Vetarin laakerin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rip Kirby, 2.9.2009.

  1. Rip Kirby

    Rip Kirby 1st gear

    on työnalla just nyt. Mistä työkalu vanhan laakerin poistoon, tuntuu nimittäin olevan melko tiukassa. Lämmitetty on ympäriltä ja viilennetty laakeria, mutta ei auta. Liukuvasara on muttei kunnon "leukoja" jotka sais laakerin taakse.
    Oliskos hyviä vinkkejä irrottamiseen?

    Niin ja auto on siis pukeilla tallissa, joten en aja korjaamolle.
     
  2. kinde

    kinde Gearhead

    Siinä laakerin alla on se krymppi rengas. Laikalla varovasti lähes poikki ja sitten lyöt temmillä ni se halkee. Laakeri jo melkeen putoo sen jälkeen. ÄLÄ laikkaa vetaria!!!!!

    Krymppi on kertakäyttökamaa. Joten uusi pitää olla.

    Tämmöttiin mun hoidellaan.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mikä auto ja millanen perä kyseessä
     
  4. aajule

    aajule 1st gear

    tarkasti kohdistettu väkivalta. nämä työkalut/temput on toimineet automerkistä riippumatta: Prässi/purista laakeri irti, Kulmahiomakone/leikkaa laakeri palasiin, leka+tuurna+hylsy/lyö laakeri irti, liukuvasara/lyö laakeri rikki
     
  5. Rip Kirby

    Rip Kirby 1st gear

    No niinpä :oops:

    El Camino -72, 10-pulttinen Chevyn perä, vetarit c-klipseillä, tavallisen näköiset rullalaakerit. Uusiksi tarvii laittaa korjauslaakerit, on laakerit vetaria sen verran syöneet.
     
  6. Jabatus

    Jabatus Gearhead

    just väärin päin ootte tehny jos vetaria kuumennatte ja laakeria jäähdytätte, silloinhan se on vaan tiukemmin kiinni.

    laakeri pillillä punaseksi ja lekaa, muista silmä suojat. sit rällällä sisä kooli melkein poikki ja taltalla ja lekalla loput.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tässä tapauksessa laakeri taitaa olla pesässään akseliputken päässä, ei siis laakeri vetarissa.
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    jos ei lämmöllä lähde se laakeri niin rikkoo siitä ulkokoolin ja rullat pois ja vetää migillä sauman ympäri siihen sisäkooliin, voi varuiksi vielä avustaa tekemällä siihen katkasulaikalla viillon niin paljo poikkipäin kun pystyy ja jättää viillon kohdasta sauman pois, kun sauma on jäähtynyt on laakerikooli irti..

    vähä vaikeasti selitetty mutta...
     
  9. Rip Kirby

    Rip Kirby 1st gear

    Juurikin näin.

    Rytari antoikin hyvän idean poikasen. Mitäs jos hitsais siihen laakerin sisäkooliin latan (jonka keskellä on reikä) molemmista päistä kiinni. Reiästä liukuvasaran pää läpi ja ruuvi kiinni. Kas siinä meillä työkalu ja sitten vaan vasaroimaan.
    Saattaa jopa toimia.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minä tein ulosvetäjän kapeasta 8 mm paksuisesta lattaraudanpätkästä. Tein pätkän, joka oli tarpeeksi pitkä ottaakseen laakerin takaa sen reunoista kiinni. Keskelle lattaa porasin reiän, johon vedin jengat. Voi reiän taakse hitsata mutterinkin. Vastakappaleekai taivutin latasta matalan kulmikkaan U:n muotoisen kappaleen ja porasin sen keskelle reiän. Sitten ujutin latanpätkän laakerista läpi ja nostin sen pystyyn magneetilla ja rautalankakoukulla. Laitoin U-kappaleen läpi pultin ja kiersin latan jenkaan ja loppu kai onkin selvää? Ulosveto onnistuisi latanpätkän avulla kai luistivasarallakin.
    Jos haluaa hifistellä, niin siihen laakerin taakse tulevaan pätkään voi vielä saranoida jonkinlaisen varren, että sen asettelu pystyyn käy helpommin.
     
  11. Rip Kirby

    Rip Kirby 1st gear

    Latanpätkä rälläkällä sopivaan mittaan ja hitsaten kiinni laakerin sisäkehään, hitsasin keskelle pultin kannastaan, pultti kierteelle liukuvasaraan ja pari riuskaa tempaisua ja siinä se.
    Toimi kuin junan vessa! :)
     
  12. Turnn

    Turnn Gearhead

    Itse turvauduin metodiin: Jos ei lähde,niin työkalu on liian pieni.Joten rautakangella kampesin koolin irti perän putkesta :lol:
     
  13. aajule

    aajule 1st gear

    No, irtosiko se laakeri!?
    ...
     
  14. aajule

    aajule 1st gear

    No, irtosiko se laakeri!?
    ...
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Seuraava konsti on pomminvarma:Otetaan molemmat vetarit ja tasauspyörästö irti.Sitten etsitään vähän vetaria ohuempi mutta perän leveyttä pidempi putki/tanko joka sujautetaan akselin sisään ja hakataan sen avulla laakeri huitulan hemmettiin!
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toimii jos on tarpeeksi levee talli :D

    Mä olen käyttänyt pulttia jossa on pitkä mutteri. Pultti laakerin taakse pystyyn ja kierretään mutteria sen verran aukipäin ettei mahdu tulemaan pois. Sitte liukuvasaran koukku pultin taakse ja pari terävää napautusta niin laakeri on lattialla. Ei tartte hitsailla. Toimii testatusti sekä 10 että 12 pulttisessa.
     
  17. wlamies

    wlamies 1st gear

    ulko koolit lähtee pesästään, kun hitsaa siihen sisäpintaan ympäri karvin, rymppää sen verran että lähtee helposti. Itse otin aikanaa letukan perästä silleen, että oli sen paksuinen rautatanko, n. metrin pitkä että tarpeeksi massaa, ja sen kylkeen oli hitsattu C muotoinen lätkä.Silleen, että vielä mahtuu koko hässäkkä menee koolista läpi. Sitten sopivasti vinoon, että se C-lätkä jää sinne koolin taakse, ja muutama isku ulospäin. Lähtee silleenkin.
     

Kerro tästä muillekin!