Peräkärryn muutoskatsastus(ko)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja typewriter, 9.7.2008.

  1. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Leikitäänpäs tällaisella aiheella: Pihassa on jarruton peräkärry, jossa on lavakoko esim.120x170cm. Näppäränä miehenä tekaisen lavan, tai oikeastaan koko rungon uusiksi lavakoolla 150x300cm.
    Miten mahtaa tapahtua muutoskatsastus? Käyn näyttämässä, ja otteeseen uusi lavakoko? Tirektiiviaisa? Tekemätön paikka?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Oiskohan tuo vaikka katsastusasema oikea paikka kysellä.
     
  3. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Pistetään oma lusikka soppaan eli onko kokemusta yleensäkkin peräkärryjen teosta? Minulla saattaa nimittäin tulla vastaan sellainen että tekisin "puolikkaasta" subbarista peräkärryn. Eli mitä tarvitsee peräkärryn täyttää että sen voi katsastaa sellaiseksi?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mulla on samanlainen ongelma. Vanha kärri ja meinasin vaihtaa siihen uuden tehdasakselin väsähtäneen 60-luvun kumijousituksen tilalle. Samalla tulee lisää raideleveyttä ja ajattelin tehdä samalla uuden leveämmän lavan. Itsellä ei lue mitään mittatietoja otteessa, vain kantavuus. Silti olisi kiva saada se 750kg, minkä uusi akseli kantaisi otteeseen.

    Kai se muutoskatsastuksena pitäisi mennä ja sen kärrin valmistus/rekisteröintivuoden vaatimuksin? Siis ajoneuvohan se on kuin autokin? Mahtaakohan prosenttisääntö olla voimassa kärreissä? Tekisi kokonaan uuden lukuunottamatta kilpeä ja valmistenumeroa aisassa :poff:
     
  5. jake74

    jake74 1st gear

    taitaa mennä uusinta rekistöröinti hommiksi ja merkataa rekisteriin uutenakärrynä ku tosta ei jää mitää alkuperästa muuta ku akseli ja vetoaisa. näin sanovat mulle konttorilla ku kyselin uuden runkon tekoa kärryyn.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Mutta entä kilpi? Mulla on musta P-xxxx -kilpi. Minusta ovat puhuneet paskaa konttorilla. HA-verrokkina saa vaihtaa 49% kamoista. Myös verottomissa kuorkeissa, kuin p-kärryissä, ei ketään todella kiinnosta paljonko on vaihdettu..
     
  7. signet

    signet Gearhead

    Kuuntelin kerran konttorilla kärryn muutoskatsastusta viereisellä paikalla ja juttu meni jotenkin näin:joku ukko oli tehnyt vanhan muulin akselin,aisan ja rek.paperit säilyttäen muuten kokonaan uuden kärryn ja oli sitä uudelleen rekisteröimässä ja muutoskatsastamassa.Kaikki meni ihan ok niin kauan kun konttoorin setä printtasi ukolle uuden otteen ja otteessa seisoi vuosimalli, jotain -76(vuosi oli kai-06),kärryn omistaja olis halunnut välttämättä vuosimalliksi -06,mutta konttorinsetä ei siihen suostunut koska se oli sen vanhan muulin pohjalle ja sen papruille alettu tekemään.Katsastaja yritti vääntää rautalangasta tälle et näin pääsee kaikki helpommalla kun et jos se olis uutena omavalmisteena rekisteröity.Omistaja mutis vaan jotain myyntiarvoista...
     
  8. EskoS

    EskoS 3rd gear

    Itse peruskunnostin vanhan vuoden 76 kärryn. Runko, lava uusiksi. Uusi akseli. Eipäs mennytkään muutoksesta läpi, kun on liikaa muutettu. Muutoskatsastus piti suorittaa lavan mittamuutosten ja ostajan toiveesta.
    Sitten ne katsastussetät mukavat merkkasi systeemeihinsä, että se vanha kärry onpi pilattu ja pitää romupoistaa... Eipä siinä sitten kun vaan rekkaamaan se uutena kärrynä.
    Vanhan kärryn lavan mitat saa kyllä muutoskatsastuksessa merkata muutetuiksi, mutta kantavuutta ei voi muuttaa ilman alkuperäisen valmistajan antamaa todistusta rakenteiden kestävyydestä, vaikka siellä se AL-KO 750kg akseli olisikin. Näin selvittivät.
    Homma kyllä hoitui, mutta kuluja tuli rekisteröinnistä ja ne vanhat kilvet meni romuun, joka harmittaa.. Vanhaa korjattaessa ei siis kannata mittoja muuttaa ettei käy saman lailla. Tekeepi sitten kokonaan uuden...
     
  9. Just Burn Out

    Just Burn Out 1st gear

    Jarruttomissa, varsinkin "omavalmisteisissa" pystyy lavaa muokkaamaan melkein miten huvittaa, mutta onko jarrutonta kärryä järkeä lähteä tekemään paljoa isommaksi kun kokonaismassa ei muutenkaan päätä huimaa.
     
  10. cenote

    cenote 1st gear

    Tilaa uusi aisa jota tohon kokoon löytyy helposti (esim. ikh.fi). Samalla työllä saat uuden kärryn papereineen. Jos aisan osto ei kiinnosta täytynee sinun vain vaihtaa vanhan kärryn rekkari uuteen, ja jos rekisteriotteessa on runkonumero täytyy se tietysti merkata uuteen aisaan, tällöin muutoskatsastus kannattaa unohtaa :wink:
     
  11. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :-? Vaikuttaa siltä että jos tekee vanhaan omavalmiste kärryyn jotain muutoksia niin eipä kannata niistä kelleen mitään meteliä pitää-kaikkein vähiten mennä katsarille muutoksia esittelee...-edellyttäen tietenkin että kärry on tieliikennelain mukaisessa kunnossa. :argue:
     
  12. cenote

    cenote 1st gear

    Amen
     

Kerro tästä muillekin!