Valonvahvistin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja PK, 5.1.2009.

  1. PK

    PK 1st gear

    Kyselenpä nyt täälläkin onko kukaan kokeillut Motonetissa myytävää valonvahvistinta. Tuolla Motonetin omalla keskustelupalstalla laitetta tietysti kehutaan oikein kuvien kanssa. Kaipailisin vähän "puolueetonta" tietoa.
    Ajattelin tuollaisen hakea joskus, kun tulee ajettua läheltä Motonettia ja laitan kyllä sitten vaikka tänne sitten tietoa kokeilusta, jos ei ennemmin kukaan avaudu. Tietysti jos on ihan huuhaa laite, niin kukapa sitä uskaltaisi kertoa menneensä halpaan.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    haetko "valonvahvistinta" vai ajovalojen releytys sarjaa??

    jos haet "öpimeän näkö kiikaria" ni osta jostain muualta kuin motonetista :rotfl:

    jos taas releytys sarjaa ni kannattaa tehdä itse......noi motonetin sarjan sähkö johdot on auttamattoman liian pienet/ohuet!! ja releet/liittimet/töpsölit on "alaarvosta kamaa"!!

    jos tietty auto on joku 60/70jenkki tai mersu tai ranskalainen ni sit apua voi olla hiukan....mut ei huipputus!!

    ja sit taas jos on 80-90luvun nissan tai toyota ni kannattaa kattoo/tarkasta töpsölin päästä ensin onko auto-mallisi ns."maa-öhjattu" jolloin napaisuus töpsölissä on "väärinpäin" jolloin täytyy" kinnailla et saa ton mötönetin sarjan toimiiii!!!
     
  3. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tässä varmastikin on kyse hakkurilla toimivasta "valovahvistimesta", ei releytyksestä. Releytykselläkin päästään usein lähtökohtaa huomattavasti parempaan lopputulokseen, kuten numerossamme 2/2008 julkaistusta artikkelista jokainen voi lukea.


    Tuumaili

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  4. PK

    PK 1st gear

    Joo nimenomaan tuosta hakkurilla toimivasta valonvahvistimesta haluaisin kokemusperäistä tietoa. Nuo releytykset olen osannut tehdä jo -80 luvun alusta asti :D . Motonet on muuten sellainen pulju, että kun tietää mitä etsii sieltä löytää laatukamaa. Ei tosin jenkkeihin varaosaa, mutta tarvikkeet ym on ihan hyvää laatua.
    Muuten pikku vinkkinä, että Motonetista löytyy AC-Delcon rungottomia pyyhkijänsulkia, jotka käyvät tuohon isompaan sivutappikiinnitykseen. Kaveri toi viime viikolla minulle 60cm pitkät trans sportiin.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    eikös samaan tulokseen päästä kun siihen autoon nostaa jännitteen 16volt... :D tosin auton-boxi/t täytyy kuristaa.... mut rupee ainakin sukat pyörii jalassa kun puhalli saa "hepulin"!
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

  7. joekopo

    joekopo 3rd gear

    itelle laitoin just noi vahvistimet ford exploreriin
    h4 polttimoon pitkille ==> hyöty noin 2-5 %
    paketissa luvataan jopa 200% :rotfl:

    käsittääkseni nostaa jännitteen 14,4 volttiin.
    eli sitä enemmän vahvistaa mitä vähemmän on latausjännite...

    nopea ja helppo asennus noin puol tuntii...

    lopputulos: ei kannata laittaa rahoja tuohon
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    ????
    eli jos vaikka akku jännite on 16---} polttimoille tulee 18---} vai mille periaatteella toi toimii??

    hei valaskaa tyhmää :oops:

    kylä mää "hakkurin" tiedän mut ei loistepputkikaan paukahda jos verkossa tulee "piikkejä" :-?
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    Itse olen ymmärtänyt että se toiminta periaate on sellainen että sillä kompensoidaan häviöt jotka syntyy johdotuksissa yms.
    Elikkäs se pitää hakkurilla ajovalojen jännitteen samana mitä laturi pukkaa oli sitten auto käynnissä tai ei...
    Se ajatus on se että ajovalojen jännite ei tipu vaikka kytkettäis kaikki sähkövermeet päälle yhtäaikaa. (puhallin,sulatukset yms)
    Se ei siis todellisuudessa nosta mitään jännitettä yli sen mitä laturi pukkaa ulos.
    Nuo prosentit on sitten laskettu jollain kökköpolttimolla mitä se vois olla/verrattuna jos laittaisit vahvemman/kestävemmän polttimon.
    Elikkäs tuo myös syö polttimon käyttöikää koska jännite kokoajan tapissa (verrattuna siihen että se normisti alenisi lisälaitteiden takia).
    SE SIIS PITÄÄ JÄNNITTEEN VAKIONA KOKO AJAN RIIPPUMATTA MUISTA KUORMITTAVISTA LAITTEISTA.
    Releytyksellä ei ihan tuohon päästä mutta miltei....
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    muin näkemys on et laturissa on vikaa jos jännite putoo kun kulutus laitteita lisää :eek:

    ei se nyt semmonen oo et kun on kaik puhaltimet täysillä, flecti huutaa"bosnia-herzekowiinaa",penkin lämppärit päällä, peilinlämmitykset, takalasinlämmitin päällä, subbait ja 4000wwatttisett- kijuttimet/wahvistemet on punasena takaluukussa niin lataus jännite on 9,5volttia :rotfl: :rotfl:

    kylläsen lataus säätimen täytyy se osata pitää siinä 13,5-14,6 jos se se toimii OIKEIN!! :wink:

    eikä millään pahalla
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllähän säädin varmaan toimiikin, mutta jos generaattorin (laturi) teho ei riitä tuottamaan watteja vähintään sitä määrää jota käytetään, niin jännite putoaa säätimestä huolimatta.
    Generaattoreissa (laturit) puhutaan kylläkin maksimi ampperimäärästä (A) mutta sama asia. Eli jos käytetään 12V jänniteellä 120 ampeeria, niin generaatori joka tuottaa maksimissaan 94 amppeeria 12V jännitteellä menee kyykkyyn ja jännite putoaa.
     
  12. joekopo

    joekopo 3rd gear

    kuulemani mukaan se polttimo syttyy ja sammuu sata kertaa sekunnissa jolloin ei kuumenisi niin paljoa ja polttimon ikä pitenee... myynti puheita?

    jokatapauksessa jos (vanhassa) autossa on vanhat hapettuneet johdot yms huono lataus niin tuosta on hyötyä, mutta uudemmissa ei ole mitään virkaa.

    kouvolan motonetissä on/oli testipenkki jossa oli polttimoon oli kytkettynä vahvistin.
    H-nelkku kirkastui kyllä ihan hemmetisti, mutta luulen että siihen testipenkkiin syötettiin jännite akkulaturista tai akusta jolloin jännite ennen vahvistusta on noin 12-12,5v ja vahvistuksen jälkeen 2-2,5v enemmän jännää...
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei se jännite taida sitä polttimoa tappaa normaalia aikaisemmin. Mutta jännitevaihtelut käsittääkseni sen tekevät. Eli huonolla ajovaloautomatiikalla ensin alempi jännite kun virrat päälle ja sitten latauksen alettua kirkastuu ja puhallinta päälle, taas himmenee jne.
    Tuolla hakkurilla vissiin pitäisi tulla tasainen virta ja jännite koko ajan ja sitä kautta sitten parempi valoteho.
     
  14. rasse

    rasse 1st gear

    Tuolla jotain faktaa/mittaustuloksia...
    http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaist ... 8=36578775
    Tuo hakkurilla toimiva systeemi on ihan eri asia kuin esim. Bilteman relepaketti jossa korvataan esim ohuemmat johdot paksummilla jne.
    Hakkurissa tehdään ns. pulssitettua jännitettä joka vaihtelee mutta kuitenkin niin nopeasti ettei ihmis silmä sitä ehdi näkemään. Jännite on sitten ns. keskimäärin samaa mitä laturi/säädin kykenee pukkaan ulos ja jos kuormittavia laitteita lisätään niin hakkuri pyrkii pitämään tuon jännitteen vakiona.... Hakkuri siis pyrkii kompensoimaan kaikki häviöt joita syntyy liian ohkasissa johdoissa,liitoksissa,releissä jne...
    Seuraavaksi vois tietenki alkaa kirjoitteleen "uri pui wuq qit wpt" juttuja muttei vaan innosta alkaa vääntään juttua rautalangasta....
     
  15. mhahto

    mhahto 1st gear

    en minäkään jaksa PUImURI juttuja kirjoitella, mutta ihan uteliaisuuttani ja ammattini takia (amisope) ostin kyseisen härjelin ja mittautin oskilloskoopilla juttuja.
    Säädettävältä virtalähteeltä syötettiin sähköä H4lle suoraan ja samanaikaisesti härvelin läpi toiselle H4lle. Skoopilla mitattiin lampunkannalle tuleva jännite ja virtapihdillä virta. Näistä laskettiin teho.
    Lyhyesti tulokset
    Syöttöjännite | H4 teho | HärveliH4 teho
    12,5V | 65W | 86W (15,1V!!!!)
    13,0V | >65 | 86W (15,1V!!!!)
    13,5V | enemmän | 86W (15,1V!!!!)
    14,5V | enemmän | 86W (15,1V!!!!)
    15,0V | enemmän | 86W (15,1V!!!!)
    15,5V | 81W | 86W (15,1V!!!!)
    Miten "tavallisen H4n teho nousi, en nyt kotona muista, sorry.

    Jännite yllättävän tasaista, lähes puhdasta tasa, pieniä häiriöitä, ei mitään pulsseja tms nähtävissä. Boxi lämpenee huomattavasti, ei pystynyt/kannattanut avata, koska täynnä mustaa massaa.

    Taulukosta jokainen vetäköön omat johtopäätökset, itse en laittaisi vaikkakin TransSportissa on avuttomat valot, koska olen laiska vaihtamaan polttimoita. Täytynee keksiä jonkun toisen auton umpiot, jotka voisi väsätä vanhojen paikalle.

    EDIT: taulukon tyhjät välilyönnit häipyivät, pystyviivat lisätty auttamaan luettavuutta
     
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    Nostanpa aiheen ylös. Mistä noita h4 tarkoitettuja saa? motonet ei enää myy kuin h1 ja h7 valoille..
     
  17. Camino78

    Camino78 3rd gear

    Biltemassa on ainakin 20€ sarja.
    Sisälta relet, johdot, polttimen liittimet, ja asennus ohjeet.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Halogeenipolttimon ikä pitenee oleellisesti, jos sitä poltetaan vaihtovirralla. Sen iänpidennyksen voisi ulosmitata pikku ylijännitteellä, joka vastaavasti nostaa valotehoa johonkin potenssiin käyttöjännitteen noususta. Samalla ns värilämpötila nousee. Extrakirkkaiksi mainostetut/mitatut polttimot on, jos tehot on lailllisissa rajoissa, rakennettu siten, että niiden nimellisjännite on hilppasen pienempi -> saavat normaalissa johtosarjassakin ylijännitettä.
     
  19. jaketin

    jaketin Gearhead


    ei osu öögaan kun katselin katalookia :O Oonko mä sokee??
     
  20. mie

    mie Gearhead

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42602/

    Parissa autossa ollut ja on kyllä hintansa väärti ja helppo laittaa. Etenkin autoissa, jossa ei ole releitä, vaan kuormittaa viikseä/valonvaihtajaa, niin varmasti hyötyä. Tai jos on onnettomat alkuperäisjohdot, tosin jos on sen verran uudempi auto, että on polttimon vikavalo, niin se saattaa tuolla setillä alkaa palamaan mittaristossa.
     

Kerro tästä muillekin!