A-Fordin droppiakselin leveys lokarien kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Ilari, 1.4.2009.

  1. Ilari

    Ilari Gearhead

    Vaikka tuo A-Ford kooste on esimerkillisen kattava, en löytänyt sieltä juttua droppiakselin leveyksistä kun aakkosessa on lokarit. Vaihtoehtoina mulla on nyt 4"pudotuksella olevat akselit ja auto vm31. Onko porukalla kokemusta 46" ja 48" akseleista. Kuulin että 48" voi ottaa lokarin reunaan kiinni ja toiselta taholta että 46" voi haitata renkaiden kääntämistä. Renkaiksi mulle tulee 39fordin 16"vanteilla olevat korkeat rättikumit. Eli kumpi leveys olis järkevämpi?
     
  2. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A droppi

    Mulla on lokarillisessa 31:ssa 46", 5x15 Wheel Vintique pinnavanteilla Firestone 5.60-15 rätit, jää melko sisään ja toiseen lokarilliseen 30:seen laitan 48" ja pyöriksi 5x15 Wheel Vintique smoothiet 165R15 vyönakeilla.
    Mieti kokonaisuutta vanteiden ja renkaiden ulkopuolisen leveyden kanssa.
     
  3. Ilari

    Ilari Gearhead

    Kiitosta, tuo auttaa jo hieman päätöksentekoa. Onko sun aakkonen muuten millä tekniikalla ja ohjauksella?
     
  4. dirty

    dirty 1st gear

    Jep antimidas puhuu asiaa. Se kapeampi 46 akseli tulee yleensä kyseeseen vain lokarillisessa autossa tai esim. autossa, jossa Buickin tms vastaavat rivoitetut rummut (tai feikit) ja reilu offsetti jotta rumpu näkyisi härskisti.. Vinkkinä voisi heittää, että maamme ensimmäisiä avonaisia lokariillisia rankasti edestä dropattuja roadstereita eli Nissin x roadster päivitettiin kapealla 46 akselilla, jotta etufillarit eivät kääntyessä ottaisi kiinni loksun reunaan.
     
  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    droppi

    46" jousi on lyhyempi, mulla on siinä autossa Posie's Superslide, ei superlow vaan tavallinen käännetyillä silmukoilla ja A:n oma V-tuki etupäistä kavennettuna ja lisää kulmaa käännettynä, A:n oma simpukka 1,5" lyhyemmällä varrella, siis pitkittäisohjaus ja muokattu looppi ohjausvartena. 37-41 style olka-akselit, Wilson Weldingin navat ja rivoitetut Buickit jarruina.
    Tässä autossa on A-mallin hieman muunneltu muu tekniikka ja takanakin orgis V-tuenta.

    48" akseliseen menee A:n orgisjousi, nelilinkit ja Mopar levyt GM-midsizesatuloilla 37-41 olka-akseleihin sovitussarjoilla.
    Tää SBC+autom+9" laddereilla ja A-jousella.

    Haglelta Partsista on akseleita aina tarvitessa saanut ja alkaa muiltakin paikkakunnilta varmaan jo saada?
     
  6. Ilari

    Ilari Gearhead

    Mulla on fordin isojakoset rummut, eli ei ilmeisesti tule niiden puolesta niin ulos kuin buickin rummuilla. Renkaassa tosin on ympärysmittaa..

    Alan päätyä siihen että aakkosen pitkittäisohjauksella koitan selvitä alkuun ja sit jos se mättää niin teen muutoksia.

    Tota orkkista v-tukea olis mukava hyödyntää, mutta mites sen splittaus käytännössä pitää tehdä jos suunnittelee lättäpääkasia keulille?
     
  7. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Onkos tuossa pitkittäisohjauksessa minkälaisia ongelmia tiedossa, muuta kuin hirvittävän jäykkä ohjaus?

    Toho V-tuen splittaukseen saa valmista kittiä, Ebaysta löytää split wishbone hakusanalla.
     
  8. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Lättäpään laitto aakkosen runkoon alkuperäisellä simpukalla kannattaa sovittaa heti ensimmäiseksi! Itse en ainakaan saanut noita soviteltua mitenkään päin järkevästi kyseiseen kombinaatioon!
     
  9. Ilari

    Ilari Gearhead

    Kiitos Tuumer vinkistä.

    Ostin nyt sitten akselin ja leveys on 47" spindelin kiinnitysakselin yläpään keskeltä mitattuna. Ilmeisesti 48" akseli siis, jos mitta otetaan akselin puolivälistä?

    Taitaa olla viisainta sovitella kone paikalleen ensin ja sitten pähkäillä mikä ohjaus sinne sopii..
     
  10. Otto

    Otto Gearhead

    Niitä saa myös So-Cal'ilta, Speedwaylta, More Speedistä, Aulikselta, US Partsista... ja mullakin taitaa muistaakseni olla ylimääräinen pari nuita weld bungseja v-tukeen, milläköhän kierteellä se oli...
    Esmes omassa läjässä on tälläset palikat jotka ehkä kannattaa muutakin kuin vain heftailla.
    Täähän on ihan perus-settiä... mutta ei kuulemma kelpaa konttorin sedälle?
     
  11. Ilari

    Ilari Gearhead

    Mihin kohtaan rungossa tuo sinulla kiinnittyy? Eli katkaistaan vaihdelaatikon päästä se v-tuki ja käännetään ulospäin? Onkohan tuosta mitään kuvasarjaa ettei mene ihan hutiin..

     

Kerro tästä muillekin!