Vielä Kärrynvedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja duramax03, 15.5.2008.

  1. duramax03

    duramax03 1st gear

    Tiedän että useampi topicci on kärryllä vetämisestä, mutta vielä yksi visainen kysymys, ja jos jollain on oikeaa tietoa olisin kiitollinen
    tilanne: mersu, vetokyky 2200 jarrullisena + traileri max 2500 (otteessa, omapaino 700 kg)
    mersun perässä siis tämä traileri + päällä auto paino 1000 kiloa ( rekisteriotteesta) poliisin puntarilla 1700 ( virallinen tulos)....onko yhdistelmä laiton.......huhua....., poliisin sakotusohjeen mukaan käytetään "heinäntekojärkeä" eikä kuljetus ole laiton.....toisaalta jos maalaispoliisi pysäyttää ja antaa sakon, maksettava on koska oikeudessakin pätee voimassa oleva tieliikennelain pykälä jonka mukaan katsotaan rekisteriotteiden massat. kaiken kukkuraksi katsastuskonttorikin kieltäytyy muuttamasta painoja kärrystä pienemmäksi koska rakenteellisia heikennyksiä kärryyn ei ole tehty......kokemuksia TIETOA......
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos mä tosta nyt mitään ymmärsin, niin kyllä se laillinen kuljetus on.
    Eli kuljetuksessa katsotaan sen todellisen kuorman massa + kärryn omamassa ja jos ne on alle sen mitä autolla saa vetää on homma kunnossa.
    Mutta sitten pitää huomioida että ajokortin riittävyys lasketaankin vetoauton ja perävaunun kokonaismassan mukaan.
    Eli vaikka vedät tyhjää kärryä, mutta yhdistelmän kokonaismassa(rekisteriotteista) on yli 3500kg tarvitset E-kortin.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Jos kortti riittää, niin ei kai tuossa mitään laitonta ole. Muutenhan ylikuormakin olisi sallittua, jos se on vain tarpeeksi pieneen kärryyn laitettu. Eli jos tuijotettaisiin rekisteriotetta, eikä oikeaa kuormaa.

    Pienen een tuo esimerkkisi taitaa kuitenkin vaatia.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei ole laiton. Jos autolla saa vetää 2200kg niin sen verran saa perässä olla, ihan sama miten se jakaantuu kärryn ja kuorman kesken kunhan puntari ei näytä enempää. Ja vaatii siis pikku-e:n tai saahan isokin E toki olla.
     
  5. jankko

    jankko Gearhead

    Jos vetoauto on kevytkuormaauto ja kortti C1e on laiton mutta jos kortti CE on laillinen.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Täähän oli hyvä keskustelu, ei tarvi itse alkaa selvittää samaa asiaa 8)


    Tää on kyllä hassu juttu. Sen mä ymmärrän hyvin, että minkään laitoksen kantavuutta ei voi nostaa ilman asianmukaisia vahvistuksia, mutta en todellakaan tajua sitä, että tässä Euvostoliiton Kekkoslandiassa traileri ei kestä valmistajan ilmoittamia painoja pienemmällä massoilla ajamista ilman rakenteen heikentämistä.
     
  7. tha022

    tha022 Gearhead

    Eikös tuo C1e justiin ole siihen että vaihdetaan tuo mersu esim. suburbaniksi tai isoksi vaniksi niin siloin pitää olla C1e kunhan yhdistelmän kokonais paino on alle 12t.

    Kävin kysäsemäs Vaasan liikuvanpoliisi komisariolta että miten hitos nuo kortti hommat menee niin joutu herra ittekkin kattoon papereista kun ei tiennyt.
    pikku e = vetoauto B-kortin auto saat vetää auton maksimin, 3500kg raja ei päde.
    C1e = vetoauto C-kortin kevyt kuorma-auto saat vetää auton maksimin, 12t raja pätee.

    esim. mulla on ABe-kortti ja lauantaina mennään poriin yhdistelmällä ford explorer (2350kg) peräs traileri (450kg) jonka päällä camaro (n. 1500kg)=4300kg ja täysin laillinen yhdistelmä
    On muuten varooksi komissaarin printtaama ja alle kirjottama prosyyri mukana autos jos tulee virkavallan kans riita tien päällä
     
  8. jankko

    jankko Gearhead

    Jos auto on kevytkuorma-auto ja kortti C1e ei kärryn papereissa oleva kokonaispaino saa olla yli mitä koukussa sanotaan, mut jos on CE kortti niin sitten kärryn papereissa kokonaispaino saa ylittää auton vetopainon, punnittu ei tässäkään tapauksessa saa ylittyä.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    :soosoo: C1E kortilla "kevytkuorma-autolla" (= C! ajoneuvo jonka kokonaispaino on yli 3500 kg mutta alle 7500 kg) perävannun kokonaispaino ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

    Perävaunun kokonaispaino ei saa ylittää missään vaiheessa koukun lujuuteen perustuvaa suurinta teknisesti sallittua hinattavaa massaa. Perävannun kokonaispaino ei saa ylittää missään vaiheessa 3500 kg (siis kuulapääkoukulla vedettäessä).

    edit: oikeat termit
     
  10. duramax03

    duramax03 1st gear

    no nyt meni aiheesta ohi, kysymys ei koske mitenkään korttijuttua, ne asiat on aivan selviä pykäliä ja moneen kertaan keskusteltuja, vaan henkilömese jolla vetokyky jarruin 2200 kiloa, ja viranomaisten kanta että vielä on voimassa säädös jonka mukaan trailerin paino otetaan rekisteriotteen maksimin mukaan, oli jos trailerin maximi on 2500 kiloa pykälien mukaan on veto laiton vaikka punnitsemalla poliisin vaaka näyttäisikin alle 2200 kiloa. ja tosiaan mihin perustuu se ettei katsastusmies lakse kärryn kantavuutta jos vetopää antaa myöden.......
     
  11. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Siis korttijutut menee papereissa olevien painojen mukaan mutta eikös auto+kärri- tsydeemin laillisuus katota vaaoilla?

    Kun jossain kauppakassi-kinnereissä voi olla jarruttoman kärrin maksimi esim. 450 kg ja uudet peräkärrit on aikas järestään sen 750kg niin riittävän pienen kok.painon omaavan kärrin löytäminen on melko mahdotonta??
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    2 § (11.7.1997/670)
    Määritelmiä
    1. Ajoneuvojen, ajoneuvoluokkien sekä ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelyyn sovelletaan, mitä ajoneuvolaissa ja sen nojalla säädetään. (19.12.2002/1243)

    3. Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa.


    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

    d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

    e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

    f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.




    Ja vielä mustaa valkoisella C1E ajokorttiluokasta jonka tha022 voi linkittää komisariolle.... :D

    Ajokorttiasetus 7.9.1990/845

    5 § (5.1.1996/2)
    Ajokorttiluokat
    Ajokorttiluokat ovat:
    ...
    C1-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;
    ...
    Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
    ...

    Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo.


    Lainaukset ja linkit: FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toi on paskaa. Nykyään on sellainen käsite kuin kytkentämassa ja se on ainoa joka merkkaa. Ja sitä ei pysty toteamaan ilman vaakaa. Toi papereiden tuijottelu on ollut historiaa jo vuosia mut vieläkään jotkut jälkeenjääneet tinanapit ei tuota tajua.
     
  14. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Mitäs saa vetää pelkällä B-kortilla tai ABC-kortilla ilman minkäänlaista numeroita tai E-merkintää?
     
  15. tst

    tst Gearhead

    B tai ABC-kortilla henkilö tai pakettiautolla max 3500 kg yhdistelmää.
    ABC-kortilla kuorma-autolla max 750 kg kärryjä.
     
  16. stw307

    stw307 1st gear

    Pikku tarkennus, jonka voi tuosta ylempääkin tavata.

    MAX KOKONAISMASSA ON YHTEENSÄ 4250 kg
    Eli esim paku 3500kg + kevytperävaunu 750kg
    eikä tarvi aata ei eetä, ihan bee riittää...
     
  17. tst

    tst Gearhead

    Noin näytti olevan:

    B-LUOKAN AJOKORTTI:

    1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
    2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
    · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
     

Kerro tästä muillekin!