Olds -80 sähköt katosivat. Mysteeri.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rocket engineer, 17.9.2008.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli sähköt katosivat.

    -Akut Ok, jännite +12 v vieläkin ihmetyksekseni akuissa.

    -Jännite +12 v koneen / rungon ja akun +-navan välillä, eli maadoitus kai ok?

    -Valot toimivat!

    -Jarruvalot eivät toimi.

    -Korin sähköt, kuten ovivalo, sähköpenkki tai mikään eivät toimi.

    -Kone ei starttaa, eikä edes lupaa, eli sähköt poikki sinne.


    Virtalukon pohja se ei lie , koska korisähköt ja jarruvalot ovat pimeinä - ne eivät kulje virtalukon kautta.

    Ajovalot eivät kulje virtalukon kautta, mutta toimivat.

    Missä vika?

    Onko kenelläkään käynyt vastaavaa, niin osaisi kohdistaa etsinnän oikeaan paikkaan?

    Ei kai sulakkeita voi palaa useampaa saman tien?

    Miten korkealle 12v akun voi ladata? Auto hyytyi toissapäivänä ja akuissa on virtaa 12,4 v yhä? Olisiko voinut jännitteensäädin kärähtää, laturi yliladata ja polttaa monta sulaketta ja ehkä fusiblelinkkejä?

    Mistäs muuten moiset f-linkit löytyvät Custom Cruiserista? Siis syöttö karisähköihin, koneeseen? Vai ovatko ainoat akkujen virtakaapeleiden jatkona?

    Pitäis ruveta turaamaan, mutta vinkit voisivat nopeuttaa?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli vian pitänee olla paikassa, jota ennen sähkö ajovaloille ryöstetään, mutta jonka jälkeen sähköt sekä korille että virtalukolle otetaan? Missä moinen on?
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Taitais löytyä fusible linkki tuolta startin solenoidilta lähtevästä johdosta (menee virtalukolle) Elikkä saman navan alla solenoidilla mihin tuo akun + kaapeli tulee kiinni. Jos tuo palaa niin ei virtalukolla sähköjä. (voi ollamyös pelkästään löysälläkin)
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos!

    Joo sinne tuossa katselinkin johdon menevän. Siis autossa tupla-akut. Vesemmalta akulta lähtee plus sisälokaria pitkin ja sukeltaa ilmeisesti startille? Eli sieltä solenoidilta jaetaan virrat sulakeboksille ja virtalukolle yms?

    Autossa on releistetyt ajovalot. Ilmeisesti sähkö ajovaloille varastetaan jostain ennen fusiblelinkiä?

    Eli tunkkaamaan autoa.

    Sulakeboksissa näyttivät sulakkeet olevan ehjät.

    Vieläkin akkujen jännite karu 12.71 v. Rungosta ja korista napaan oli vielä 12,6 v . En koneen käymättä ole moisia mitannut missään ei laturivikaisessa autossa ..

    Millä ton fusiblelinkin voi korvata? Siis tietysti ihan kaapelilla, mutta.. onko ko. tavaraa saatavissa Kuopiosta vai voiko siihen väliin värkätä jonkun sulakkeen? Vai härnääkö silloin kohtaloaan?
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Oldsissa on ajovaloilla nro 12 fusible ja kaikissa muissa nro 10.
    niitä vois kysellä jostain jenkkifirmasta esim. rautakumpu ...
    Niitä ei kannata korvata millään poppaskonsteilla.
    Ajatushan noissa on se että kaapeliin on tehty pätkä johdinta eri materiaalista joka sulaa ennen kuin koko johdin käryää kauttaaltaan.
    Yleisin ja miltei ainoa syy on se että johtimen päässä on jotain joka kuormittaa liikaa (startti ?)
    Mulla oli jossain arvotkin noille erikokoisille fusibleille mutta tais mennä siten että mitä pienempi nro niin sen suurempi virrankesto
    Löytyhän se juttu... 12=40-50A ja tuo 10 on jotain 80-100A
    Tuolla juttua...
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =14&t=4551
    Tuo akun jännitehän on ihan hyvä..
    Jenkkiautoissahan latausjännitekin on suurempi kuin euroissa ihan tavallista että 14,3-14,6V.....
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos. Ja noi kaikki fusiblet sitten löytynevät sieltä startin solenoidin läheltä? En mönkinyt alle, kun alkoi pimetä ja auto on pihalla.

    Toi ajovalojen eri lähtö selittäisi miksi ne toimivat ja kaikki muu on pimeänä..

    Mittarivalot olivat hävinneet edellisenä iltana, eli... Jotain häikkää jossain on.

    Voiko fusiblen tilalle pistää ihan sulakkeen? Esim. kolme 30A rinnan ja kaksi 20A rinnan? Siis varmasti voi, mutta miten häiriöherkkä tuollainen viritys on?
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Noh...
    Heitetääs ihan 3 vaihtoehtoa...
    1. Hankit oikeat fusibllinkit jollion hetkelliset virtapiikit ja virtojen vaihtelut eivät haittaa koska eivät lämpene liikaa eikä fusible katkea/pala
    2. Laitat fusiblen tilalle sulakkeet jotka vastaavat arvoltaan fusiblea...
    Tulee satunnainen virtapiikki vaikka käynnistyksessä >>>sulakkeita menee repullinen...
    3. Unohdat fusiblet ja kytket suoran kaapelin/rautanaula fusiblen tilalle>>> fusiblen suojaamaksi tarkoitettu yksikkö (startti,laturi yms...) palaa savuna ilmaan palaneen autosi kanssa.....
    Toivottavast selvensi mistä kyse... sulakkeet suojaavat kyllä virralta mutta jos virrat ylittää hetkellisesti kuormitettuna oman arvonsa niin palavat. Oikea fusible linkki ei ole herkkä hetkellisille virranvaikutuksille vaan kyttää jos pitkäkestoinen kuormitus on kyseessä>>>Tämä ei ole normaali ja voi poltaa kuormittavan laiteen >>> Suojaa polttamalla fusiblen jne...
     
  8. rasse

    rasse 1st gear

    Se fusible ei sitten välttämättä ole mikään möykky siellä johtimessa vaan saattaa olla ihan määrätyn värinen johdin mikä itsessään on se fusible...
    Tuo riippuu vähän merkistä ja valmistajasta...
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep kävin noi läpi mielessäni. Siksi kysyinkin siitä sulakkeiden vikaherkkyydestä, kun pohdin niiden palavan varmaan sen seitsemän kertaa verrattuna f-linkkiin. Mietiskelin jo sulakepesää rintapeltiin yms. Tosin aika vinoa olisi ruuhkassa lähteä vaihtamaan 3/4 kpl rinnakkaisia sulakkeita.. :odroll:

    Rautanaulasta luovuin juuri siksi, kun fundeerasin miksi ne on laitettu.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kivaa..
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    kyllä sen yleensä huomaa jos mustassa kaapelissa on punainen tai oranssi pätkä....
     

Kerro tästä muillekin!