiomatahnaahan siitä taitaa tulla kun joskus tielle pääsen. Ehkä onkin viisainta putsata rasvat pois ja ajaa kuivana. Riittävä välys ja käyttö pitää paikat irtonaisina.

    Kuparitahna on paikallaan kuumien paikkojen kierteissä.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Paitsi että se ei oo enään PBR, ilmeisesti Bosch ostanu koko puljun, kun tuubi on täsmälleen samanlainen kuin ennekin, mutta päällä lukee BOSCH.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei kuparirasvassa mitään vikaa ole, mutta jarrumännissä ja liukutapeissa se on täysin väärässä paikassa, eikä sitä ole niihin tarkoitettukaan. Aina tämän tästä sitä näkee kuitenkin noihin suositeltavan. :wc:
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Autonovolla, joskus kymmeniä vuosia sitten, laitettiin sellasta valkosta tahnaa (varmaan sinkkiä sisältävä) mekaanisiin osiin. Silloin "ostamani" tahna on nyt lopppu.......
    Nestetilassa oli jarrukumirasvaa, saman tapasta, kuin PBR/BOSCH
    Kuparitahnaa olen sittemmin tuon valkosen puutteessa käyttänyt. Semmosella kuparisprayllä ruiskuttanut rumpujarrujen kaikki jouset, ja muut osat. Ei ole pahemmin ruostuneet.
    Kuparitahnalla rasvatut liukutapit ovat jumittuneet muutaman kerran.

    Mekaanisiin osiin minäkin haeskelen parempaa rasvaa, kuin tuo kuparitahna. Olisko joku synteettinen parempi? Tai Alumiinitahna.
    Ai niin, töissä käytettiin laakerin, ja akselin välissä estämään kiinni tarttumista (välysruostetta), Arganol 144V (muistaakseni). Pitääkin laakerikaupoista kysellä.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kuparitahna ei sovi tosian sinne liukutapille, aluks saattaa hetken liikkua pirun ihanasti mutta jostain syystä rupeaa kanittamaan.

    Liukutappeihin on just omiaan ihan jarruvaseliini/PBR. Ja sit kantsii muistaa et osa näistä CRC:stä tms tuotteista turvottaa kumeja, ei hyvä jarruosissa.
     
  11. jrasi

    jrasi Gearhead

    CRC:n Metal Free Pastea laitoin jarrupaloihin ja CRC:n Bräklubea liukutappeihin sekä männän tiivisteeseen ja pölysuojaan, kun Cadillacin jarrut kasasin viime talvena.

    Tuossa kun tuli avattua jarruja, niin ainakin vielä oli n. 15tkm ajojen jälkeen liukutapit rasvassa ja rasva ei ollut kovettunut. Samoin tuo Metal Free Paste oli säilyttänyt olomuotonsa.
     
  12. El C

    El C 3rd gear

    Kiitos aktiivisesta osallistumisesta ja vinkeistä. Jarrut on nipussa, ilmattu ja tuntuvat toimivankin. Laitoin vain pienet sipasut jarrurasvaa takalevyn / kenkien kosketuspinnoille.
    Uuteen topikkiin uutta kysymystä.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi turpoominen liittyy kai siihen että noi jarrutiivisteet on jotain kohtuu vähän jalostettua luonnonkumia ja hiilivedyt pistää ne turpoomaan. Jarruosat tarttiskin siks putsata spriillä eikä esim. Bentsiinillä tai löpöllä.

    Joskus voitelin noi vaan jarrunesteellä kun en edes tiennyt jarrurasvojen olemassaolosta
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Onko kokemuksia silikonivaseliinista, jota esim. Motonet myy?
    Silikoni noin yleensä kestää hyvin kosteutta ja on liukas, mutta kuinka kauan?

    [​IMG]
     
  15. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Liukutapeissa oon käyttänyt vetonivelrasvaa ja näyttää toimivan.

    'pbr rubber grease', mulla on yks tuubi tuota ja kylmässä varastossa jäätyi ja halkes koko tuubi, tuonhan kuitenki pitäs kestää kylmää jarruissakin.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ääni kans tolle pbr nykynen boch. Sitä käyttänyt nyt jokunen vuosi
     
  17. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Itelle jäänyt kanssa epäselväksi missä jarruissa on niin kuuma että kuparirasvasta olisi hyötyä. Niissä kun tuntuu vielä se perusrasva olevan huonoa.

    Eli ihan tavallista korkeamman lämpötilan vaseliinia on tullut laitettua eikä ole ollut koskaan ongelmia. Eli laakerivaseliinia tai jotain sitkastettua tai molyrasvaakin, pääasia että liukupinnoissa ja kierteissä on jotain rasvaa.

    Sylintereihin luonnollisesti sylinterirasvaa, PBR, ATE tms.

    Eipä jarrupaloistakaan tunnu maali palavan kovin helpolla ja kestää vaikkapa rumpujarruissakin maali pinnassa jos ei aja mitään rata-ajoa. Joten tuskin kauempana olevissa kohteissa liian kuuma tulee.

    Pakosarjan pultit ja lambdat on niitä harvoja joihin tulee laitettua jotain metallirasvaa tai nykyään on sitten keraamisiakin.

    Olen ottanut tavaksi pistää rasvaa myös ilmausnipan kierteisiin ja kietoa näkyvän osankin vaseliiniin ilmauksen jälkeen. Helpottaa kummasti elämää joskus 5-10 vuoden päästä.
     

Kerro tästä muillekin!