Etupään jousitus Dodge -67 ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sixkasix, 7.7.2013.

  1. sixkasix

    sixkasix Gearhead

    Olisiko jollakin tietoa ja tai korjauskäsikirja kuvia -67 Dodge Dartin etupään jousitussysteemeistä?
    Ajoin korotetun suojatien reunaan ja joku vääntösauva lie irti.
    En löytänyt niin paljoa tietoa, että osaisin välttämättä oikeilla termeillä kysyä, mutta hyviä neuvoja kaivataan.
    Itelle ei oo vielä moista vikaa tullu autoiluhistoriani aikana vastaan ja tuo minun mies on ekaa kertaa Moparin alla, moisia ihmettelemässä, se ku on GM-miehiä.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

  3. sixkasix

    sixkasix Gearhead

    Irtoaako tuo "torsion bar" lukkorenkaan poiston jälkeen taaksepäin?
    Entä onko se takapään kiinnityskohta (nimeltään mikälie) purettavissa, mitä siellä on sisällä, eli onnistuuko hitsaus mitenkään? On meinaa revennyt siitä kohtaa liitoksistaan.
    Olikohan tämä mitenkään ymmärrettävästi kysytty... :)
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    - Etupää ilmaan
    - Alatukivarren "sisällä" pultti ja siitä säädät jousituksen paineen pois
    - Lukkorengas irti ja jousi taaksepäin irti
    - Jos jousi ei irtoa käsin niin hanki kaksi n 30 mm vaijereihin tarkoitettua sakkelia
    - sakkelit peräkkäin tiukasti toisiinsa kiinni ja tiukasti jousen ympärille ja naputat sakkeliin jotta saat irti
    - jousta ei saa lyödä / naarmuttaa yms.
    Katso että jousi tulee samalla tavalla paikalleen (etupää eteen, älä sekoita vasenta / oikeata jousta)
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Imuroitte täältä http://www.mymopar.com/index.php?pid=109 korjaamokäsikrja.


    Vääntösauvajousen takakiinnike, "ankkuri", on vaan pyöröteräs kuusioreiällä, joka on hitsattu poikkipalkkiin kiinni. Ankkurit repeävät ruosteen heikentämästä poikkipalkista. Korjatessa ankkurin kuusiokoloreikä pitää laittaa tiettyyn kulmaan, jotta jousitukseen saadaan oikea esijännitys oikealla pyörän korkeudella. Korjaamokäsikirjassa ei tainnut olla moisesta mainintaa. Ota mallia toiselta puolen, jos se on alkuperäisessä kunnossa. Kallistuskulma on tietenkin vastakkaiseen suuntaan kuin toisellla puolella. Ehkä kuva auttaa ymmärtämään. Kuvalinkki on Mopartsin sivulle ja kuva Mopar Performancen alustakirjasta. Kuvassa annetut kulmat ei välttämättä ole samat kuin alunperin.

    [​IMG]


    Käytettyjen jousien puolia ei saa vaihtaa. Jousen päästä löytyy merkintöjä: L = left eli kuskin puoli ja R = right = apparin puoli. Myös jousien päästä löytyvien osanumeroiden kolmesta viimeisestä numerosta viimeinen kertoo puolen. Kuten muutenkin Moparin eri puolille tulevien samanlaisten osien numeroinnissa on yleensä vasemman puolen osanumeron viimeinen numero pariton ja oikean parillinen. Jouset on tehtaalla asennettu alunperin niin, että merkinnät sisältävä pää tulee taaksepäin, eli tekstit näkyy ankkurin läpi.
     
  6. sixkasix

    sixkasix Gearhead

    Kiitoksia kovasti neuvoista :)
    Yritämme saada korjattua. On tosiaan revennyt tuo "ankkuri" irti poikkipalkista.
    Riittävän suuria vaijerisakkeleita ei Kittilän kokoisesta paikasta löytynyt, täytynee improvisoida jokin irroitustyökalu.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kumpa olisin tämän nähnyt pari vuotta sitten. [​IMG]
    Ei huvittais yhtään, mutta joudun kait toiselta puolelta rälläköimään irti ja kääntämään.
     

Kerro tästä muillekin!