Putkikardaanin eikun umpikardaanin lyhennys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja frosty, 15.1.2009.

  1. frosty

    frosty 1st gear

    Mahtaako kellään olla kokemuksia/linkkivinkkejä putkikardaanisysteemien lyhentelystä (putki ja varsinkin akseli)?

    Vaikkuttais että meikäläisen koosteessa tulee taka-akseli hieman outoon kohtaan.

    seb.
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ilmeisesti en tajua mistä on kyse mutta kardaanit lyhenee ja piteenee näppärästi Komet oyssä juvanmalmilla.
     
  3. Drop'n'Drag

    Drop'n'Drag Gearhead

    Juu ääni kometille, hyvää jälkeä, asiallinen palvelu, hinta järkevä.
     
  4. maurizio

    maurizio 1st gear

    Kometin hinta eilen Moparin laippakardaanille 85.- lyhennys+tasapainotus.
     
  5. frosty

    frosty 1st gear

    Tere & Thanx!

    Taisin olla epäselvässä tilassa viimeksi...
    Eli pähkäilen Fjoordin alkuperäisen putken sisällä kulkevan kardaanin lyhennystä. Onkohan sen nimi silloin "umpikardaani"? Tai no ei ainakaan "avokardaani".

    seb.
     
  6. Mihis saakka se booritus jatkuu?

    Jos lyhennystarve ei ole iso , vois onnistua ihan katkaisemalla kuori ja sisällä oleva akseli tuosta vaan rälläkällä? Sitten vaan kuori hitsaten takaisin lyhennyksen jälkeen, Eipä oo tullu tuota sisäakselia koskaan niin tarkasti tutkittua ,voisko onnistua ihan noin helposti.?
     
  7. frosty

    frosty 1st gear

    Yöllisten mittausten tuloksena arvioisin lyh.tarpen olevan useampia senttejä.
     
  8. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Hitsaten kiinni lyhennyksen jälkeen! Minulla on ainakin yksi tollainen itse lyhennetty akseli pyörimässä tallin nurkassa ja tiedän sen olleen virilättiksessä käytössäkin! jostain olen lukenut että mercuryn(pidempi akseliväli) kardaanit olisi jatkettu hitsaamalla jo tehtaalla fordin lyhyemmistä mallista!
     
  9. dirty

    dirty 1st gear

    Kaikkein yksinkertaisin tapa "lyhentää" on etsiä käsiinsä ennen ´37 mallisen sisäkardaaniputki ja käyttää etupää ja takaholkki sekä teettää uusi kardaani noin 50 mm kardaaniputkesta esim. kometissa. (Ulkoputken sisällä olevaa tukilaakeria akselimalliselle ei tahdo mistään löytyä uutena eikä sen vaihtaminen muutenkaan onnistu ihan yksinkertaisesti jos välttämättä haluaa hitsailla akselia) Ilmeisesti myös Speedway tms. myy tällaista "lyhennä se itse" putkikardaani satsia koska näin yhden kaverin sellaisen hankkineen. Ja jos pelkkää etupäätä saa erikseen niin ainakin takaholkkia myydään jolloin ei travitsisi rahdata putkea rapakon yli. Mercuryn akseli oli tosiaan tehtaalta jatkettu ja ilman jatkoholkkia eli yhtä puuta pinionakelin kanssa.
     
  10. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  11. No mites 28:n kardaanin ja putken sais pitemmäksi eli onko jossain mallissa valmiiksi sattuva ,pitempi putki+akseli joka sattuu aakkosen perään bolt on menetelmällä?

    Vannabe-projektissa tarttis taka-akselia siirtää taaksepäin joka mahdollistais korkeitten rättikumien asentamisen (nyt "joutui" käyttämään nykyrenkaita ,tosin valkosivuilla mut kuitenkin puritaanit pieree verta...jne musssutusta kun ei oo taas tehty niinku aina ennenkin). :rotfl:
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Onko näitä putkikardaanin pituuksia jossain? Kun vissiin jonkunverran muuttuu vaikka nyt A-mallista tuonne ´48:iin nuo putkien pituudet? Helpottas huomattavasti oikeenmallisen putken löytymistä, ja jos ei löydy, ni sit vois jatkaa/lyhentää, kun tietäis mitä hakee. Se perän ja laatikon kanssa sarhaaminen on niin tuskasta kun pitäs olla auto oikeella korkeudella ja takajousi oikeessa kulmassa etc.
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Muistaakseni jossain vanhassa Primer-lehdessä noi mitat löytyy, missä on muutenkin kerrottu voorttien peristä.
     
  14. jzl

    jzl 1st gear

    pitipä tarkistaa tuo primer-lehti, mutta siinä ei kerrottu asiasta. oli vain mitat perien leveyksistä.
    Mittoja en muista/tiedä, mutta sellainen muistikuva mulla on että 32-34 on se lyhin kardaani pituus. sitten 35-40 on vähän pidempi kardaani ja pisin umpiputki on tuo 41-48.
     
  15. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    35-36 kardaani taitanee olla se pakosarja mallinen putki siellä sisällä. Aakkosessa kissapää on kiinteä akseliin!
     
  16. Ilari

    Ilari Gearhead

    Lyhennytin omaan aakkoseeni 39-pikkarin kardaanin Tampereella Sunilan metallisorvaamossa. Se akseli katkaistiin ja tapitettiin ja hitsattiin jollain erikoispuikolla. Homman teki sen paikan entinen pitäjä, nykyään eläkkeellä mutta tekee noita haastavia hommia. Toimi viime kesän ajot ainakin ihan nätisti.
     
  17. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ol´skool rodz - numero #55 kertoo tuosta kardaaniakselin lyhentämisestä. Tuossa jutussa näyttää melko kivasti olevan asiaa putkikardaani-ukoille. =)
     

Kerro tästä muillekin!