Trans am 1981 käsijarrun säätö???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja M, 28.6.2014.

  1. M

    M Gearhead

    Autossa levyt takana, orkkiset, kuva löytyy tuosta toisesta topicistani.

    Käsijarru ei ota yhtään kiinni. Siinä siis vaijeri vetää vipua, joka puolestaan painaa mäntää. Liikkuu hyvin ja ihan ääriasennosta toiseen. Kysymys kuuluukin, onko vivussa boorit, jotta voisi kääntää toiseen asentoon?

    Jarrut on muuten käyty läpi, männät herkistelty.
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos tässä takasatuloissa ne männät sellaset,että täytyy pyörittää,jotta saa menemään pohjaan?...Jos on niin kokeileppas silleen,että jätät pikkasen kihnaamaan (eli ettei levy pyöri täysin vapaasti palojen kanssa)...Toinen juttu mikä tulee mieleen,niin onhan vaijeri oikeanlainen (ei liian pitkä)...Ja onkos vaijerissa minkäänlaista säätöä?...
     
  3. M

    M Gearhead

    Jaa-a. Pitääpä tutkia. Vaijeria en osaa epäillä, kun vetää kyllä tuon vivun loppuun. Hemmetti kun tietäis missä muussa autossa on samat jarrut vai onko missään.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jos niissä takasatuloiden männissä on kolot,niin silloin ovat kierrettävät...Onkos takapalat missä kunnossa?
     
  5. M

    M Gearhead

    Mäntä näyttää vähän 200 litran tynnyrin korkilta. Palat on kohtalaiset
     
  6. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Saman ongelman kanssa paininut. Vaikka kuinka kiristää vaijerin niin ei vain toimi. Takajarrut toimivat oikeinkin hyvin.

    Olen ulkomaalaisilta keskustelufoorumeiltakin katsellut apuja ja tuntuu että ongelmia on hieman kaikilla mutta ratkaisua ei kellään. Noinkohan sitä joutuu ostamaan uudet satulat tuon takia...
    -O
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    On kierrettävät männät.

    Ei ole urituksia vivuissa vaan muistaakseni neliöreikä joka on voinut kulua väljäksi.

    Yksi säätöohje, sivu 5 pdf

    Toinen ohje pdf

    Kolmas: To adjust a balky caliper, try this-
    1. Attach a large adjustable wrench to the parking brake arm (this to give you plenty of leverage).
    2. Turn the arm to apply the parking brake.
    3. With the brake fully applied, hold pressure on the arm and put the flat end of a large screwdriver into the groove cut on the disc piston. (the dust boot fits into this groove but you can still grab the lip of the groove with the screwdriver)
    4. Apply some pressure on the groove with the screwdriver toward the rotor. (What you are doing here is trying to apply the brake by prying the piston with the screwdriver).
    5. With pressure still applied on the screwdriver, return the parking brake lever back to it's relaxed position.
    I have been a brake salesman for a major brake manufacturer for over 30 years and learned this technique from a customer of mine years ago. What you are doing is forcing the adjuster to move. After doing this, if you will use your parking brake regularly, you shouldn't have any more problems.



    Kuva rakenteesta

    [​IMG]
    http://img25.imageshack.us/img25/8116/ebrakecaliper.jpg

    "--when the brakes are applied, an internal cone and piston move out as one part--"; however, "--when lining wear occurs during service, the cone and piston do not return to their original position, but rather leave a small gap equal to the lining wear between an adjusting nut and the cone. An adjusting spring rotates the nut on the high lead screw to close the gap, thereby adjusting the caliper---." Next paragraph:
    "When the parking brake is applied----the screw is turned, adjusting the nut down the screw, forcing the pad against the rotor. Upon release of the parking brake, the cone rotates on the clutch interface and readjusts the caliper. The clutch prevents the cone from turning when the parking brake is applied."
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Sama systeemi -82:ssa Camarossa,jarruissa kaikki uutta,vaan ei silti tahdo löytyä käsijarrua.Muuten takajarrut hyvät.Olen vaan kiristänyt sen niin tiukalle kun olen saanut ja katsastuksen jälkeen löysännyt takaisin.Tuo takasatula malli on yksi GM:n insinöörien suuria saavutuksia.
     
  9. M

    M Gearhead

    Kiitos reynolds ja tomaso. Isosti. Näillähän se aukesi. Vipu on mutterilla kiinni ja akseli on 6-kanttinen ja sen paikkaakin pystyy siis muuttamaan. Homma kunnossa, ikinä ei ole ollut 2 tai 3 gen transussa näin hyvää käsijarrua.
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eipä mittään....Hyvä,että kässäri nyt pitää kunnolla! 8)
     

Kerro tästä muillekin!