GMC :n jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja witham, 3.1.2008.

  1. witham

    witham 1st gear

    Mitenkä puretaan gemssun jarrurumpu?! Ongelmana on toisen takapyörän nappaaminen heti kiinni ennen muita. Mistä voisi imuroida räjäytyskuvan, auto on Gmc 6.5td 2500 4x4-94.
     
  2. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Jarrut ...

    Hi!

    Se rumpu pitäisi periaatteessa lähteä,kun on fillari nostettu pois ja irrotettu vielä mahdollisesti paikoillaan olevaa 4 ohutta (lukitus)peltiprikkaa (todennäköisesti niitä ei siellä enää ole !),MUTTA ... se sovitus akseliin on niin tiukka ja jumissa,että eipä rumpu (yleensä) helpolla tule ulos :(
    Voi joutua ottamaan akselin kanssa irti,jolloin on syytä poistaa öljyä ensin perästä niin paljon,ettei valu akselin reiästä. Ja tietenkin stefojen vahingoittamista pitää varoa jos akselin joutuu rummun kera vetämään ulos.

    Jos rumpu ei irtoa sovinnolla,niin kannattaisi sitten (ennen purkua akselin kanssa) ehkä kokeilla säätämistä sieltä kilven puolelta ja periaatteessa niistä reistä pitäisi näkyä hihnojen kunto :eek: Sikäli kun ja jos... hihnoissa näyttäisi olevan vielä pintaa riittävästi ja säätöruuvi pyörii, niin (liuotin)pesu saattaisi myös jeesata tilannetta. Painepesurilla voi yrittää varovasti saada puhtaaksi tai sitten tavallinen pesu ja päälle paineilmalla kuivaus/puhdistus. Näissä jarruissa on isot pinnat ja paska=jarrupöly,suola jne. aiheuttaa helposti kanittamis ongelmia.

    Oli tarkoitus aikanaan itsellänikin avata ja katsoa jarrujen kunto, vaan en saanut rumpuja irtoamaan mitenkään sovinnolla ja jarrujen säätö onnistui muuten. Joten homma on edessä jossain vaiheessa ja koska(ainakin minulla) on akselit irrotettava,niin tarkoitus olisi samalla vaihtaa sitten perän suojalevy (kromi), stefat ja öljyt.

    Empä tiedä oliko tästä apua ongelmaasi ... toivottavasti joku enemmän noiden kanssa pelannut kommentoisi tilannetta :poff:
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Moi, tietenki olisi hyvä koettaa kilven takaa kurkistella ja säätöpyörää löystää ettei kengät kanita rumpua.
    Kyllästä ajan kanssa vaikka wd-40:llä sitä rummun ja akselin rajapintaa ja anna vaikka kumivasaralla vähän tärskyjä. Saahan sen tietenki akselin poistamalla ja laakeroinnin avaamalla laakeripesän kera pois...
    t.kane
     
  4. witham

    witham 1st gear

    Kiitti vinkeistä! Lujassa tuntuvat olevan, jospa liotus tehoaisi. Lisätilaa tuleekin kun auton runko maalataan ja lava nostetaan pois siksi aikaan. :)
     
  5. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Lujassa on juu...avittein jo lyijyekalla eikä inahtanukkaa :eek: täytyy vissiin kokeilla jossain vaiheessa inasen lämpöä ja pau pau-lekalla...olis kiva saaha auki noi jarrut...tai vaihetaa koko perä :oops: joku hörisi mulle et ulosvetäjällä lähtis(saattaa tosin rumpu haljeta!)tai sitten vien korjaamoon...ottakoot irti ja vaihtakoot kenkät siellä
     
  6. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Subbarin takajarrujen irroituksesta.

    Joo ...

    Kuten jo aiemmin totesin loppui itseltänikin usko irtoamiseen...vaan se akselien kanssa irrottaminen on sitten se viimeinen keino. Aikanaan kyselin kaverilta joka tekee noita työkseen,että lähteekö se ja miten. Kertoi että kyllä hänkin on välillä akselien kanssa joutunut ottamaan auki.

    Jotta tuo kuumentaminen auttaisi ...pitää saada punaiseksi ja se ei ehkä tee hyvää noille muille systeemin osille ??? Itse ajattelin kokeile vielä jossain vaiheessa sillai,että perä kokohaan ylhäällä...fillari(t) pois ...irrotusöljyä (esim. sitä "pikajäähdyttävää" ) myös niiden pulttien juureen ja sitten pyörittää koneella (vaihde vuoron perään eteen taakse) ja pyörittäessä jarruilla yrittäisi saada sellaista (tärähdys) liikettä rummun ja akselin suhteen (edes millin osien verran jotta liikahtaisi ja menisi se öljy väliin :) ) sitten mahdollisesti irtoaisi :eek:

    En tiedä onko tuossa mitään ideaa,mutta ... :odroll:
     
  7. Vege

    Vege 1st gear

    mulla 80vm pick upista aukee hienosti kun on useen ennen leimaa hiukan hivassu paloja tms. tarkistellu ettei jarrut hirveesti heittäis, vanista en oo aukassu vielä ja se homma ois edessä nyt tässä, ollu pari vuotta käytännössä pois ajosta kun ei oo ollu aikaa hänelle ja toinen takajarru jäänyt panttaamaan tuolloin aikoinaan kun polkastu seisontajarru päälle, saa nähdä onko piukassa kilon verran ainakin jarrupenkissä näyttää olevan vastusta

    pick upissa onkin seisontajarrua tullu käytettyä jatkuvasti just tuon takia ettei jämähdä
     

Kerro tästä muillekin!