Työkaluja made by myself

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 63impala, 30.11.2003.

  1. julpero

    julpero 1st gear

    noo laittakeehan nyt! :eek:
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    tajusitko miten se työkalu toimii? vai tuliko se kuva ees perille?
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  4. julpero

    julpero 1st gear

    öö ai se sinu sorvin terä ? nyt oon tehny lestejä jotain viis jo , smemosella pyöreellä kovametallipalalla ( 12mm) putkella vaan kokkeillu että ei kanna mistään , taino ei ne nii justiinsa oo ainaki luulen , kohan se ohut putkikaan ei littaantus yhtään nii ois se hyvä ,

    mää vaan sitä että jos muilla ois vielä jotain ideoita lisää , mutta teen tuolla tavalla jos joku ei parempaa tapaa keksi

    ja oli mulla vielä muutakin kysyttävää mutta en nyt jaksa kirjottaakkaan enempää , kiitos kuitenkin kaikille :)
     
  5. mielikuva

    mielikuva 1st gear


    Ihan pakko laittaa kaikkien iloksi! :poff: Kaverin tallilta. On "koneistettu" venttiileita ja onhan siinä nytkin katkaisuterä paikallaan :poff:

    [url=http://i159.photobucket.com/albums/t128/mielikuva/tykalu.jpg]http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... tykalu.jpg[/url]

    Miten kuva liitetään sivustolle suoraan? En muista...
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

     
  7. rehveli

    rehveli 1st gear

    Sorveihin saa kyllä ihan tehdastekosia ja alkuperäsiä hiomakoneita, ilmeisesti "oikeet" sorvarit ei sellasia käytä, mä oon sorvaillu vasta reilut kakskyt vuotta. Ja johteisiin paljon öljyä ennen hiontaa niin sitoo ja "suojaa" pölypaskat johteista hyvin ja on helppo pyyhkiä johteet puhtaaks. Vittumaisempi konsti on käyttää muljua hionnassa, sitoo hyvin pölypaskat mut lentelee minne sattuu.
     
  8. jylppy

    jylppy Gearhead

    Tuollaista sorviin kiinnitettävää hiomakonetta olen itse töissä käyttäny. Pölinä on melkoinen ku ajetaan urakalla, mutta reipasluonteinen sorvin öljyäminen ennen suoritusta on ollu tapana tehdä.

    Mitäs tuo "mulju" oikeen on?


    http://www.chris-marine.com/webb/cm-hom ... Format=jpg
     
  9. rehveli

    rehveli 1st gear

    Mulju on leikkuunestettä, älä vaan kysy mistä nimi tulee. Jotain pajamörköjen slangia kai. Muistelisin ammattikouluopettajan aikanaan kieltäneen mm. paineilman käytön sorvia putsatessa lastuista, ettei lastut mene johteitten väliin ... joopa joo, ei oo tullu kyllä tuotakaan "opetusta" noudatettua ...
     
  10. julpero

    julpero 1st gear

  11. julpero

    julpero 1st gear

    sanokeehan että mistä sais tai kannattaisko tehhä ite prässiin sellanen joku 250mm sylinteri , n. 100t prässin jos tekis , ja tuo sylinteri ois melkeenpä eka homma pitäs tietysti saaha sitä iskunpituuttakin , kertokaahan vinkkejä ja kuvia ?

    tiivisteitä oon jo katellu männän tiivisteét tais maksaa jotain 100e/ 250mm
     
  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jostain raskaankaluston purkaamolta lähtisin ehkä ensin etsimään, joku tukitassun sylinteri jostain isommasta pelistä, 2-toiminen ja riittävällä iskulla, tai joku nosto hommissa käytetty, taitaa vaan olla 1-toimisia mutta kai siihen jonkun palautuksen pystyy rakentamaan

    hehe, kuormaauton kippisylinteri, ainakin iskussa on varaa ja halkaisijaakin riittävästi ainakin aluksi :lol:

    Mikäs siinä tietysti itsekkin tehdessä jos vaan on pelit millä tekee ja tieto-taitoa sen verran että ei sitten räjähdä silmille. Hommaa kaiketi riittää ja raaka-aineidenkin etsintä voi olla vaikeaa/kallista
     
  13. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

  14. HV

    HV Gearhead

    Jostain romikselta vanhasta isosta muovinruiskupuristus koneesta varmaan löytyisi tuolainen sylinteri. Mutta onko oikeasti tarvetta tuolaisille voimille 100t??? Runko pitäs olla myös aika tukeva=kallis.

    Töissä olen käyttänyt 40t konetta ja sillä saa kans ihan kivasti vahinkoa aikaiseksi. Kaivinkoneen puomistoista sais ihan hyviä sylintereitä ja ovat lyhennettävissäkin. Itsekin pitäs tehdä vähä tukevampi prässi. Runkoon olen varannut 25x150 lattaa. Sylinteriä olen myös itsekkin etsinyt, ettei tarvitsisi ruveta lyhentelemään. Useampi hydrauliyksikkökin on tullut jo hommattua, ettei tarvitse käsinpumpata.
     
  15. julpero

    julpero 1st gear

    Joo kiitos vinkistä :) ite oon 20t prässi kotona käyttäny ja riippuu tietysti että mitä tekee mutta omaan metallipajaan oon tekemässä ja naapurin sepälle tehtäs samalla että samapa se vähintään 100t on tehdä kun ei tiedä mitä joskus vielä tarvii taivutella , ja jos tekee vielä pellintaivutus työkalut prässin väliin nii eise 100t liikaa oo ,

    työharjottelussa oli yks ukko tehny 300t prässin en sitte tiijä onko ikinä tarvinnu kaikkia tonneja :D

    rautaa jos löytäs halvalla jostain nii ei tulis nii kalliiks ja taas kerran riippuu miten leveä/korkea rässi tulee yms

    ois mullakin 100mm sylkkä mutta tarviis jonkun 250mm ja itse tarviisiin myös sähköllä toimivan mieluiten ja seppä myös , ite oon iha alottelija hydrauliikka puolella ja siks neuvoja tarviisin myös :)




    oot muuten jäpälä tehny tosi hienon enklanninpyörän ;)
     
  16. hanekki

    hanekki 3rd gear

  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jos ketjusta löytyy jo öljypumpun pyöritystyökalu niin poistakaapa tämä.

    Kaupastahan noita "oil pressure primer" palikoita saa eikä maksa edes paljoa mutta kun oli vanha jakaja ja vähän fiilistä niin tälviisiin onnistuu myös.

    1 kipale mikälie jakajaa

    [​IMG]

    laikkaa ja nauhahiomakonetta

    [​IMG]
     
  18. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    ^ itsekin on tullut tehtyä toimivista laitteista tai osista toimimattomia erikoistyökaluja tai -osia :rotfl: varsinkin yleensä se säretty osa on ollut huomattavasti arvokkaampi tai harvinaisempi kuin vaik bilteman hyllystä löytyvä erikoistyökalu :poff:

    3/8" nivelöity halpisräikkä tuli lyhennettyä että sopii konetilassa touhuamaan. nätisti isolla lentävällä kertapainamisella vinoon ja terävästi niin varmasti kämmenet aukeaa kun on kurapaskaa haavoihin tarjolla :soosoo:
     
  19. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    kakarana hioin 3-vuorossa dslkoneiden nokka-akseleista muotoonsa sellaisella sorvia etäisesti muistuttavalla kopiomirkelillä m43 von Reich :rotfl: meinas tukka lähtee päästä kun sitä muljua lensi metrisestä mirkelikivestä, joskus tuli yötuurissa tarjottua hakatulkkia akselin sijasta siihen kiveen niin sehän pärähti silmille :poff:
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jos sorvissa on niin paljon välystä että kelkan ja johteiden väliin menee paineilmalla lastuja niin on jo aika ostaa uusi sorvi. :lol:

    Kyllä jokaisessa koneessa minkä minä olen nähnyt on tiivisteet jotka työntää pölyn ja roskat pois kelkan edestä. Ja jokaisessa on ollut myös öljysäiliö josta johdeöljyä pumpataan tai valutetaan johteille. Jopa 60-luvun venäläisissä koneissa, niin miksei muissakin. Tietysti jos sorvia ajetaan tyhjällä johdeöljysäiliöllä ja rikkinäisillä tiivisteillä niin meneehän sitä paskaa sinne väliin ja kuluttaa johteita. Siinä tapauksessa on kyllä melko sama onko se paska kotoisin rälläkästä vai jostain muusta.
     

Kerro tästä muillekin!