Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. julang

    julang 1st gear

  2. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Selvittelin tuolta Speed Cornerista, josta -05 kikottimeni ostin, niin noita öljy-asioita ja tällä hetkellä PITÄISI olla:

    *Etuperä: EPX 80w90 Castrol
    *Jalovaihteisto: automaatti öljy Dexron 3 Castrol
    *Takaperä: lukkoperäöljy LS90 Castrol
    *Manuaalivaihteiston öjyistä ei ollut varmuutta, pitäisi kyllä lukea vaihteiston kyljessä mitä siinä pitäisi käyttää.

    Omassani kans jyristää tuo perä kuivalla kääntäessä ja se neliveto päällä moottorijarrutuksessa kuuluva "murinakin" voisi ainakin vaimentua jos nyt ottaisi itseään tukasta kiinni ja vaihtaisi kaikki ölpät...
     
  3. julang

    julang 1st gear

    Öljystä

    Sotkitaan pakkaa lisää, lainaus korjaamomanuaalista:

    GEAR LUBRICANTS
    SAE ratings also apply to multigrade gear lubricants.
    In addition, API classification defines the
    lubricants usage. Such as API GL-5 and SAE 75W-90

    DESCRIPTION - POWER STEERING FLUID
    Mopart ATF +4, Automatic Transmission Fluid is
    required in the power steering system. Substitute
    fluids can induce power steering system failure.
    Mopart ATF +4, Automatic Transmission Fluid
    when new is red in color. The ATF is dyed red so it
    can be identified from other fluids used in the vehicle
    such as engine oil or antifreeze. The red color is not
    permanent and is not an indicator of fluid condition.
    As the vehicle is driven, the ATF will begin to look
    darker in color and may eventually become brown.
    This is normal. ATF+4 also has a unique odor that
    may change with age. Consequently, odor and color
    cannot be used to indicate the fluid condition or the
    need for a fluid change.

    DESCRIPTION - TRANSFER CASE
    Recommended lubricant for the NV241 GENII,
    NV271, NV243, NV244 GENII, and NV273 transfer
    cases is Mopart ATF +4, Automatic Transmission Fluid


    FRONT AXLE
    ² C205F - Mopart Gear Lubricant 75W-90
    ² 9 1/4 AA - Mopart Synthetic Gear Lubricant
    75W-90

    REAR AXLE
    ² 9 1/4 - Mopart Synthetic Gear Lubricant 75W-
    140
    ² 10 1/2 AA - Mopart Synthetic Gear Lubricant
    75W-90
    ² 11 1/2 AA - Mopart Synthetic Gear Lubricant
    75W-90

    NOTE: Trac-LokT differentials require Limited Slip
    Additive in the lubricant. Trac-Rite™ differentials

    DESCRIPTION - MANUAL TRANSMISSION
    NOTE: DaimlerChrysler recommends using MoparT
    lubricants or lubricants of equal quality.
    ² NV3500 - Mopart Manual Transmission Lubricant
    ² NV4500 - Mopart Synthetic 75W85 Manual
    Transmission Lubricant
    ² NV5600 - Mopart Manual Transmission Lubricant

    DESCRIPTION - AUTOMATIC TRANSMISSION
    FLUID
    NOTE: Refer to Service Procedures in this group for
    fluid level checking procedures.
    Mopart ATF +4, Automatic Transmission Fluid is
    the recommended fluid for DaimlerChrysler automatic
    transmissions.
    Dexron II fluid IS NOT recommended. Clutch
    chatter can result from the use of improper
    fluid.
    Mopart ATF +4, Automatic Transmission Fluid
    when new is red in color. The ATF is dyed red so it
    can be identified from other fluids used in the vehicle
    such as engine oil or antifreeze. The red color is not
    permanent and is not an indicator of fluid condition.
    As the vehicle is driven, the ATF will begin to look
    darker in color and may eventually become brown.
    This is normal. ATF+4 also has a unique odor that
    may change with age. Consequently, odor and color
    cannot be used to indicate the fluid condition or the
    need for a fluid change.
    DO NOT require Limited Slip Additive.
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei helvetti... :D tuli tuossa kahvipöytäkeskusteluissa mielenkiintoinen väittely... Sanokaapas nyt auton OIKEAT omistajat, onko tuo Cumminsin turbodiisseli V8 vai suora kutonen...? :poff:
     
  5. seppä

    seppä 1st gear

    Hyvinkin suora 6
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Jaahans, lisätäänpäs suora linkki tälle sivulle FAQ:iin.

    Itse kaadoin perään (periin) TB:n täyssynteettistä peräöljyä, lisäksi lisäainetta takaperään muistaakseni 1,5 pientä putelia Kendallia. Ensin 1 ja myöhemmin vielä puolikas kun olevinaan tuntui että lukko puraisee aavistuksen liian hyvin kiinni.
    Vaikka varmaan sinne voi 2 kendall- pullollista kaataa surutta.

    Mopar/Ford lisäaineet ovat muuten ihan identtisiä, pullokin on sama eri teksteillä.
    Kendall (jota lisäsin TB:n peräöljyihin) näyttää, haisee ja vaikuttaa 100% samalta. Kendall -pullo on hieman isompi (20-30%) ja eri muotoinen kuin ensinmainitut tökötit.


    Edit/PS
    Käsittämätöntä litkua tuo lisäaine:
    Tein Fordin lisäaineputelista vuosia sitten taskumatin. Pullon sisällä aromit hirveät. Mutta kun piti saada "Ford Racing" -taskumatti mustang-miittiin niin ei auttanut. Pesua moneen kertaan tiskiaineella/konetiskiaineella/vedellä/asetonilla/spriillä ym ym. Aina vaan haisee. Päättelin että on kuitenkin puhdas, haju on vaan jäänyt.
    1vko myöhemmin todettiin saunassa että viski maistuu samalle mille lisäaine haisee.
    Puteli seisoi sittemmin ainakin 2 vuotta (!) viskillä täytettynä. Eräänä päivänä tyhjäsin sen, ja uudet "vissyt" sisälle.
    AINA VAAN maistuu lisäaine viskissä :eek:


    Edit 2
    Saa ja suorastaan kannattaakin käyttää +4:sta. Nettijuttujen ja omien kokemusten mukaan on parempaa, ainakin laatikon luisto ylivaihteella loppui omassa.


    Peijooni, eipäs ollutkaan tätä aihetta FAQ:ssa- kuka muistaa missä kohtaa asiaa on puitu, niin lisään linkin (linkit) vastaisen varalle.

    Mahdolliset syyt:
    -Clockspring
    -Ratin nappula rikki
    -Jarrupedaalin mekanismi kulunut, cruisen sammuttava/estävä katkaisija makaa päällä. Kokeile nostaa varpaalla jarrupedaalia samalla kuin yrität laittaa cruisea päälle
    -Kampiakselin asentotunnistin rikki. Silloin pitäisi kyllä kiekkamittarinkin pimentyä
    -Muuta mälsää

    Mikä auto? 95/96 muuttuu cruisen ohjaus hieman (samalla kuin päivitys RH -> RE?), ratissa joko erilliset ON/OFF napit TAI samalla napilla ON ja OFF.
     
  8. rammi

    rammi 3rd gear

    Mistäs ootte hommannut lootaöljyt, kun Motonetin tuotevalikoimasta poistuu Moparin ATF+3, ei löydy Kuopion Motonetistä ja monesta muustakin on loppu. Eivätkä postimyynnillä toimita perk..

    Paikallinen Ryslerin liikekin myy vain ATF+4:sta .... eihän sitä kait voi tonne 95-vuosimallin lootikkoon työntää.
     
  9. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    hei kertokaas misä on vika kun kruise ei toimi... töötti kyl toimii mut onko se silti se ratin juures oleva kellonvieteri rikki...oon kyllä kattonut etei pitäisi olla alipaine vuotola
     
  10. seppä

    seppä 1st gear

    Voi työntää +4 ja saa sitä myös Motonetistä, ainakin muistaakseni
     
  11. julang

    julang 1st gear

    Kertokaas onko Motonetissä todellakin +4 ATF öljyä, ja jos niin on minkä kokoisissa purkeissa ja hinta? Mopar oma maksaa 60 eskoa 4 litraa.
    Voisi lähteä täältä peräkyliltä akan kanssa shoppaileen vaikka Tanpereelle.... :p
     
  12. seppä

    seppä 1st gear

    Oisko joku MAG1 tai jotain..ei taida olla enää yhtään purkkia nurkissa josta tarkistaa..
    Hintaa oli ainakin joskus 7,90 purkki eli se karvan alle litra (pint tai jotain)
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    Motonetistä löytyy tämmöistä sekä tämmöisessä purkissa +nelosta. Tota +4:ää ei näy tuolla sivuilla ainakaan tällä hetkellä, mutta sitä olen itse ostellut tohon laitokseen.

    Mutta nyt pukkaa myös pientä propleemaa, eli käynnistyksen kanssa on vähän ohjelmaa. Eli lähes kylmällä koneella startatessa käy muutaman sekunnin osalla pytyistä. Jos kone on niin kylmä että se haluaa hehkuttaa, niin silloin käy ihan hyvin. Mutta jos sen on just siinä rajoilla ettei hehkuta, niin silloin menee 5-10 sekuntia täristellessä. Lämmin kone lähtee hyvin tulille, oli se sitten ajon jälkeen lämmin tai eberillä lämmitetty. Vian huomasin syksyllä ilmojen kylmetessä.

    Itselle tuli ekana mieleen suuttimet, tolla kikottimella on ajettu reilu 230 tml. Eli saako tästä hyvän perusteen itselleen hommata marinesuuttimet, vai onko tuolla ilmavaivaa tai muuta hauskaa? Kylmänä käynnistäessä pölläyttää jonkin verran valkoista savua.
     
  14. tenon

    tenon 1st gear

  15. kvt

    kvt Gearhead

    Oletteko nyt aivan varmoja, ettei se ole ihan normaalia, että neliveto päällä jyrkkään käännettäessä alkaa sortamaan. Koska pelkkää takaveto päällä mulla ei sorra tai jyristä yhtään. Tossa kun jo meinasin tänään ostaa Kendalin öljyt ja lisäaineen, niin myyjä vielä soittikin jollekin tosta sortamisesta ja sai vastaukseksi, että noin sen kuuluukin tehdä nelivedon ollessa päällä.
     
  16. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    Kyllähän se etupää pikkasen kinkkaa vastaan neliveto päällä 8) mutta älä kokeile kuivalla asvaltilla :odroll:
     
  17. kvt

    kvt Gearhead

    Jep. Näin olen käsittänytkin, ettei kuivalla asvaltilla välttämättä kannata nelivedolla pyöritellä. :)
     
  18. julang

    julang 1st gear

    Nyt kyllä on pyydettävä anteeksi ja opeteltava lukemaan, eli hyppäsin kohdan "neliveto päällä" yli :mad:
    Totta se murtaa jos neliveto on päällä mutta jos murtaa PELKÄLLÄ takavedolla murtaa, on perässä väärät öljyt tai lisäaine puuttuu. Sori :oops:
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Katos, en huomannutkaan että se oli neliveto päällä :oops: Joo, ihan normaalia käytöstä kun ei ole keskitasauspyörästöllinen jakolaatikko.
     
  20. seppä

    seppä 1st gear

Kerro tästä muillekin!